Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gapowicze w MPK Wrocław! Kontrolerzy złapali ponad 40 tysięcy osób podróżujących "na gapę" w autobusach i tramwajach

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Kontrolerzy złapali ponad 40 tysięcy osób
Kontrolerzy złapali ponad 40 tysięcy osób Janusz WóJtowicz / Polska Press
W 2023 roku kontrolerzy MPK Wrocław wystawili dokładnie 41 677 wezwań do zapłaty za brak biletu w autobusie lub tramwaju. To znacznie więcej niż przed dwoma laty. Czy wrocławianie coraz częściej jeżdżą na gapę?

Spis treści

Ponad 40 tys. wezwań do zapłaty z MPK Wrocław. Lubimy jeździć bez biletu?

W 2023 roku kontrolerzy wystawili 41677 wezwań i nie jest to liczba szczególnie odstająca od wyników z poprzednich lat.

  • W 2020 roku było ich 44409,
  • w roku 2021 wezwań było 44117,
  • w 2022 – 33467.

- Spadek z 2022 roku związany był z reorganizacją zespołu kontrolerów, wpłynęła ona na zmniejszenie ilości pracowników zajmujących się kontrolingiem o około 25 procent. Wynika z tego, że proporcje wobec ilości kontrolerów a wystawionych wezwań utrzymują się cały czas w podobnej relacji - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Katarzyna Pawlak, rzeczniczka MPK Wrocław.

Na jakich liniach najczęściej można spotkać kontrolerów?

Pracownicy MPK podkreślają, że nie ma żadnego związku między liczbą wezwań a specyfiką konkretnych linii przewozowych. Okazuje się jednak, że liczba gapowiczów zależy wprost proporcjonalnie do zagęszczenia w pojazdach. Najczęściej kontrolerów można więc spotkać w centrum miasta lub na węzłach przesiadkowych - na placu Grunwaldzkim, placu Orląt Lwowskich, czy w pobliżu Galerii Dominikańskiej.

- Najwięcej wezwań wystawiamy w centrum miasta ze względu na to, że przez centrum przejeżdża najwięcej pasażerów. Nie wynika więc zatem z numeru linii czy osiedla - dodaje Katarzyna Pawlak.

Kto najczęściej nie kupuje biletu w MPK?

Jak informują przedstawiciele miejskiego przedsiębiorstwa, jazda na gapę nie jest uzależniona od statusu materialnego pasażerów.

- Gapowiczami bywają osoby bezdomne, jak i osoby reprezentujące zawody zaufania publicznego. Nie ma tu reguły. Z pewnością większość gapowiczów stanowią jednak młodzi pasażerowie w wieku 21-35 lat - podkreśla nasza rozmówczyni.

MPK stale prowadzi kampanię informacyjną. Na ekranach LCD pojawiają się plansze o konieczności zakupu biletu, spółka regularnie informuje o konsekwencjach niekupowania biletu w social mediach.

- Swego czasu prowadziliśmy kampanię „Prawdziwa historia jazdy na gapę”, w której wyliczaliśmy, ile pojazdów moglibyśmy wymienić na nowe, gdyby gapowicze kupowali bilety i opłacali wezwania - kończy Katarzyna Pawlak.

Nie opłaca się jeździć bez biletu

Kontroler udowadniający brak biletu u pasażera wystawia opłatę dodatkową. Niewłaściwie jest ona czasem nazywana karą bądź mandatem. Dzieje się tak również w przypadku, gdy pasażer nie ma ze sobą dokumentu uprawniającego do darmowego przejazdu. Opłata wynosi 240 złotych do 7 dni lub 280 złotych po upływie tego terminu.

Przypomnijmy, że we Wrocławiu młodzież ucząca się (do 21. roku życia) jeździ za darmo MPK. Połowę płacą studenci i doktoranci uczelni, a także uczniowie szkół policealnych i zagranicznych (do 24. roku życia).

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska