Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak będzie wyglądać wrocławskie lotnisko. Port Lotniczy Wrocław zostanie rozbudowany. Są pierwsze wizualizacje

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Port Lotniczy Wrocław przedstawił plany dotyczące modernizacji terminala "Gazecie Wrocławskiej". Prace mają się rozpocząć już w 2026 roku i będą podzielone na dwa etapy.
Port Lotniczy Wrocław przedstawił plany dotyczące modernizacji terminala "Gazecie Wrocławskiej". Prace mają się rozpocząć już w 2026 roku i będą podzielone na dwa etapy. Port Lotniczy Wrocław
Coraz więcej turystów korzysta z wrocławskiego lotniska, pojawiły się więc plany dotyczące przebudowy terminala. Port Lotniczy Wrocław przedstawił Gazecie Wrocławskiej wstępna koncepcję modernizacji. Prace mają ruszyć już w 2026 roku, a cała inwestycja zostanie podzielona na dwa etapy.

Z Wrocławia odlatujemy coraz częściej

Liczba pasażerów wrocławskiego lotniska nie tylko błyskawicznie wróciła do poziomu sprzed pandemii, ale od kwietnia 2023 r. bieje rekordy w każdym kolejnym miesiącu. Tylko w czerwcu Port Lotniczy Wrocław obsłużył ponad 424 tys. osób. To o prawie 58 tys. podróżnych więcej niż w rekordowym 2019 roku oraz o ponad 80 tys. więcej niż w maju 2023 roku.

W związku z rosnącym zainteresowaniem rozbudowa terminala wydaje się konieczna.

- Planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II). Dane, którymi na ten moment dysponujemy, to na razie przygotowana koncepcja, natomiast projekt będzie dopiero realizowany – podkreślają przedstawiciele Portu Lotniczego Wrocław.

Zobacz też:

Co powstanie na lotnisku w latach 2026-2028?

- Istniejący terminal zaprojektowany został z uwzględnieniem możliwości późniejszej rozbudowy w systemie modularnym. W pierwszym etapie przewiduje się rozbudowę terminala do przepustowości ok. 8 mln pasażerów w zakresie części przeznaczonej do obsługi odlotów i przylotów – dodają.

Szczegóły rozbudowy I etapu:

  • symetryczna rozbudowa kubatury terminala od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 metrów,
  • na parterze budynku zwiększona zostanie strefa kontroli bezpieczeństwa oraz liczba stanowisk check-in,
  • przesunięte zostaną również schody prowadzące do hali odlotów co ma na celu lepszą integrację z nową strefą komercyjną na piętrze,
  • powiększeniu ulegnie hala odbioru bagażu wraz z przynależącą do niej strefa kontroli paszportowej Non-Schengen,
  • w przestrzeni hali, w okolicy wyjścia z hali odbioru bagażu, planowany jest bar dla osób oczekujących,
  • na poziomie +1 zwiększeniu ulegnie liczba bramek w strefie Schengen oraz Non-Schengen,
    w miejscu komunikacji pionowej prowadzącej z kontroli bezpieczeństwa przewidziana zostanie strefa komercyjna typu walk-through zakończona placem wyposażonym w informację wizualną gwarantującą dobrą orientację w przestrzeni hali odlotów,
  • na drugim poziomie zaplanowano możliwość wykorzystania powierzchni biurowej przewidzianej jako powierzchnia rezerwowa na rozbudowę.

- Dodatkowo w kierunku zachodnim planowana jest budowa „wieży” kontroli ruchu samolotów na płytach postojowych. Lokalizacja oraz sposób realizacji tej funkcji zapewni dobrą widoczność płyty lotniska dzięki niewielkiemu wysunięciu kubatury przed fasadę budynku – dodają.

Powierzchnia rozbudowy terminala w pierwszym etapie zwiększy go o około 30.000 m2, co da wzrost powierzchni o około 60 procent.

Zobacz też:

Szczegóły II etapu rozbudowy

Etap drugi wiąże się z rozbudową terminala o odpowiednio dostosowany pirs w kierunku zachodnim, zapewniając przepustowość na poziomie ok. 10 mln pasażerów. Pirs o długości 165 metrów realizowany byłby w formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami wraz z czterema rękawami. Od strony funkcjonalnej część ta kontynuuje oraz rozszerza założenia poprzednich etapów.

Co powstanie w latach 2033-2035?

  • na parterze pirs zaprojektowana została strefa trzech bus gatów. Rozwiązanie to ma na celu zwiększenie komfortu odlatujących z dalszych pozycji oraz usprawnienie funkcjonowania obsługi tych połączeń́,
  • w części północnej umiejscowione zostaną bloki toalet, pomieszczenia techniczne i magazynowe oraz gastronomia,
  • w przestrzeni piętra +1 kontynuowana będzie zasada podziału na południową strefę hali odlotów oraz przynależną do niej północną̨ strefę komercyjną. Pirs rozszerzy liczbę bramek do 26 oraz zwiększy powierzchnię strefy komercyjnej o ok. 970 mkw,
  • parking naziemny zostanie zastąpiony wielopoziomowym parkingiem na około 600 miejsc.

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska