Wrocław: Nowy Dwór będzie miał metrobus. Ogłoszono przetarg

Przemysław Wronecki
Metrobus na Nowy Dwór będzie mógł pojechać w 2016 roku
Metrobus na Nowy Dwór będzie mógł pojechać w 2016 roku
Miejska spółka Wrocławskie Inwestycje właśnie ogłosiła przetarg na zaprojektowanie trasy dla pierwszego we Wrocławiu metrobusu - tak urzędnicy nazwali szybki autobus, mający połączyć Nowy Dwór z centrum miasta. Metrobus ma jeździć po wybudowanej specjalnie specjalnie dla niego nowej jezdni wzdłuż ulicy Strzegomskiej. Oznacza to, że w ciągu najbliższych kilku lat po ulicy tej - wbrew obietnicom - nie pojedzie tramwaj.

ZOBACZ: Wszystkie grzechy pasażerów MPK. Te typy denerwują najbardziej

Ulica Strzegomska w godzinach szczytu jest wciąż jedną z najbardziej zakorkowanych we Wrocławiu. Wozy MPK potrafią tu tracić nawet pół godziny w korku. Metrobus w korkach ma nie stać. Wzdłuż ulicy Strzegomskiej powstanie droga specjalnie dla niego.

Urzędnicy chcą, by trasa zaczynała się na wysokości ul. Nowodworskiej, a kończyła się na przy ul. Góralskiej. Ten odcinek podzielono na trzy fragmenty:
Odcinek A: ul. Nowodworska – ul. Babimojska;
Odcinek B: ul. Babimojska - łącznik pomiędzy ul. Strzegomską i ul. Robotniczą z wiaduktem nad torami kolejowymi,
Odcinek C (od łącznika ul. Strzegomskiej i ul. Robotniczej do ul. Góralskiej

Firma, która zwycięży będzie musiała przygotować proponowane przebiegi trasy (dla odcinka A i B przynajmniej dwie trasy), projekt budowlany, zdobyć potrzebne do wybudowania nowej drogi pozwolenia na budowę, czy wykonać kosztorys przedsięwzięcia. Najtrudniejszy do wykonania może się okazać środkowy odcinek. Bo tu będzie trzeba nie tylko wybudować nową jezdnie, ale również wiadukt nad torami kolejowymi.

Choć pas dla metrobusu będzie się kończył na wysokości ul. Góralskiej, to do pl. Orląt Lwowskich ma zostać wydzielona jezdnia .

Firma, która zwycięży w przetargu będzie musiała przygotować przynajmniej dwie koncepcje trasy do centrum. Najprawdopodobniej na fragmencie ul. Robotniczej zostanie wydzielony buspas z istniejącej jezdni. Na realizację zadania będzie 9 miesięcy. Gdyby wszystko dobrze poszło kolejne konkursy, już na samą budowę drogi dla metrobusów można będzie ogłosić na początku 2015, a pierwsze metrobusy mogłyby pojechać tędy w 2016 roku.

A skąd miasto weźmie pieniądze na buspas dla metrobusu na Nowy Dwór? Gdy projekt będzie gotowy, magistrat będzie się starał o jego dofinansowanie ze środków unijnych. Jeśli to się nie uda, fundusze na budowę jezdni będą się musiały znaleźć w miejskim budżecie.

