Wrocław: Ręczne zwrotnice znikają z ulic miasta. Chociaż jest ich jeszcze sporo

Bartosz Józefiak
Widok motorniczego, który ręcznie zmienia zwrotnicę, jeszcze długo nie będzie rzadkością w stolicy Dolnego Śląska
Widok motorniczego, który ręcznie zmienia zwrotnicę, jeszcze długo nie będzie rzadkością w stolicy Dolnego Śląska fot. Paweł Relikowski
Z dwóch dużych wrocławskich skrzyżowań: Powstańców Śląskich i Hallera (gdzie jeżdżą tramwaje linii 20 i 24) oraz Ślężnej i Kamiennej (tamtędy prowadzą trasy tramwajów linii 9 i 15) znikną ręczne zwrotnice na szynach. Zastąpią je urządzenia elektryczne. To dobra wiadomość dla motorniczych, którzy do tej pory musieli wysiadać z tramwaju i ręcznie przekładać zwrotnice za pomocą wajchy. Teraz wystarczy naciśnięcie pilota.

Nie jest to jednak pożegnanie z ręcznymi zwrotnicami, bo takich zostanie jeszcze 94, także w centrum miasta. Elektrycznych jest 134.

Wykonawca wymieni zwrotnice na dwóch krzyżówkach za ponad 550 tys. zł. - Chcemy wystartować z pracami około 9 września - mówi Tomasz Siekierski z Zakładu Sieci i Zasilania. Roboty mają zakończyć się do końca września. Będą prowadzone nocą, gdy nie jeżdżą tramwaje i nie powinny utrudnić życia kierowcom aut.

Elektryczne urządzenia służą nie tylko wygodzie motorniczych. Mają wpływ na szybkość jazdy, bo "tańczący z wajchami" pracownik MPK nie zawsze zdąży przejechać na swoim cyklu świateł. Kilka ręcznych zwrotnic na trasie może opóźnić kurs tramwaju o kilka minut.

Nowe zwrotnice to także większe bezpieczeństwo jazdy, bo na sygnalizacji dla motorniczego wyświetla się ułożenie iglicy. Dzięki temu widzi on, czy musi zmienić zwrotnicę. W ostatni piątek zakończyła się wymiana zwrotnic na ważnym skrzyżowaniu Świdnickiej i Piłsudskiego. - Czekałem od dawna na lepszą zwrotnicę przy Świdnickiej - słyszymy od pracownika MPK. - Nowe urządzenia bardzo przydałyby się też przy Renomie oraz na Krupniczej. Nie wszyscy jednak się cieszą. - Wadą nowych rozjazdów jest to, że często się psują. Wtedy i tak trzeba przestawiać je ręcznie - komentuje inny motorniczy.

Jak częste to zjawisko? - Nie ma urządzeń niezawodnych. Liczba usterek elektronicznych zwrotnic jest niewielka - zapewnia Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Wrocławscy motorniczowie mają powody do narzekań, bo koledzy z innych, dużych miast rzadko używają wajchy. Na przykład w Krakowie nie ma już ani jednej ręcznej zwrotnicy (elektrycznych jest 130), w Gdańsku zostało ich 12 (na 75 wszystkich), w Warszawie 29 na 446 urządzeń.

Gdzie we Wrocławiu motorniczy wciąż musi ręcznie zmienić kierunek jazdy? Na przykład przy Dolmedzie na Legnickiej, na pl. Legionów, pl. Orląt Lwowskich, na skrzyżowaniach: Podwala i Sądowej, Podwala i Świdnickiej, Grabiszyńskiej i Hallera, Piłsudskiego i Kołłątaja. - Każdego roku przy remontach dróg, oprócz wymian rozjazdów montujemy minimum dwie nowe zwrotnice - zapewnia Ewa Mazur.

W przyszłym roku nowe urządzenia pojawią się przy pętli tramwajowej na ul. Słowiańskiej. Zostaną wymienione także na Krupniczej, w ramach remontu całej ulicy.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stfu

jaka jest gwarancja na nowo montowane zwrotnice?

p
pasażer

"Ręczne zwrotnice znikają z ulic miasta. " KRADNĄ ???

k
koz

teraz też po burzy z tygodnia lub dwóch wstecz zwrotnica nie działa. Czyżby kolejny przekaźnik się palił? Tak jak wtedy tłumaczyli.

a
anty pedant

Co za przygłup! Bede pisać jak mi sie podoba!

W
Wroclawianin

Pani Mazur jak zwykle gada bzdury,ale to nic nowego. Od tego jest,im wieksze bzdury gada tym wieksza premia.Tak maja ludzie Dutkiewicza

l
leło

Ustalałeś ojcostwo? Po zbiorowym gwałcie jest to nie lada wyzwanie. Nie poddawaj się!

w
ww

A od kiedy na Słowiańskiej jest pętla tramwajowa?????? Z teo co mi wiadomo to jest tam zajezdnia, a nie pętla...

t
twbronek

wtedy dopiero zacznie się cyrk:)

M
Motorkowy

Nawaliło Iga, nawaliło - po południu naprawili.

N
Niechconcy

Co to za słowo? "kący"

.

.

600

Co ty bredzisz człowieku! W Krakowie MPK to wzór dla Polski. A Smyk rosp. Fabrykę porcelany, a bynajmniej w Krakowie.

f
fumagistrat

A we Wrocławiu 94. Wrocław pewnie jest na szarym kący pod tym względem.

a
ank

Kilka zwrotnic ręcznych można zostawić po to aby motorniczy rozprostował kości i tyłek od siedzenia w fotelu, oraz zaczerpnął kilka łyków świeżego powietrza. Taka monotonia przy zmianie zwrotnic jest nie wskazana, potrzebny jest ruch aby pobudzić krążenie w całym ciele.

e
elgreco

- Każdego roku [...] montujemy minimum dwie nowe zwrotnice - zapewnia Ewa Mazur.

No to już w 2060 r. wymienią ostatnią ręczną zwrotnicę we Wrocławiu. Może i ja takich czasów dożyję.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3