reklama

Wrocław: Piesi są ignorowani w mieście, bo właśnie tak zaplanowali urzędnicy (LIST)

list czytelnikaZaktualizowano 
Piesi we Wrocławiu, zdjęcie ilustracyjne
Piesi we Wrocławiu, zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Hołod / Polskapresse
- We Wrocławiu piesi są ignorowani, a zwiększa się przepustowość ulic dla samochodów. To nie przypadek, to celowe działania urzędu - twierdzi nasz Czytelnik Jakub Nowotarski, choć jak podkreśla urzędnicy w dokumentach piszą jedno, a rzeczywistość kształtują zupełnie inaczej. To "zupełnie inaczej" oznacza właśnie ignorowanie pieszych, które często zmusza ich do łamania przepisów.

Oto cała treść listu Czytelnika:

Niebezpieczne konsekwencje wyścigów na światłach
Tak jak państwo napisali, piesi we Wrocławiu nie mają łatwego życia. Sytuacja na większości dużych skrzyżowań w mieście pokazuje, że są oni jawnie dyskryminowani.
CZYTAJ WIĘCEJ: WYŚCIGI NA ŚWIATŁACH - MASZ REFLEKS, ZDĄŻYSZ NA ZIELONYM
Zacznijmy od tego, że taki stan rzeczy jest niezgodny z prawem. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury mówi jasno, że czas zielonego powinien mieć tyle sekund, ile metrów długości ma przejście dla pieszych. Wprawdzie dotyczy to miejsc uczęszczanych przez osoby z dysfunkcją ruchu, ale ponieważ ludzie starsi nie są w stanie poruszać się dostatecznie szybko, można przyjąć, że przepis ten dotyczy w zasadzie całego miasta.
Ten sam dokument sugeruje, by minimalny czas dotyczył sygnału zielonego stałego (niemigającego). Tymczasem na wielu skrzyżowaniach nawet szybki marsz nie gwarantuje, że w trakcie zielonego dotrę choćby do połowy jezdni.
Taka sytuacja to niestety skutek polityki transportowej miasta, której głównym celem jest utrzymywanie wysokiej przepustowości ruchu samochodów. Warto zauważyć, że odbywa się to kosztem większości - podróże samochodem stanowią mniejszość, 42 proc. ogółu. Podczas gdy długie cykle sprzyjają kierowcom, piesi i przede wszystkim pasażerowie MPK czekają nawet ponad 90 sekund na zielone światło.
Jeśli chodzi o sam ruch pieszy, ustawianie programów sygnalizacji tak, że czas oczekiwania na zielone jest bardzo długi, może być bardzo niebezpieczne w skutkach. Taka polityka miasta wyraźnie prowokuje pieszych do łamania przepisów i ignorowania czerwonego światła. Nie trudno o tragedie, jeśli takie zachowanie staje się nawykiem.
CIĘŻKO OBWINIAĆ PIESZYCH ZA TO, ŻE PRZECHODZĄ NA CZERWONYM - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Jednocześnie ciężko obwiniać mieszkańców o to, że przechodzą przez jezdnie na czerwonym. Jeśli przejście skrzyżowania w poprzek zajmuje kilka minut, ciężko dziwić się ich zachowaniu. Na Zachodzie, gdzie szanowany jest głos naukowców i ekspertów, przyjmuje się, że czas oczekiwania na zielone nie może przekraczać 45-60 sekund.

Urzędnicy naszego miasta w dokumentach piszą jedno, a kształtują rzeczywistość zupełnie inaczej. Wrocławska Polityka Mobilności stanowi, że ruch pieszy jest ważniejszy niż ruch samochodów w centrum miasta. Jest to zresztą zgodne z wolą mieszkańców, którzy tak wypowiedzieli się w Kompleksowych Badaniach Ruchu przeprowadzonych na zlecenie Biura Rozwoju Wrocławia.

Jeszcze kilka lat temu sytuacja nie była aż tak zła. Nie pomogło otwarcie autostradowej obwodnicy Wrocławia i usunięcie z miasta ruchu tranzytowego. Wręcz przeciwnie, czas oczekiwania na zielone jest coraz dłuższy. Oczywiście nie pomógł też system ITS, choć ten temat chyba lepiej przemilczeć.

Podczas gdy Zachodnie miasta wyraźnie stawiają na ruch pieszy, Wrocław w tym aspekcie cofa się w rozwoju. Pieszym jest każdy z nas, więc jaki jest sens opisanej dyskryminacji? Kiedy miasto zrobi krok ku pieszej normalności?

