Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwa spór o remont mostów Osobowickich we Wrocławiu. Czy jest jeszcze szansa na kładkę?

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Konsultowane były cztery warianty przebudowy mostów Osobowickich, a przyjęty został wariant piąty
Konsultowane były cztery warianty przebudowy mostów Osobowickich, a przyjęty został wariant piąty Paweł Relikowski / Polska Press
Miasto zamknęło konsultacje dotyczące organizacji ruchu na mostach Osobowickich po ich planowanym remoncie. Żeby pogodzić wszystkie strony, urzędnicy stworzyli wariant, który pod konsultacje nie był poddawany. Taki kompromis rozczarował większość mieszkańców, którzy na samym moście zmian nie chcieli, ale opowiadali się za kładką dla pieszych i rowerzystów obok przeprawy. Na to jest jeszcze szansa.

Organizacja ruchu na mostach Osobowickich budzi ogromne emocje

Przypomnijmy, że urząd miejski zdecydował, że po remoncie (który rozpocznie się nie wcześniej niż w 2023 r.) przez mosty w kierunku od centrum będą prowadziły dwie jezdnie: jedna dla samochodów i oddzielna dla pojazdów MPK. W kierunku do centrum, natomiast, planowana jest jedna jezdnia, wspólna dla aut i MPK. Na moście z obu stron będą chodniki, a po jednej dwukierunkowa droga rowerowa. Miasto samo informuje, że po realizacji tego wariantu przepustowość mostu pogorszy się na wlocie do centrum, a dla całego rejonu pozostanie na poziomie podobnym do obecnego.

Z mieszkańcami i radnymi osiedli konsultowane były cztery warianty przebudowy mostu, jednak przyjęte zostało rozwiązanie stworzone przez urzędników później, jako kompromisowe. I, jak często jest z kompromisami, nie zadowala prawie dla nikogo.

"Przy aktualnie realizowanej koncepcji do centrum będzie jeden wspólny pas, co będzie generować korki i niebezpieczne sytuacje" - mówi radny miejski z klubu Prawo i Sprawiedliwość Michał Kurczewski.

Radni apelują o zmianę planów

O zmianę planów dotyczących remontu mostów Osobowickich apelują do władz miasta radni osiedla Karłowice-Różanka. W uchwale z 8 grudnia wskazują, że wydzielony pas ruchu dla komunikacji zbiorowej w mieście jest obecnie wymogiem cywilizacyjnym. Zwracają uwagę, że wybrany wariant przebudowy mostów nie uwzględnia głosów i protestów mieszkańców ani głosów radnych osiedla przekazywanych podczas konsultacji społecznych.

"W związku z informacją o przebudowie mostów Osobowickich, Rada Osiedla Karłowice-Różanka apeluje do władz miasta o bezwzględne wydzielenie pasa komunikacji zbiorowej w obu kierunkach, niezależnie od przyjętego wariantu remontu" - uchwalili radni osiedlowi.

Jednak tę propozycję Michał Kurczewski nazywa skrajną i przypomina, że mieszkańcom, którzy uczestniczyli w konsultacjach zależało przede wszystkim na tym, aby po remoncie zachować obecną organizację ruchu, czyli jeden pas dla wyjeżdżających z centrum i dwa dla wjeżdżających: dla aut oraz pojazdów MPK.

O tym, że wrocławianie nie chcieli zmian - poza wyremontowaniem mostów - mówi także Grzegorz Maślanka, przewodniczący zarządu osiedla Karłowice-Różanka poprzedniej kadencji, który był mocno zaangażowany w konsultacje.

Pisaliśmy o tym tutaj:

Będą jeszcze większe korki?

"Według mnie, mieszkańcy oraz rady osiedli - chociaż one też nie były jednomyślne - najbardziej chcieli pierwszego wariantu, czyli pozostawienia tak jak jest. Natomiast miasto wymyśliło jeszcze piątą koncepcję, która nie była konsultowana. Nazwali ją "wariant IIa" i powiedzieli, że jest to koniec konsultacji" - wspomina Maślanka, który był na spotkaniu podsumowującym konsultacje i dodaje: - "W czasie konsultacji byliśmy na bieżąco w kontakcie z mieszkańcami. My, działacze rad osiedli, którzy byliśmy najbardziej zaangażowani, nie mówiliśmy o swoich przemyśleniach, tylko reprezentowaliśmy mieszkańców. Mieszkańcy do nas dzwonili, pisali maile, pisali na Facebooku i widzieliśmy, że naprawdę boją się, że będą jeszcze większe korki niż są".

Zdaniem Maślanki sukcesem konsultacji jest zgoda miasta na zachowanie lewoskrętu z mostu w ul. Osobowicką i rezygnacja z "nawrotki" w rejonie ul. Bałtyckiej. Za plus uważa również to, że udało się przekonać urzędników do "odwrócenia" pasów ruchu. - Dzięki konsultacjom władze miasta zrozumiały, że jak już robić dwa pasy to lepiej do wyjazdu z centrum: to jest logiczne, żeby ułatwić tym wszystkim pojazdom wyjazd, a nie wjazd do centrum. Natomiast mieszkańcy będą niezadowoleni z tego, że na wjeździe do centrum jest jeden pas - mówi Grzegorz Maślanka.

Miasto wyjaśnia, że konsultacje społeczne pozwoliły poznać opinie mieszkańców na temat zagospodarowania przestrzeni i organizacji ruchu w oparciu o jeden z czterech wariantów.

"W ramach konsultacji zebrane zostały opinie i rekomendacje mieszkańców i mieszkanek na temat proponowanych wariantów. Wynikiem przeprowadzonej analizy opinii i uwzględnieniem wyrażonych w nich potrzeb było powstanie nowego wariantu tzw. IIa, czyli modyfikacji wariantu II. Teraz projektant pracuje nad szczegółowymi rozwiązaniami technicznymi" - mówi Elżbieta Maciąg z Wydziału Inżynierii Miejskiej ratusza.

Kładki nie brano pod uwagę, ale sprawa jest otwarta

Wszystkie strony, łącznie z miastem, zgadzają się, że kładka pieszo-rowerowa wybudowana obok wąskiego mostu byłaby rozwiązaniem wielu problemów i dylematów związanych z organizacją ruchu na mostach Osobowickich. Jednak urzędnicy, nie chcąc dodatkowych kosztów, w ogóle nie włączyli opcji budowy kładki do żadnego z konsultowanych wariantów.

Dla urzędników sprawa konsultacji jest zamknięta.

"Na etapie projektowania mogą nastąpić modyfikacje, wynikające z uwarunkowań technicznych, jednak będą one oparte na wypracowanych w ramach konsultacji zasadach" - zaznacza Elżbieta Maciąg.

Sprawa kładki pozostaje jednak otwarta.

"Kładka obok powinna powstać. To rozwiązanie w przyszłość. Ludzie nie chcą zmian na samym moście, więc ta kładka dawałaby możliwość i przejścia, i przejechania rowerami bezpiecznie i z dala od ruchu samochodów. A na moście nie trzeba byłoby zwężać jezdni, żeby upchnąć tam chodniki i drogę rowerową" - wyjaśnia Michał Kurczewski i przypomina, że wśród poprawek do budżetu, które złożyli radni klubu PiS, jest przygotowanie dokumentacji projektowej i budowa kładki po wschodniej stronie mostów Osobowickich.

Radni PiS proponują przeznaczyć na kładkę 10 mln zł w roku 2023 i tyle samo rok później. Głosowania na sesji rady miejskiej rozstrzygną, czy poprawki przejdą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska