18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Wrocław: Na lotnisku będzie łatwiej

Marcin Torz
Wrocławski terminal nabiera już kształtów, jakie znaliśmy dotąd z zagranicznych podróży
Wrocławski terminal nabiera już kształtów, jakie znaliśmy dotąd z zagranicznych podróży Fot. Janusz Wójtowicz
Już za rok stanie nowy terminal we Wrocławiu. Do samolotów wejdziemy przez specjalne rękawy.

Dwanaście wielkich dźwigarów (będą elementem dachu) zostało już zamontowanych na budowie nowego terminalu wrocławskiego lotniska. Każdy z nich ma 100 metrów długości i waży 50 ton. - Nazywamy je żartobliwie rybkami, bo przypominają je z wyglądu - mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu.

Prace nad samą konstrukcją budynku (stanie obok portu cargo) potrwają jeszcze dwa tygodnie. Później przyjdzie czas na roboty w środku, a także na stawianie elewacji. Ustalono, że ściany będą przeszklone. Dzięki temu z głównego hallu zobaczymy płytę lotniska.

Najlepszy widok będzie z kawiarni, która znajdzie się na drugim piętrze, na wysokości prawie 10 metrów. Stamtąd goście zobaczą startujące i kołujące samoloty (lokal będzie ogólnodostępny). Widok na płytę będzie miała także kawiarnia na parterze obiektu. Na drugiej kondygnacji znajdą się również sklepy wolnocłowe. Pasażerowie, którzy lubią robić zakupy w takich miejscach, mogą się cieszyć. Punktów sprzedaży będzie 9, teraz są tylko cztery.

Cały budynek będzie miał w blisko 40 tys. mkw. To cztery razy więcej niż obecny terminal przy ul. Skarżyńskiego. Najbardziej przestronna hala odlotów i przylotów zajmie prawie dwa tys. mkw. (również cztery razy więcej niż teraz).

Pięć razy większa niż obecnie będzie powierzchnia komercyj-na: bary, restauracje czy sklepy. Zaplanowano też galerię handlową.

Pasażerowie łatwiej wejdą do samolotów. Teraz na pokład docieramy albo autobusem, albo pieszo. W nowym terminalu zainstalowane zostaną dwa rękawy. Będą przypinane do samolotu i dzięki temu wejdziemy od razu na jego pokład. Ustalono, że będzie można dobudować dodatkowo 4 takie rękawy.

Zanim jednak trafimy do rękawów przejdziemy odprawę bagażową i bezpieczeństwa. Na nowym lotnisku będzie osiem stanowisk kontroli bezpieczeństwa (teraz jest 6) i 20 stanowisk odprawy bagażowo-biletowej (teraz jest szesnaście).

Nowy terminal to nie wszystkie inwestycje portu lotniczego. Powstanie również miejsce, gdzie będzie można pozbyć się lodu z powierzchni samolotu. Zaplanowano również tzw. drogę szybkiego zejścia, która umożliwi samolotom szybkie opuszczanie pasa startowego.

Po wybudowaniu nowego terminalu przepustowość lotniska zwiększy się z 1,5 miliona odprawionych pasażerów rocznie do 3,5 miliona. Jednak budynek można będzie jeszcze rozbudować: wtedy skorzysta z niego nawet 7 mln osób. Koniec wszystkich prac zaplanowano na wrzesień przyszłego roku.

Co stanie się ze starym terminalem? Nie zostanie wyburzony i będzie działał podczas Euro 2012.
Później władze lotniska zdecydują, co z nim zrobić. Niewykluczone, że będzie obsługiwał np. awionetki.

Czy Wrocław powinien mieć więcej połączeń lotniczych? Podyskutuj na forum!

