Zabytkowy tramwaj Maximum #325 „Max Berg” został wyprodukowany w 1901 roku w zajezdni tramwajowej Popowice przy ulicy Legnickiej. Był jednym z wielu tego typu tramwajów, które przed II wojną światową jeździły po Wrocławiu. Ale tylko ten jeden przetrwał do dziś.
70 lat służby i emerytura na działce w Smolcu
- Ten konkretny model został wycofany z regularnego użytku w latach 70. XX wieku. A zachował się dzięki zbiegowi okoliczności. Ówczesny pracownik MPK Wrocław kupił nadwozie tego tramwaju i wykorzystał je jako altankę ogrodową. Nadwozie trafiło do Smolca, gdzie stało sobie na działce do początków obecnego wieku – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
Przez ponad 25 lat nadwozie tramwaju Maximum wystawione było na łaskę pogody. A że kabina została zbudowana z drewna to mocno się zniszczyła. Nie zachowało się złożone z dwóch wózków podwozie pojazdu. Klub jeden sprowadził z Woltersdorfu pod Berlinem, a drugi został odtworzony z oryginalnymi częściami.
8 lat remontu zabytkowego tramwaju Maximum
W 2013 roku rozpoczął się remont tramwaju, który został przekazany miastu. Prace odbywały się w zajezdni Popowice, czyli tej samej, w której powstał. Najpierw za pieniądze z WBO zostało odnowione nadwozie. Remont rozpędu nabrał ponownie w 2018 roku, gdy Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wznowił prace, a te kosztowały 1,5 miliona złotych. Odtwarzanie zabytku zakończyło się w 2021 roku.
Remont tramwaju Maximum #325 z 1901 roku „Max Berg” podzielony był na pięć etapów:
- I – odbudowa nadwozia do stanu surowego,
- II – odtworzenie wózków i budowa podwozia,
- III – montaż układu elektrycznego,
- IV – rekonstrukcja wnętrza na podstawie fotografii z lat 20. XX wieku,
- V – lakierowanie i prace wykończeniowe.
Dolnośląscy konserwatorzy zachwyceni renowacją
W 2023 roku Maximum otrzymał Dolnośląski Laur Konserwatorski w kategorii "Zabytek ruchomy". Dolnośląski oddział Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków doceniło konserwację obiektu, poprzedzoną skrupulatnymi i złożonymi badaniami. Obecnie tramwaj Maximum #325 „Max Berg” z 1901 roku to jedyny zachowany tramwaj tego typu w Polsce i jeden z nielicznych w Europie.
- Biorąc pod uwagę jego wartość i drewnianą konstrukcję, ten tramwaj nie jest regularnym gościem na ulicach. Pojawia się przy okazji ważnych wydarzeń czy podczas kręcenia filmów o fabule przedwojennej. Sama nagroda bardzo nas cieszy, bo to pierwsza taka, którą otrzymaliśmy za renowację i doceniony został zabytek niebudowlany - dodaje Krzysztof Kołodziejczyk.
Zobaczcie zdjęcia:
***
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?