Wideo

Komentarze 108

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mak
Metrobus, dlaczego nie tramwaj ?przecież do Pafawagu dojeżdżają tramwaje ,a to jest rzut kamieniem do Strzegomskiej i potem dalej do Nowego Dworu.Mając połączenie tramwajowe można liniami już obecnymi rozprowadzić po całym mieście połączenia z pozostałymi dzielnicami.Nie ma powstać jakiś Twór tylko do połączenia Nowego Dworu z pl.Orląt Dworskich a co dalej?W projekcie jest że trasą MB będą mogły się poruszać pojazdy uprzywilejowane ,pytanie jaki czy Prezydenta i jego "celebrytów" ,rzuca się od razu pytanie co trzeba zrobić d.. żeby mieć przywileje .
k
kabexxx
Jeśli masz jakiś problem - atlas, lekcja geografii albo Wikipedia. Jasne, mam pisać milion informacji, których nikt nie przeczyta, bo jakiś debil się przyczepi, co?
Niestety, to tak nie działa.
k
kabexxx
Bedzie to jak z T+ - rozpieprzą komunikację na ND, jak to zrobili z T+ na Kozanowie i Tarnogaju
k
kabexxx
Powstanie metrobusu to idealna okazja to wyrżnięcia połowy linii z Nowego Dworu! Zrobią to, choćby z tego powodu.
s
stop tramwajowej paranoi
Niedouczenie czy też świadoma manipulacja?
Skoro taki z Ciebie ekspert to porównaj te miasta z Wrocławiem pod względem:
- ludności
- km autostrad i dróg bezkolizyjnych w okolicach centrów
(szczególnie jestem ciekawy co napiszesz o Strasburgu)
- jak tam jest z metrem, kolejką miejską?
Wrocław też można podawać jako przykład miasta z tramwajami. i co z tego skoro te tramwaje prawie codziennie paraliżują komunikacje w mieście.
Setki milionów można topić w tunele dla metra czy innych pojazdów szynowych, to się sprawdza. Nie sprawdza się natomiast torowisko na drogach współużytkowanych z samochodami, to marnotrawienie pieniędzy podatników.
b
borys
Jakby to tylko ode mnie zależało to ten pan już dawno dostałby kopa w zadek
g
gość
to jesteś Ty, komunikacja Pragi, Bratysławy są oparte na tramwaju i tam to funkcjonuje. W Brukseli tramwaje w centrum zjeżdżają do podziemi, podstawą komunikacji jest również w Strasbourgu- tam nastąpił renesans, odbudowano całą sieć i doprowadzono do nowych dzielnic. Strasburski tramwaj jest bardzo pojemny i żadna inna komunikacja tam nie występuje
t
tantus
Plauen: miasto, gdzie cała komunikacja miejska jest obsługiwana wyłącznie tramwajami.
s
stop tramwajowej paranoi
Manipulacją jest twierdzenie, że likwidacja tramwajów prowadzi do korków. Są miasta gdzie nie ma tramwajów, są autostrady a dobrze działa komunikacja miejska.
Co z tego, że we Wrocławiu mamy tramwaje skoro jeżdżą po ulicach z samochodami i byle awaria czy kraksa blokuje całą komunikacje. Zepsuty autobus na buspasie to nie problem, zepsuty tramwaj na torowisku to paraliż komunikacyjny dla całych osiedli

Dobrze zaprojektowany buspas jest tańszy, efektywniejszy i mniej problemowy od archaicznych tramzawalidróg. Tramwaje sprawdzają się na całkowicie wydzielonych od ulic torowiskach (poznańska pestka), pod ziemią albo na deptakach.
m
m.
Właśnie. Jak rozumiem metrobus powinien w takim razie jeździć pod ziemią. W jaki inny sposób urzędnicy chcą zagwarantować, że autobusy będą zatrzymywać się tylko na przystankach? Czy tak jak w przypadku tramwaju plus? Czyli tylko w obietnicach przedwyborczych?
m
m.
Już odpowiadam: wizjonerzy, którzy w żadnym ze wspomnianych miast ostatnio nie byli. Nasze plany nie są nawet w części tak dobre jak już działająca tam komunikacja.
Dutkiewicz, kiedy we Wrocławiu powstanie szybki tramwaj w końcu? Ale taki nie tylko z nazwy, z wydzielonymi trasami i bezkolizyjnymi skrzyżowaniami!
m
m.
W którym miejscu od Góralskiej do pl. Orląt będzie wydzielona jezdnia? Kolejny bubel nam się szykuje? I to już w fazie planowania!
g
gość
polecam ten film, który mówi co właśnie się dzieje po likwidacji tramwajów i kolejek
w
wyborca
WIADUKT NA CHOCIEBUSKIEJ!!! Gwarantowana porażka ekipy RD w wyborach w okręgach Nowy Dwór, KOsmanautów, Muchobór, Kuźniki.
z
zasmucony
Kolejne gó..o ekipy pana D. A gdzie tramwaj? Niech "spece" od komunikacji sprawdzą jak wygląda komunikacja tramwajowa i PLANY rozwoju w Poznaniu, Krakowie, Gdańsku!!! Biją na łeb i szyję Wrocław chociaż w nie tak odległych czasach ŁĄCZNA długość tras tramwajowych w tych trzech miastach była MNIEJSZA od wrocławskiej. O czym my rozmawiamy? Cóż to za "wizjonerzy" degradujący Wrocław opanowali władze miasta?
Dodaj ogłoszenie