Z poważaniem, Jakub Nowotarski, Pieszy Wrocław

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 77

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lidia

Od momentu remontu ww placu wszyscy piesi przechodzący na drugą stronę np do autobusu czy drugiego tramwaju skręcają nogi i niszczą obuwie na ostrej kostce, warto powstać i popatrzej jak schodzi się z chodnika na jezdnię żeby przejść na drugą stronę. Ja jestem pieszą, która idzie z wózkiem na zakupy przez cały plac to naprawdę jest męczące. Zazdroszczę przejścia z tartanu czy nie wiem dokładnie z jakiej masy ale jest jak na bieżni boiska sport.Myślę czym sobie zasłużyć,żeby jeszcze pochodzić wygodnie po placu. Tyle już było do tej pory remontów ale żaden nie dotyczył pieszych. To przykre,że ktoś z Nadodrza o nas nie myśli.

p
pieszy

Mam nadzieję ,że oficer pieszych wpłynie na rowerzystów aby nie jeździli po parku między ławkami i wypoczywającymi tam pieszymi ,bawiącymi się dziećmi - skoro mają piękne drogi ,ścieżki dla rowerów wokół parku .Jeżeli ktoś lubi widok kurzu spod kół i pędzących blisko rowerzystów to zapraszam do parku. Piesi mają prawo do wypoczynku w parkach miejskich i od jakiegokolwiek ruchu kołowego . Są pory ,że co chwile pedałują po parku grupy lub solo uprawiające jazdy po wąskich ścieżkach parkowych dla pieszych . Czasami widzę skróty rowerowe przez park tzn. zamiast po wyznaczonej i bliskiej drodze rowerowej jedzie obok pieszych nikiedy lawirując między nimi . Ci rowerzyści są czasami agresywni po zwróceniu uwagi przez rodziców z dziećmi obawiających się naruszenia bezpieczeństwa jadącego roweru . Rowerzyści muszą jeździć po mieście rozumiem to bo też jeżdżę rowerem rekreacyjnie i niekiedy do pracy ale parki powinny być z ruchu kołowego wyłączone . Nie ma uzasadnienia aby po parku jeździć aktywnie a gdy chcę odpocząć to rower prowadzę i siadam na ławkę . Jest wiele miejsc i tras gdzie rowerem mogę pojeździć aż do radości i nawet zmęczenia ,więc daję spokój pieszym w parku.

.

bzdury to piszesz ty, bredzisz taka sama propaganda jak nasz jasnie panujacy prajm mynister gdy mowi, ze pkb mamy 1%, wiekszy niz niemcy, tyle, ze ich rozwoj jest kilkadziesiat lat do przodu w porownaniu z nami,
to samo z aktualna przepustowoscia dla aut i dla pieszych, porwonanie niemcy polska, czujesz roznice ?

r
rolo

ale czego wy w zasadzie oczekujecie?? żeby zielone światło zapalało sie za każdym razem jak jakikolwiek pieszy podejdzie do przejścia?? a komunikacja miejska, autobusy, tramwaje oraz samochody mają stać na czerwonym aż wszyscy piesi wymrą, tak? chyba nie na tym polega ruch w mieście. może od razu zamknijmy wszystkie ulice w mieście dla ruchu - piesi będą mogli łazić sobie gdzie będą chcieli i będą mogli narzekać, że wędrówka z leśnicy na plac grunwaldzki zajmuje im 3 lata.

l
lolo

w zyciu nie widzialam tam, aby jakikolwiek pieszy sie zatrzymywal przed pasami - leza, nie patrza nawet czy cos jedzie czy nie

y
ygy

mieszkam nieopodal krzyżówki Powstańców Śląskich z Hallera. Wcale się nie spiesząc można by chodzić dookoła skrzyżowania na zielonym - i to nie zatrzymując się na światłach na dłużej niż 5-10 sekund...

Problemy są tam, gdzie "gieniusie" z miasta próbują coś zaczarować: wszelkie węzły przesiadkowe, wszelkie pierwszeństwa iteesowe dla tram+, itp...

W
Wroclawianin

Mieszkancy musza zrozumiec ze jak sie idiotom i klakierom powierza drogie zabawki to beda sie nimi bawic jak dzieci a nie uzywac ich zgodnie z ich przeznaczeniem. To efekt zwyczajnej niekompetencji klakierow obsadzonych na odpowiedzialnych stanowiskach. Jak sie ich nie wyrzuci to bdea dalej klaskac tylko teraz po wyborach komus nowemu.
MY mieszkancy nie chcemy dalej tolerowac nikompetencji urzedasow odpowiedzialnych za transport w miescie

g
gosc

nawet na babcie klozetową ale nie na dutka i jego ludzi. Dosc tej komedii.
Przjeście prze bibliotece uniwersyteckiej przez Kazimierza Wielkiego. Kiedys na zielonym mozna było bez klopotu przejsc ba drugą stronę, teraz nie jest to możliwym. A dla opornych postawiono łapaczy przy krzaczkach obok pomnika. To jest chamstwo, które przypomina mi okres komuny.

DUTKIEWCZ GO HOME!

I
Irek

Z tego, że jest czerwona fala w ogóle nie wynika, że sygnalizacja jest ustawiona pod pieszych.
Spróbuj przejść przez skrzyżowanie ze światłami. Zazwyczaj trzeba swoje odczekać, dojść od połowy jezdni, czekać na drugie światło. Jak trzeba przejść przez skrzyżowanie po przekątnej z drogami dwujezdniowymi, to czasem trzeba czekać cztery razy na światło - to nie jest normalne.

W
Wrrrrroc

To chyba nieporozumienie , akurat piesi , no i rowerzyści mają co raz więcej udogodnień i przywilejów. W niektórych rejonach miasta co 30 metrów znajdują się przejścia dla pieszych, a piesi i tak przechodzą jezdnię tam gdzie im wygodnie. Koszmar. We Wrocławiu, kierowcom utrudnia się życie w sposób planowy i przemyślany od kilku lat. Jest to działanie na wielu polach, likwidacja miejsc parkingowych, zamiana na płatne, tworzenie ulic jednokierunkowych, wyłączanie dużych obszarów z ruchu samochodowego. A, co w zamian ? W zamian mamy droga, nieregularnie kursującą, brudna i śmierdząca komunikację miejska.Proponuję, np. przejechać od strony ul. Krzywoustego, ul. Brucknera i Kochanowskiego stosując się do znaków ograniczenia prędkości. Postój na każdych światłach zapewniony. Normalna czerwona fala. Za to fotoradarów na tej trasie kilka. Wspaniałe żerowisko dla służb różnych.

m
m,m

a wszystko przez to że wprowadza się światła dla rowerów i wszystkich chca upchnąc w jednym cyklu- likwidacja lewoskrętów na wielu skrzyzowaniach jest związana róniez z wprowadzaniem oddzielnych świateł dla rowerów ( m Bałtycka Obornicka przykadowo) - oto Wrocław!!!!!1

P
PKR

A ja jak chcę przejechać przez Hallera od Powstańców do borka to ile razy stoję na światłach. Kretynie. Na przejściu dla pieszych jak zapali się zielone to ilu pieszych przechodzi na raz? WSZYSCY. A ja na światłach stoję po 2,3 a nawet 4 cykle i nie płaczę. Mój wybór chcę wozić tyłek w aucie to stoję. A jak ci źle to wsiądź do auta i nie piernicz że ktoś ciebie dyskryminuje. Aaaaaa nie ma autka, to trzeba ponarzekać na tych co mają

k
kabexxx

" nigdzie nie planuje się rozwiązań które są w Kopenhadze czy też w Amsterdamie. Tam wokół centrum można objechać bezkolizyjnymi drogami dla samochodów gdzie nie może pojawić się żaden pieszy." - Gdzie ty byś chciał upchnąć takie drogi? Tu nie ma miejsca na postawienie buspasów, poza tym masz AOW i budowaną Obwodnicę wschodnią, co prawda także dla pieszych, ale tam pieszy praw nie ma tak samo jak na drogach krajowych i wojewódzkich, które są w granicach miasta.

"U nas planuje się dodatkowe przejścia dla pieszych tam gdzie są przejścia podziemne tylko po to żeby dokuczyć kierowcom." - Zamroczenie czy co? Czy wiesz, że istnieją ludzie starsi, inwalidzi itp?

"Jak na razie to w mieście buduje się dodatkowe przejścia dla pieszych" - Się buduje, ale cykle świateł są ustalane tak, że puszkarze nawet nie 'czują' tych przejść.

Nie wiesz, o czym piszesz, człowieku. A kółko wzajemnej adoracji z 8 nieogarniętych się tworzy...

!!!

Żeby przejść przez Powstańców (w części na południe od Hallera) trzeba 3 razy stać na światłach, nawet jak nic nie jedzie! To jest oduczanie ludzi respektowania przepisów. Co robią odpowiedzialni urzędnicy?

m
miecio

specjalnie dla pieszych spowolniliście (... i jeszcze przejście podziemne chcecie usunąć ), ze nawet tramwaj tam dłużnej stoi niż jedzie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3