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzegorz
stary terminal po oddaniu nowego powinien obsługiwać Ryanair - w końcu tanie loty, niska obsługa to i terminal dla nich nie powinien być wyszukany
o
oburzenie
wydanie bagazy po przylocie do wroclawia: 45 minut !!!
samolot czerterowy 150 osób...
w afryce to samo trwa 10-15 minut!
R
Roman
Niestety ale to juz prawda. Wroclawskie lotnisko w zmaganiach o przewoznikow wyprzedzilo juz dawno Pyrzowice, a teraz Krakow.
Uwazam ze Zarzad Lotniska we Wroclawiu juz nie panuje nad sytuacja.
Taki Ryanair ma tylko dwa polaczenia np. do Düsseldorf-Wezze,czy do Frankfurt-Hahn.
Z wizz tez nie jest lepiej.
Mamy przepiekny Wroclaw,mase Uzdrowisk na Dolnym Slasku , lecz brak jest widocznej promocji Zarzadu Lotniska i Urzedu Miasta i Urzedu wojewodzkiego ,tych rejonow w Niemczech, Belgiiczy Francji.
Nigdzie na Zachodzie nie slyszalem ani nie widzialem promocji Dolnego Slaska.
d
dyrdymały
"Ustalono, że będzie można dobudować dodatkowo 4 takie rękawy."
hmm. Ciekawe, że w pozwoleniu na budowę jest ich 6. Znaczy się znów jest coś nie tak?
Co do "dobudowania". Ot, tak nie będzie można ich dobudować - potrzebne będzie wszczęcie nowej procedury: uzyskania pozwolenia budowlanego, wyłonienia nowego wykonawcy w przetargu itd.
Inwestycja ta jest również dotowana z UE - więc albo szanowny Pan redaktor nie słuchał co się do niego mówi i nic nie zrozumiał albo jeśli to prawda to znów jak to w Polsce - kręcą lody
a
aa.6
az rozumując w ten sposób jak Ty to Wrocław ponosi wielkie straty przez Halę Ludową, Stadion Olimpijski, wszystkie hale sportowe, teatry, operę ... itd. Nie sądzę aby wymienione przeze mnie obiekty utrzymywały się ze sprzedaży biletów. Czy w związku z tym Wrocław ma nie mieć takich obiektów? Rozumując tak jak Ty właśnie tak powinno być, bo to same koszty.
a
aa.6
Idąc tokiem Twojego myślenia we Wrocławiu nie powinno się nic budować. Dla takich jak ty polecam Wałbrzych. Tam się nic nie dzieje, nikt nic nie buduje i nikt nie traci pieniędzy ... kraina szczęśliwości dla takich jak Ty. A do tego nie organizują Euro, więc mają dużo pieniędzy na inwestycje drogowe i remonty pięknych kamieniczek :)
w
wieszcz
Panie Redaktorze, Szanowna Redakcjo,
kto Wam to robi? Co? Układa tak inteligentne pytania! Czy ktoś spodziewa się innej odpowiedzi niż - TAK?
a
az
idąc tokiem Twgo myślenia powinno się wybudować terminal na 20mln pasażerów albo 50mln. To byłby dopiero zysk skoro tylu by zaczęło przylatywać! A odnośnie ew. strat/zysków - 1mld zl na stadion zwróci się tylko gdy przyjdą bogaci sponsorzy, inaczej dochodowość biletów będzie mniesza niż raty kredytu. Chyba ze co tydzien przez ponad 30 lat byłyby na nim imprezy z min 25tys uczestników chętnych do zapłacenia min. 25zl za bilet - to koszt zwrotu samej inwestycji, bez kosztów kredytu, bez utrzymania i konserwacji obiektu, ochrony, zaplaty stronom trzecim, tantiemow itd... W praktyce koszt będzie dwukrotnie wyższy. Czyli kto za to zapłaci? Ktoś zgadnie?
s
smok telesfor
ja również:))))
K
Krajan
Pięknie nam rośnie ten nowy terminal. Na Euro 2012 Wrocław ma szansę mocno się zmienić. Impreza przeminie, a te wszystkie inwestycje w infrastrukturę pozostaną. Wszystkim "gęgaczom" i malkontentom pod rozwagę: zamiast wylewać pomyje na włodarzy miejskich, zacznijcie trzymać kciuki, aby jak najwięcej inwestycji skończyło się w terminie. Jestem dumny z tego, co robi Wrocław. Tak trzymać!
c
czacza
"...będzie można pozbyć się lodu z powierzchni samolotu."

"Teraz na pokład docieramy albo autobusem, albo pieszo."

Panie Torz, jest tyle interesujących zajęć wokoło, a pan musiał wybrać właśnie to, noo dziennikarstwo.
a
aa.6
Mam pytania do tych, którzy uważają że Euro 2012 nic nam nie da. Powiedzcie mi ile lat byśmy czekali na nowy terminal gdyby nie Euro 2012? Jeśli cały terminal będzie większy to ile dzięki temu pojawi się nowych miejsc pracy? Skoro lotnisko będzie mogło obsłużyć więcej połączeń to ilu ludzi zacznie przylatywać do Wrocławia i ile zostawią u nas pieniędzy? Straszne jest to Euro! Same straty przez to będą!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska