MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2017: Legia i długo, długo nic...

Dawid Foltyniewicz
Na początku sezonu 2017/18 nowym sponsorem głównym Śląska został została firma bukmacherska forBET.
Na początku sezonu 2017/18 nowym sponsorem głównym Śląska został została firma bukmacherska forBET. Tomasz Hołod
Śląsk Wrocław zajął dziesiąte miejsce w rankingu raportu Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2017. Pozycję wyżej uplasował się drugi z dolnośląskich klubów - KGHM Zagłębie Lubin.

W stosunku do ubiegłorocznego raportu Śląsk zanotował awans w rankingu biznesowym o jedną pozycję. Wrocławski klub najlepiej wypada w kwestii oglądalności. Pod względem liczby fanów, oglądających mecze danego zespołu w telewizji, WKS może pochwalić się piątym rezultatem w lidze. Śląsk był jednym z sześciu klubów, których średnia frekwencja na domowych spotkaniach przekroczyła 9 tys. widzów. Najwięcej kibiców na Stadionie Wrocław zebrało starcie z Legią Warszawa - 22004.

Prognozowane przychody wrocławian w sezonie 2016/17 osiągnęły wartość 19,6 mln zł (dziewiąte miejsce). Ich największą część stanowią wpływy z praw medialnych - 8,2 mln zł. W tej kwestii odnotowano jednak spadek, bowiem rok wcześniej klub z tego tytułu otrzymał 10,5 mln zł. Duży spadek nastąpił przede wszystkim w przychodach z dnia meczowego. 2,1 mln zł to niewiele ponad połowa kwoty, którą uwzględniono w poprzednim raporcie - 4,1 mln zł.

Śląsk może pochwalić się jednak wzrostem wpływów od sponsorów i z tytułu praw reklamowych - 3,4 mln zł, podczas gdy jeszcze rok temu przychody do klubowej kasy w ramach tej kwestii były blisko dwa razy mniejsze. W lipcu po 958 dniach wrocławianie pozyskali sponsora głównego. Została nim firma bukmacherska forBET, z którą podpisano dwuletnią umowę.

Szacowany zysk netto „Wojskowych” wyniósł 2,7 mln zł. Największy wpływ na tę wartość miało ograniczenie kosztów operacyjnych o 8% oraz prognozowane przychody operacyjne w wysokości 7 mln zł (w tym pieniądze, które przekazała gmina Wrocław). O blisko 5% obniżono koszty wynagrodzeń dla pracowników Śląska (o niecałe 7% samych zawodników).

Niższy niż w ubiegłorocznym raporcie jest wskaźnik płynności finansowej Śląska. Zadłużenie długoterminowe spółki wyniosło 6,7 mln zł. Klub jest w stanie spłacić tylko 53% zobowiązań krótkoterminowych. Stan gotówki na koniec ubiegłego roku to 1,2 mln zł, czyli o blisko 1,5 mln zł mniej niż rok wcześniej.

Miedziowa stabilizacja
W raporcie Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu Zagłębie zajęło dziewiąte miejsce w rankingu biznesowym. Rok wcześniej lubinianie uplasowali się na ósmej pozycji. „Miedziowi”, w szeregach których jeszcze kilka lat temu można było znaleźć wielu zawodników sprowadzonych z Czech czy Słowacji, stawiają obecnie na młodzież, o czym świadczy ich pierwsze miejsce pod względem liczby wychowanków w sezonie 2016/17 (dziewięciu piłkarzy).

Niemal bez zmian pozostała średnia frekwencja na meczach w Lubinie - 6301 kibiców. Wzrosła ona o 37 osób. Taki rezultatu daje Zagłębie 11. miejsce w zestawieniu. W kwestii procentowego zapełnienia trybun dwukrotni mistrzowie Polski zajmują 13. lokatę - 40,3%. Spotkania podopiecznych Piotra Stokowca oglądało w telewizji średnio 111 tys. widzów.

Klub z Lubina może pochwalić się rekordowym wzrostem wpływów z dni meczowych - o 88%! Przychód Zagłębia z tego tytułu wyniósł 1,6 mln zł. Nie jest to jednak istotna część przychodów z działalności podstawowej - jedynie 4,36%.

„Miedziowi” w ramach sponsoringu i reklamy wzbogacili się o 22 mln zł. W głównej mierze pieniądze te pochodzą od akcjonariusza klubu, czyli spółki KGHM Polska Miedź S.A. Większe wpływy zanotowała pod tym względem jedynie Legia Warszawa - 25,3 mln zł.

Prognozowana strata netto Zagłębia wyniosła 1,3 mln zł. Jest to jednak najlepszy finansowy wynik lubinian od 2011 roku. W kasie klubu na koniec 2016 roku znajdowało się 10,1 mln zł. Według autorów raportu „Miedziowi” są stabilnym klubem, który dzięki rozwojowi akademii może w przyszłości uniezależnić się od finansowego wsparcia właściciela.

Ranking biznesowy klubów Estraklasy (w nawiasie miejsce w poprzednim rankingu)

1. Legia Warszawa (1) 15,20

2. Lech Poznań (2) 14,20

3. Lechia Gdańsk (3) 13,60

4. Jagiellonia Białystok (4) 13,40

5. Wisła Kraków (5) 9,80

6. Cracovia (6) 9,40

7. Pogoń Szczecin (7) 9,20

8. Arka Gdynia (-) 9,20

9. KGHM Zagłębie Lubin (8) 8,60

10. Śląsk Wrocław (11) 8,40

11. Korona Kielce (14) 5,80

12. Ruch Chorzów (9) 5,60

13. Piast Gliwice (12) 5,00

14. Wisła Płock (-) 4,20

15. Bruk-Bet Termalica Nieciecza (15) 3,60

16. Górnik Łęczna (16) 1,40

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska