Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tłok w tramwajach i otwarte wagony. Tak jeździliśmy po Wrocławiu w połowie XX wieku. Miejska komunikacja na archiwalnych zdjęciach

Monika Fajge
Monika Fajge
1965 r., tramwaj Linke-Hofmann linii "0" z wagonem doczepnym Berolina na placu Grunwaldzkim.
1965 r., tramwaj Linke-Hofmann linii "0" z wagonem doczepnym Berolina na placu Grunwaldzkim. fotopolska.eu
Historia wrocławskich tramwajów sięga XIX wieku. Zanim pojawiły się tramwaje elektryczne, wagony ciągały konie. Pierwsza linia tramwaju elektrycznego w mieście została uruchomiona latem 1893 roku. Co ciekawe, była to pierwsza taka linia na terenie obecnej Polski. Zobaczcie na zdjęciach z archiwów, jak kiedyś jeździło się po Wrocławiu.

Obecnie tramwajami jeżdżącymi po Wrocławiu zarządza Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W taborze MPK tramwajów jest ponad 200, do ich obsługi przewoźnik zatrudnia prawie 600 motorniczych. Jak wrocławskie tramwaje wyglądały lata temu? Jesteście ciekawi?

Zobacz też: Pałace miliarderów i romantyczne ruiny, przy których fotografowali się turyści. Oto znane dolnośląskie zamki na zdjęciach sprzed stu lat

Tłok w tramwajach i otwarte wagony. Tak jeździło się po Wrocławiu w połowie XX wieku. Zobaczcie zdjęcia >>

1965 r., tramwaj Linke-Hofmann linii "0" z wagonem doczepnym Berolina na placu Grunwaldzkim.
1965 r., tramwaj Linke-Hofmann linii "0" z wagonem doczepnym Berolina na placu Grunwaldzkim. fotopolska.eu

Tramwaje we Wrocławiu - trochę historii

  • Pierwszy tramwaj konny we Wrocławiu został uruchomiony 10 lipca 1877 na trasie od ulicy Krasińskiego do zoo, przez Wrocławskie Towarzystwo Ulicznej Kolei Żelaznej. Trasy tramwajów konnych były początkowo jednotorowe.
  • Ostatnią linię konną zlikwidowano 30 czerwca 1906, po uruchomieniu pierwszej linii elektrycznej.
  • 2 kwietnia 1892 przedsiębiorstwo Tramwaje Elektryczne Wrocław SA (Elektrische Straßenbahn Breslau AG, ESB) dostało koncesję na budowę linii tramwaju elektrycznego. Latem 1893 uruchomiła ona pierwszą linię z Grabiszyna na Rakowiec. Była to pierwsza linia tramwaju elektrycznego na terenie Polski.
  • W 1901 r. powstało, należące do miasta, przedsiębiorstwo Tramwaje Miejskie Wrocław (Städtische Straßenbahn Breslau, SSB). Rok później SSB uruchomiło dwie pierwsze tramwajowe linie miejskie.
  • W 1911 r. miasto wykupiło Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej (BSEG) za sumę dziesięciu milionów marek, tym samym SSB stały się największym przewoźnikiem w mieście.
  • W 1910 r. powstała zajezdnia tramwajowe przy ul. Słowiańskiej, a w 1913 r. - zajezdnia przy ul. Wróblewskiego.
  • Tabor tramwajowy ucierpiał mocno po kapitulacji Festung Breslau – tylko od 25 do 50 proc. wagonów doczepnych nadawało się do remontu.
  • Pierwszy tramwaj po wojnie ruszył 22 lipca 1945 r. Była to linia nr 1 z Biskupina.
  • W 1947 r. uruchomiono pierwsze nocne kursy tramwajów.
  • W 1952 r. tramwaje przemalowano na kolor czerwony, dopiero w 1973 r. znów stały się niebieskie.
  • Po wojnie wydłużano torowiska i budowano nowe, np. w 1949 r. - do Leśnicy.

Tłok w tramwajach i otwarte wagony. Tak jeździło się po Wrocławiu w połowie XX wieku. Zobaczcie zdjęcia >>

Zobacz też:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska