Zabraknie pieniędzy na 31-kilometrowy odcinek drogi S3 znad morza do Czech

Rafał Święcki
Obecnie na Dolnym Śląsku powstaje fragment trasy S3 z Nowej Soli do Bolkowa. Ma on kosztować ponad 3 mld zł
Obecnie na Dolnym Śląsku powstaje fragment trasy S3 z Nowej Soli do Bolkowa. Ma on kosztować ponad 3 mld zł Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Ekspresówka znad Bałtyku do Czech skończy się przed granicą w Bolkowie? Ostatni odcinek S3 nie dostał unijnej dotacji. Bez dofinansowania z Europejskiego Funduszu Spójności droga prawdopodobnie nie powstanie. Aby połączyć porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą z Czechami w Lubawce, zabraknie 31 kilometrów.

Budowa odcinka drogi ekspresowej nr 3 pomiędzy Bolkowem a Lubawką znów stanęła pod znakiem zapytania. Komisja Europejska odrzuciła wniosek o dofinansowanie. Aby połączyć porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą z Czechami w Lubawce, zabraknie 31 kilometrów. Jeśli nie uda się zdobyć pieniędzy z innego źródła, międzynarodowa trasa, która miała spiąć Bałtyk z portami w Chorwacji, zakończy się w Bolkowie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad starała się o dofinansowanie budowy z Funduszu Spójności w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę”. Pieniądze przyznano na 11 projektów drogowych w Polsce o łącznej wartości 3,3 mld euro. Znalazły się wśród nich trzy odcinki drogi S3: Sulechów - Nowa Sól, Nowa Sól - Kaźmierzów i Kaźmierzów - Legnica.

- Wniosek o dotację na odcinek Bolków - Lubawka został wysoko oceniony, ale ostatecznie pieniędzy nie otrzymał. Strona polska złożyła odwołanie. Wkrótce się przekonamy, czy będzie skuteczne - mówi posłanka Marzena Machałek z PiS. - Brak odcinka do granicy stawia pod znakiem zapytania sens budowy całej drogi S3 - zauważa parlamentarzystka.

Bez pieniędzy unijnych odcinek Bolków - Lubawka będzie trudny do realizacji. Choć niedługi, ma być bardzo kosztowny, m.in. ze względu na dwa tunele, w tym jeden będący najdłuższym tunelem drogowym w Polsce (2290 m), który zaplanowano w Starych Bogaczowicach. Wstępnie wydatki oszacowano na ok. 2,7 miliarda złotych.

Jeszcze w lutym minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas spotkania z ministrem transportu Czech w Kamiennej Górze deklarował, że S3 do granicy zostanie dociągnięta najpóźniej do 2021 r.

Czesi zapowiedzieli, że w tym samym czasie zbudują drogę ekspresową R11 od granicy do Hradec Kralove, choć mieli problemy z szybkim przygotowaniem dokumentacji (udało się je jakoś rozwiązać).

Brak unijnej dotacji nie spowoduje, że odcinek Bolków - Lubawka zniknie z rządowych planów budowy dróg, ale bardzo trudno będzie zdobyć pieniądze na ten cel z innego źródła.

- Dokończenie S3 nie jest problemem lokalnym. To problem całej Polski i pieniądze znaleźć się muszą - deklaruje posłanka Machałek.

Obecnie na Dolnym Śląsku powstaje fragment trasy S3 z Nowej Soli do Bolkowa. Ma on kosztować ponad 3 mld zł. Odcinek powinien być przejezdny w 2018 r.

Wideo

Komentarze 108

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
driver

Polska norma, coś się zaczyna, dużo szumu wokół, a końcówka jak zwykle zostaje pod znakiem zapytania, okazuje się że w Polskich przedsięwzięciach, na finiszu zabraknie kasy!, ale dla czego???, niech każdy dopowie sobie.

G
Gość

najlepiej będzie jak wylecicie z Europy i dalej będziecie zaściankiem Europy i przedmurzem Rossiji.
Mała grupa inteligentnych znajdzie sobie miejsce w świecie, zaś Polska znowu stanie się synonimem kołtunerii

G
Gość

wy Polacy możecie zarządzać gminą, maksymalnie powiatem a i to pod nadzorem kuratora.
Dlatego macie taką a nie inną opinię w Europie od niemal 300 lat. Bo nawet wygrywając bitwy przegrywacie wojny

Ostatnich 27 lat pokazało że ani niepodległość ani demokracja nie są dla was. Ale spoko, wkrótce granica Europy będzie na Wiśle, mądrzejsi nauczą się niemieckiego a głupszą większość przytuli Matuszka Rossija

S
Stanisław

Wnosimy swoją składkę, a ograniczają nam przemysł likwidują stocznie cukrownie wedle swoich interesów. A nam dają pieniądze na horoskopy dla kotów.

b
byrcyn

"uprzejmości" ze strony Unii po dobrej zmianie ;)

g
gość

akurat to ci źli Niemcy wpłacają kasę do UE, która idzie na inwestycje w Polsce - kto tutaj demagogu jest sponsorem, a kto beneficjentem?

g
gość

inwestycje blokuje banda populistów, która postanowiła się kłócić ze sponsorem i sprawdzać ile jeszcze wytrzyma.

t
taki_jeden

nie do podważenia.Przy takim poziomie inteligencji i kultury,faktycznie jesteśmy daleko na wschodzie...i żadna Unia tu nie pomoże.

S
Stanisław

Tusk będzie blokował jak długo się da. Po co rozwijać polskie porty i dojazd do nich? Po co wozić towary Odrą kiedy Łaba jest świeżo po liftingu?

r
rafał

j.w.

t
taki_jeden

dawaj swoją wypłatę koledze,a on łaskawie może ci coś odpali,jak będziesz chciał kupić sobie buty.Na tej zasadzie działa UE. Czasem warto się zastanowić,co się pitoli.

S
Seba

Nie wiesz, to nie zabieraj głosu, bo sie ośmieszasz.

G
Gość

No pewnie, a 80% mleka sprzedawanego w polskich sklepach dostarczane jest tajnym podziemnym rurociągiem z Niemiec...

K
Kierowca

Niech choć jedną jezdnie zrobią na całej trasie oraz wybudują całe węzły. Potem sukcesywnie można by budować brakująca drugą jezdnie. Podobnie powinno się budować S8 w kierunku Kłodzka i Boboszowa zamiast remontować obecną DK 8 choć miejscami można by ja przebudować do standardu ekspresówki.

K
Ku ma ty

Zastapia ich mondrale z KODu i beda podskakiwac symulujac prawdziwa dzialalnosc. Dokladnie jak opisane w wytycznych zawartych w ksiazce Friedricha Naumanna "Mitteleuropa" wydanej w 1915 i konsekwentnie realizowanych wlasnie dzisiaj. Ale wy o tym nie wiecie i nie chcecie wiedziec.

Dodaj ogłoszenie