Był wrzesień 2007 roku, kiedy na świeżo wyremontowanej śluzie (pomiędzy Mostami Pomorskimi) doszło do wypadku. Kilkudziesięciu kajakarzy przepływających przez śluzę znalazło się w wodzie. Wywróciło się 20 łódek. Na szczęście nikomu nic po,ważnego się nie stało.
Gazeta Wrocławska donosiła wtedy: - Wszystko zaczęło się zaraz po tym, gdy kajaki wpłynęły do śluzy. Radosław W. (śluzowy) uruchomił urządzenie wlewające wodę. Wpływała do śluzy pod wielkim ciśnieniem i kajaki zaczęły się przewracać. Śledczy stwierdzili, że Radosław W. był co prawda kompletnie pijany, ale w obliczu zagrożenia zachował się jak najbardziej prawidłowo, czyli… wyrwał kabel zasilający urządzenie sterujące śluzą!
Po tym zdarzeniu, wrota świeżo wyremontowanej śluza zostały zamknięte na głucho, a sama budowla stanowiła jedynie atrakcję turystyczną, zabytek techniki.
Jak zapowiada Przemysław Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, teraz śluza zostanie udostępniona dla żeglugi, przede wszystkim w weekendy, jeżeli będzie taka potrzeba także w tygodniu. Udało się znaleźć odpowiednie środki na ponowne uruchomienie urządzenia a także na jego obsługę.
Tak zwane śluzowanie, czyli przekraczanie stopnia wodnego jednostką pływającą, będzie bezpłatne.
Ze względu na burzliwy napływ wody do śluzy w dalszym ciągu nie będą mogli z niej korzystać kajakarze a także łodzie wiosłowe, przepłyną wyłącznie łodzie o napędzie mechanicznym.
- Będziemy mogli pływać dookoła centrum Wrocławia. Śluza Mieszczańska, Śluza Miejska, Śluza Szczytniki możemy sobie tak pływać w kółko po tzw. Śródmiejskim Węźle Wodnym – mówi Arkadiusz Kubiaczyk z Zarządu Zlewni we Wrocławiu.
Po uruchomieniu śluzy wrócił temat tramwaju wodnego, który teraz, mógłby dużo szybciej przepłynąć z Biskupina przez centrum aż na Kozanowów, przekraczając tylko jedną śluzę Mieszczańską.

Dodatkową atrakcją, na mocy porozumienia, które podpisały Wody Polskie z władzami Wrocławia, będzie możliwość prowadzenia żeglugi w godzinach nocnych. W związku z tym obie strony porozumienia zobowiązały się do odpowiedniego oznakowania drogi wodnej do żeglugi całodobowej. Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – szlaku żeglownego oraz budowli i urządzeń hydrotechnicznych a Urząd Miejski Wrocławia – portów oraz budowli i linii przemysłowych krzyżujących się z drogą wodną.
Do tej pory z tego przywileju mogli korzystać jedynie armatorzy dużych, komercyjnych jednostek. Bardziej imprezowa część wrocławian, doskonale pamięta, zakrapiane nocne imprezy na statku.
Po wymianie oznakowania, spełniającego wymogi żeglugi w nocy, na szlak wodny będą mogły wyruszyć także mniejsze jednostki.

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?