Rusza miejski pociąg we Wrocławiu. Bilet za 6,50 zł [ROZKŁAD JAZDY]

Błażej Organisty
10 kwietnia o godzinie 10.01, po raz pierwszy po 17 latach przerwy, ze stacji kolejowej Wrocław Wojnów odjedzie bezpośredni pasażerski pociąg do stacji Wrocław Główny przez Wrocław Mikołajów. Podróż potrwa 28 minut. To nawet dwa razy szybciej niż przed kilkunastoma laty. Linia kolejowa łącząca Wojnów z Dworcem Głównym będzie pierwszą w pełni miejską linią kolejową we Wrocławiu. Bilet z Wojnowa na dworzec Główny ma kosztować 6,50 zł.

To połączenie ma być alternatywą dla mieszkańców Wojnowa dojeżdżających do centrum samochodem. - Chcemy, aby te środki transportu się uzupełniały. Dojazd samochodem z Wojnowa do centrum w pół godziny w godzinach szczytu jest praktycznie niemożliwy – mówił dziś Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych, na spotkaniu na stacji Wrocław Wojnów.

Wrocławianie zyskają 3 pary takich bezpośrednich pociągów w ciągu doby (3 kursy z Wojnowa i 3 w przeciwnym kierunku - z Wrocławia Głównego). Będą mogli także skorzystać z 10 par pociągów do stacji Wrocław Nadodrze przez Wrocław Sołtysowice. Czas przejazdu: 18 minut. Po drodze wszystkie pociągi będą się zatrzymywać na stacjach Swojczyce i Kowale.

Trasa ze stacji Wrocław Wojnów do stacji Wrocław Główny (z przykładowymi godzinami przyjazdu i odjazdu):
Wrocław Wojnów (10:01) -> Wrocław Swojczyce (10:05 - 10:06) -> Wrocław Kowale (10:09 - 10:10) -> Wrocław Sołtysowice(10:13 - 10:14) -> Wrocław Nadodrze(10:19 - 10:20) -> Wrocław Mikołajów(10:25 - 10:25) -> Wrocław Główny (10:31)

Jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie będą kosztowały bilety, ale opierając się na ogólnym cenniku Kolei Dolnośląskich można zakładać, że pasażerowie jadący z Wojnowa do Wrocławia Głównego zapłacą za przejazd 18-kilometrową trasą 6,50 zł. A może nawet mniej. - Ceny mogą być niższe ze względu na promocje – przewiduje Siemieniec.

Z uruchomienia połączeń kolejowych cieszą się mieszkańcy wschodnich osiedli Wrocławia. - Przeprowadziliśmy konsultacje wśród mieszkańców. Zebraliśmy blisko tysiąc ankiet. Wyniki jasno pokazują, że połączenia kolejowe z centrum są dla mieszkańców niezbędne. Chciało ich blisko 99 procent ankietowanych - twierdzi Renata Piwko-Wolny, przewodnicząca zarządu osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów.

Na stacji Wrocław Wojnów stoi już konstrukcja wiaty przystankowej, jest też kostka brukowa. Brakuje jeszcze ławek i siedzeń, ale z ich montażem kolejarze zdążą przed odjazdem pierwszego pociągu. Przygotowując infrastrukturę Polskie Linie Kolejowe montują także nowe oświetlenie, tablice informacyjne, gabloty na rozkład jazdy oraz usprawniają sygnalizację świetlną na przejazdach kolejowych. Inwestycja, jak do tej pory, kosztowała 1,1 miliona złotych.

- Minimalnym kosztem zapewniliśmy nowy standard. Zdajemy sobie sprawę, że w niektórych miejscach jest prowizorka, ale to na razie w zupełności wystarczy do sprawnej i bezpiecznej obsługi pasażerów – stwierdził Zbigniew Gzik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu.

Po nowych szynach pociąg maksymalnie może jechać z prędkością 60 km/h, ale na pewnych odcinkach będzie musiał zwolnić. To właśnie wzmożone względy bezpieczeństwa, o których wspomniał dyrektor, a które trzeba wprowadzić na przejazdach i skrzyżowaniach z drogami, ponieważ kierowcy odwykli już od widoku pociągów na Wojnowie i Sołtysowicach.

Pociągiem jeszcze dalej

Pasażerowie będą jeździli pociągiem z Wojnowa do centrum przez najbliższe dwa lata, bowiem remont linii i infrastruktury kolejowej na odcinku do Wojnowa to tylko część większej inwestycji, którą przeprowadzą PLK. W 2021 roku trasa zostanie przedłużona do Jelcza Miłoszyc, dlatego trzeba będzie zawiesić uruchamiane w kwietniu połączenia.

Rewitalizacja odcinka Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce zakłada budowę nowych stacji i przystanków kolejowych wraz z trasami dojścia. Z nowości z powodzeniem będą korzystały także osoby niepełnosprawne. Inwestycja umożliwi wprowadzenie połączeń do Wrocławia Głównego od wschodniej strony miasta, przez Jelcz Laskowice i Wrocław Brochów. Pociągi przyspieszą nawet do 100 km/h. Gdzie będą przystanki? To ustali studium wykonalności, które będzie gotowe za rok. Do 2020 roku Polskie Koleje Państwowe zbudują dodatkowo dwa nowe przystanki: Mokronos Górny na trasie do Wałbrzycha i Iwiny na trasie do Kłodzka. Wszystko ma kosztować 72 miliony złotych (w kosztach partycypuje Urząd Marszałkowski, są też pieniądze z Unii). Już bez żadnej prowizorki.

