18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Na lotnisku będzie łatwiej

Marcin Torz
Wrocławski terminal nabiera już kształtów, jakie znaliśmy dotąd z zagranicznych podróży
Wrocławski terminal nabiera już kształtów, jakie znaliśmy dotąd z zagranicznych podróży Fot. Janusz Wójtowicz
Już za rok stanie nowy terminal we Wrocławiu. Do samolotów wejdziemy przez specjalne rękawy.

Dwanaście wielkich dźwigarów (będą elementem dachu) zostało już zamontowanych na budowie nowego terminalu wrocławskiego lotniska. Każdy z nich ma 100 metrów długości i waży 50 ton. - Nazywamy je żartobliwie rybkami, bo przypominają je z wyglądu - mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu.

Prace nad samą konstrukcją budynku (stanie obok portu cargo) potrwają jeszcze dwa tygodnie. Później przyjdzie czas na roboty w środku, a także na stawianie elewacji. Ustalono, że ściany będą przeszklone. Dzięki temu z głównego hallu zobaczymy płytę lotniska.

Najlepszy widok będzie z kawiarni, która znajdzie się na drugim piętrze, na wysokości prawie 10 metrów. Stamtąd goście zobaczą startujące i kołujące samoloty (lokal będzie ogólnodostępny). Widok na płytę będzie miała także kawiarnia na parterze obiektu. Na drugiej kondygnacji znajdą się również sklepy wolnocłowe. Pasażerowie, którzy lubią robić zakupy w takich miejscach, mogą się cieszyć. Punktów sprzedaży będzie 9, teraz są tylko cztery.

Cały budynek będzie miał w blisko 40 tys. mkw. To cztery razy więcej niż obecny terminal przy ul. Skarżyńskiego. Najbardziej przestronna hala odlotów i przylotów zajmie prawie dwa tys. mkw. (również cztery razy więcej niż teraz).

Pięć razy większa niż obecnie będzie powierzchnia komercyj-na: bary, restauracje czy sklepy. Zaplanowano też galerię handlową.

Pasażerowie łatwiej wejdą do samolotów. Teraz na pokład docieramy albo autobusem, albo pieszo. W nowym terminalu zainstalowane zostaną dwa rękawy. Będą przypinane do samolotu i dzięki temu wejdziemy od razu na jego pokład. Ustalono, że będzie można dobudować dodatkowo 4 takie rękawy.

Zanim jednak trafimy do rękawów przejdziemy odprawę bagażową i bezpieczeństwa. Na nowym lotnisku będzie osiem stanowisk kontroli bezpieczeństwa (teraz jest 6) i 20 stanowisk odprawy bagażowo-biletowej (teraz jest szesnaście).

Nowy terminal to nie wszystkie inwestycje portu lotniczego. Powstanie również miejsce, gdzie będzie można pozbyć się lodu z powierzchni samolotu. Zaplanowano również tzw. drogę szybkiego zejścia, która umożliwi samolotom szybkie opuszczanie pasa startowego.

Po wybudowaniu nowego terminalu przepustowość lotniska zwiększy się z 1,5 miliona odprawionych pasażerów rocznie do 3,5 miliona. Jednak budynek można będzie jeszcze rozbudować: wtedy skorzysta z niego nawet 7 mln osób. Koniec wszystkich prac zaplanowano na wrzesień przyszłego roku.

Co stanie się ze starym terminalem? Nie zostanie wyburzony i będzie działał podczas Euro 2012.
Później władze lotniska zdecydują, co z nim zrobić. Niewykluczone, że będzie obsługiwał np. awionetki.

Czy Wrocław powinien mieć więcej połączeń lotniczych? Podyskutuj na forum!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska