Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu bilety parkingowe sprawdza... samochód. Posypały się wezwania do zapłaty. Kierowcy, strzeżcie się!

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
W ciągu pierwszego półrocza 2023 roku przeprowadzono 1 044 398 kontroli. Dzięki dwóm samochodom e-kontroli miesięcznie przeprowadzono średnio 174 066 kontroli.
W ciągu pierwszego półrocza 2023 roku przeprowadzono 1 044 398 kontroli. Dzięki dwóm samochodom e-kontroli miesięcznie przeprowadzono średnio 174 066 kontroli. Michał Perzanowski / Polska Press
Samochody e-kontroli Strefy Płatnego Parkowania we Wrocławiu działają już od ponad roku. Okazały się naprawdę skuteczne, weryfikując w okresie styczeń-czerwiec ponad milion pojazdów. Efekt? ZDiUM wystawił znacznie więcej zawiadomień o niezapłaconym parkowaniu. Kierowcy, strzeżcie się!

Spis treści

Samochody e-kontroli sprawdziły się "w boju"

Pojazdy służące do weryfikowania opłat za parkowanie w SPP funkcjonują już od sierpnia 2022 roku. Pierwsze dwa miesiące ich pracy były okresem testowym.

- W tym czasie system był kalibrowany i parametryzowany do naszych potrzeb, aby zoptymalizować wszystkie procesy. To m.in. sprawne odczytywanie numerów, zdalna weryfikacja z bazą, opłaty wnoszone za pomocą parkomatów lub operatorów mobilnych - mówi Gazecie Wrocławskiej Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Pojazdy sprawdzają również zakupione abonamenty i pojazdy zwolnione z opłat. Nie weryfikują natomiast kierowców na parkingach przy centrach handlowych i supermarketach.

Zobacz też:

Jak działają samochody e-kontroli?

- Mandaty może wystawić policja lub straż miejska i wiążą się zazwyczaj z łamaniem przepisów o ruchu drogowym, natomiast opłata za postój w miejscu objętym opłatą w strefie SPP administrowanej przez ZDiUM, jest opłatą administracyjną i za nieopłacony postój wystawiamy zawiadomienie o stwierdzeniu braku wniesionej opłaty. Zawiadomienie jest wystawiane po dwukrotnej kontroli przez pojazd skanujący, weryfikacji numeru w bazach danych i (w razie wątpliwości) dodatkowej weryfikacji przez pracowników biurowych - tłumaczy Ewa Mazur.

ZDiUM od początku bieżącego roku zrezygnował z kontrolerów operatora strefy KBU i ograniczył do minimum liczbę pieszych kontrolerów. Teraz w terenie pracują dwie osoby.

- Czterech naszych kontrolerów pełni rolę kierowców pojazdów skanujących. Pracują w godzinach obowiązywania opłat w SPP i ŚSPP a więc dwuzmianowo, pozostali dokonują dodatkowej weryfikacji w biurze. W przypadku wątpliwości bywa konieczna, gdyż na tablicach mogą znajdować się zabrudzenia, przyklejone liście etc. - dodaje Mazur.

Zobacz też:

Piesi kontrolerzy mniej skuteczni od samochodów e-kontroli

Ostatni kwartał 2022 roku to też okres, w którym kontrola przeprowadzana była hybrydowo - przy udziale zarówno pojazdów skanujących, jak i wszystkich kontrolerów (zatrudnionych przez ZDiUM oraz operatora strefy, a więc firmy KBU - red.).

Już w pierwszych miesiącach różnica była kolosalna.

  • w IV kwartale 2021 r. - wystawiono 16 370 zawiadomień (kontrole piesze z udziałem 21 kontrolerów ZDiUM i KBU),
  • w IV kwartale 2022r - wystawiono 21 679 zawiadomień, z czego 15 556 pochodziło z e-kontroli i 6 116 z kontroli pieszych (ZDiUM - średnio 2 kontrolerów i KBU - 11 kontrolerów).

W pierwszym półroczu 2023 roku z kolei (od stycznia do końca czerwca -red.) przeprowadzono dokładnie 1 044 398 kontroli i wystawiono 43 335 zawiadomień. O ile skuteczniejsze są więc pojazdy? Dwa samochody skanujące miesięcznie wystawiają mniej więcej tyle zawiadomień, co około 40 kontrolerów pieszych.

Liczby dla porównania:

  • styczeń 2022 - 4 964 zawiadomienia (bez e-kontroli, której wówczas jeszcze nie było),
  • styczeń 2023 - 10 073 zawiadomień, z czego z e-kontroli - 9 000,

- E-kontrola jest bardziej efektywna niż kontrole piesze, z przyczyn oczywistych pojazd skanujący może pokonać większe odległości i w krótszym czasie skontrolować obszar kilkukrotnie większy aniżeli pieszy kontroler. W przypadku pojazdów skanujących nie występują również żadne ograniczenia czy przeszkody wynikające z warunków atmosferycznych - kończy Ewa Mazur.

Często widujecie ten pojazd? Dajcie nam znać, czy zdarzyło się Wam być "trafionym" przez samochód e-kontroli!

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska