Z Wrocławia odlatujemy coraz częściej
Liczba pasażerów wrocławskiego lotniska nie tylko błyskawicznie wróciła do poziomu sprzed pandemii, ale od kwietnia 2023 r. bieje rekordy w każdym kolejnym miesiącu. Tylko w czerwcu Port Lotniczy Wrocław obsłużył ponad 424 tys. osób. To o prawie 58 tys. podróżnych więcej niż w rekordowym 2019 roku oraz o ponad 80 tys. więcej niż w maju 2023 roku.
W związku z rosnącym zainteresowaniem rozbudowa terminala wydaje się konieczna.
- Planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II). Dane, którymi na ten moment dysponujemy, to na razie przygotowana koncepcja, natomiast projekt będzie dopiero realizowany – podkreślają przedstawiciele Portu Lotniczego Wrocław.
Zobacz też:
Co powstanie na lotnisku w latach 2026-2028?
- Istniejący terminal zaprojektowany został z uwzględnieniem możliwości późniejszej rozbudowy w systemie modularnym. W pierwszym etapie przewiduje się rozbudowę terminala do przepustowości ok. 8 mln pasażerów w zakresie części przeznaczonej do obsługi odlotów i przylotów – dodają.
Szczegóły rozbudowy I etapu:
- symetryczna rozbudowa kubatury terminala od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 metrów,
- na parterze budynku zwiększona zostanie strefa kontroli bezpieczeństwa oraz liczba stanowisk check-in,
- przesunięte zostaną również schody prowadzące do hali odlotów co ma na celu lepszą integrację z nową strefą komercyjną na piętrze,
- powiększeniu ulegnie hala odbioru bagażu wraz z przynależącą do niej strefa kontroli paszportowej Non-Schengen,
- w przestrzeni hali, w okolicy wyjścia z hali odbioru bagażu, planowany jest bar dla osób oczekujących,
- na poziomie +1 zwiększeniu ulegnie liczba bramek w strefie Schengen oraz Non-Schengen,
w miejscu komunikacji pionowej prowadzącej z kontroli bezpieczeństwa przewidziana zostanie strefa komercyjna typu walk-through zakończona placem wyposażonym w informację wizualną gwarantującą dobrą orientację w przestrzeni hali odlotów, - na drugim poziomie zaplanowano możliwość wykorzystania powierzchni biurowej przewidzianej jako powierzchnia rezerwowa na rozbudowę.
- Dodatkowo w kierunku zachodnim planowana jest budowa „wieży” kontroli ruchu samolotów na płytach postojowych. Lokalizacja oraz sposób realizacji tej funkcji zapewni dobrą widoczność płyty lotniska dzięki niewielkiemu wysunięciu kubatury przed fasadę budynku – dodają.
Powierzchnia rozbudowy terminala w pierwszym etapie zwiększy go o około 30.000 m2, co da wzrost powierzchni o około 60 procent.
Zobacz też:
Szczegóły II etapu rozbudowy
Etap drugi wiąże się z rozbudową terminala o odpowiednio dostosowany pirs w kierunku zachodnim, zapewniając przepustowość na poziomie ok. 10 mln pasażerów. Pirs o długości 165 metrów realizowany byłby w formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami wraz z czterema rękawami. Od strony funkcjonalnej część ta kontynuuje oraz rozszerza założenia poprzednich etapów.
Co powstanie w latach 2033-2035?
- na parterze pirs zaprojektowana została strefa trzech bus gatów. Rozwiązanie to ma na celu zwiększenie komfortu odlatujących z dalszych pozycji oraz usprawnienie funkcjonowania obsługi tych połączeń́,
- w części północnej umiejscowione zostaną bloki toalet, pomieszczenia techniczne i magazynowe oraz gastronomia,
- w przestrzeni piętra +1 kontynuowana będzie zasada podziału na południową strefę hali odlotów oraz przynależną do niej północną̨ strefę komercyjną. Pirs rozszerzy liczbę bramek do 26 oraz zwiększy powierzchnię strefy komercyjnej o ok. 970 mkw,
- parking naziemny zostanie zastąpiony wielopoziomowym parkingiem na około 600 miejsc.
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?