– W programie Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej są przewidziane fundusze na budowę obwodnic miast oraz dróg w miastach będących na prawach powiatów grodzkich, takich jak Wałbrzych – mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha. – Z tej puli planujemy pozyskać największą część środków. Natomiast pozostałe fundusze z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Budynek dawnego biura projektów Separator przy ul. Reja w Wałbrzychu to jedna z nieruchomości położonych na trasie planowanego przebiegu zachodniego odcinka obwodnicy miasta, którą przeznaczono do rozbiórki. Według wariantu optymistycznego prace rozbiórkowe mogłyby zostać rozpoczęte jeszcze w 2015 r.
Pomiędzy władzami Wałbrzycha i Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju trwają obecnie ustalenia dotyczące finansowania i realizacji budowy oraz modyfikacji projektu. Chodzi m.in. o przeprojektowanie zjazdów z obwodnicy, które będą odpowiadały obecnie obowiązującym standardom drogowym. – Obecnie najwięcej uwagi i energii poświęcamy sprawom związanym z finansowaniem tej inwestycji oraz kwestii, kto ma ją realizować – mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha. – Do maja ma być decyzja dotycząca finansowania budowy i tego kto ma ją realizować
Budowa zachodniego odcinka obwodnicy Wałbrzycha spoczywa na Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Taka jest ostateczna decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego, która została wydana we wrześniu 2014 r. GDDKiA rozpoczęła bowiem prace przy inwestycji w okresie, kiedy Wałbrzych był pozbawiony statusu miasta na prawach powiatu grodzkiego i nie zarządzał wszystkimi drogami w swoich granicach administracyjnych.
– Chcemy, by budowa przebiegała szybko i sprawnie. Dlatego proponujemy rozwiązanie, by GDDKiA zapewniła finansowanie. Natomiast my zajmiemy się jej wykonaniem – wyjaśnia Bogusław Rogiński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania miasta w Wałbrzychu.
– Przyjęcie proponowanego przez nas rozwiązania pozwoli na szybsze i sprawniejsze przeprowadzenie przetargów związanych np. z wyłonieniem wykonawców. Koszt budowy zachodniego odcinka obwodnicy jest szacowany na około 200 mln zł.
Według wstępnych ustaleń pomiędzy władzami miasta i Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, najwięcej środków ma pochodzić z funduszy unijnych. Jest tam pula na budowę obwodnic miast oraz dróg w miastach posiadających status powiatu grodzkiego. Część funduszy miasto chce pozyskać z urzędu marszałkowskiego.
Budowa zachodniego odcinka obwodnicy ruszyła w połowie lat 90. W 1999 r., po likwidacji województwa wałbrzyskiego, inwestycję przekazano miastu. Przy ograniczonych środkach Wałbrzych realizował ją do 2003 r., kiedy utracił prawa powiatu grodzkiego. Inwestycję przejęła GDDKiA. Budowa drogi umożliwi szybkie połączenie centrum miasta z dwoma największymi osiedlami mieszkaniowymi na północy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?