Rozkład jazdy:

Wrocław Wojnów - Wrocław Główny:
6.05 - 6.17 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Oleśnica - Wrocław (6.25-6.43)
7.05 - 7.17 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Oleśnica - Wrocław (7.25-7.41)
7.54 - 8.12 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (8.20-8.30)
8.54 - 9.12 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (9.43-9.54)
10.01 - 10.31 - połączenie bezpośrednie
12.02 - 12.30 - połączenie bezpośrednie

13.46 - 14.30 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Trzebnica - Wrocław (14.13-14.30)
14.54 - 15.12 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (15.21-15.32)
15.50 - 16.08 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (16.24-16.35)
17.20 - 17.38 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (18.25-18.35)
18.15 - 18.27 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Lubliniec - Wrocław (18.46-19.03)
19.46 - 19.58 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Lubliniec - Wrocław (20.48-21.04)
20.47 - 21.43 - połączenie bezpośrednie
20.47 - 21.00 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Trzebnica - Wrocław (21.06-21.22)

Wrocław Główny - Wrocław Wojnów:
5.15 - 5.43 - połączenie bezpośrednie
5.57 - 6.08 - poc. Wrocław - Trzebnica - przesiadka na st. Wr. Nadodrze (6.30 - 6.47)
7.08 - 7.22 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (7.35 - 7.47)
8.13 - 8.23 - poc. Wrocław - Trzebnica - przesiadka na st. Wr. Nadodrze (8.31 - 8.48)
8.30 - 8.45 - poc. Wrocław - Lubliniec - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (9.36 - 9.48)
11.21 - 11.49 - połączenie bezpośrednie
13.11 - 13.39 - połączenie bezpośrednie

14.05 - 14.20 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (14.27 - 14.39)
15.05 - 15.19 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (15.27 - 15.39)
16.00 - 16.09 - poc. Wrocław Trzebnica - przesiadka na st. Wr. Nadodrze (16.22 - 16.39)
17.35 - 17.49 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wrocław Sołtysowice (17.57 - 18.09)
18.35 - 19.29 - poc. Wrocław - Kluczbork - przesiadka na st. WrocławSołtysowice (19.17 - 19.29)
19.50 - 20.04 - poc. Wrocław - Trzebnica - przesiadka na st. Wrocław Sołtysowice (20.17 - 20.29)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 79

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Raf
Wrocław jak chce się rozwijać musi postawić na kolej miejską , ale mądrze wkomponowaną w transport miejski. Kluczowe w tym jest kilka elementów:
1. Łatwy dostęp i przemieszczanie się pomiędzy innymi środkami transportu (w pobliżu tramwaje, autobusy, parkingi gdzie można zostawić samochód)
2. Ilość połączeń
3. Szybkość połączeń
4. Gęstość przystanków kolejowych

Jestem świadomy że wymaga to dużych inwestycji
M
MonX
Napiszcie. Mi się wydaje, że to nie ma żadnego sensu.
Pociąg miałby sens, gdyby stacje kolejowe były w tak jak w Berlinie - w samym centrum, ze schodami ruchomymi, gdzie minuty mogę przejść z dworca kolejowego na przystanek tramwajowy.
A co ja mogę zrobić na stacji Nadodrze albo Mikołajów? Tylko się powiesić....
J
Jan
Warto poczytać komentarze na portalach kolejowych. To połączenie jest realizowane z naruszeniem obowiązujących przepisów, bo marszałek nie może finansować pociągów w obrębie gminy. Kolejny wałek w KD - dlaczego mnie to nie dziwi?
j
jakoja
Dlaczego restauracja połączenia z Jelczem-Miłoszyce dopiero za 4 lata? Już teraz gmina Czernica jest na pierwszym miejscu w województwie i 3 w Polsce pod względem przyrostu mieszkańców. Nowe osiedla powstają wręcz z dnia na dzień. Zamieszkują je ludzie w większości pracujący we Wrocławiu. Niezwłoczne uruchomienie linii kolejowej Jelcz-Miłoszyce - Wrocław jest minimum tego, co należy zrobić aby uniknąć gigantycznego zakorkowania Wojnowa. Żal patrzeć na niewykorzystane torowiska i trakcję elektryczną na tej trasie.
J
Justyna
Polaczenia bezosrednie a srodku dnia- ciekawe ktore korki to rozladuje I ktory pracujacy z tego skorzysta? Jakis zart... A wieczorne trwa godzine- dwa razy dluzej niz autobus? Bez jakiegokolwiek sensu
w
wawiak
A to ciekawe. Kuriozum na skalę światową!
a
aaaa
z takim rozkladem to nikt nie bedzie jezdzic, wystarczy zrobic jak w londynie pociag co 15min w szczycie a 30min poza szczytem do ok 24
P
Po ch.j to komu
Po ch.j to komu
P
Po ch.j to komu
Po ch.j to komu
w
wrocLove
I tak nikt nie będzie z tego korzystał. Wrocławiowi potrzebne są nowe tramwaje i buspasy a nie pociągi jeżdżące daleko od osiedli i omijające centrum łukiem.
k
krzykacz z Krzyków
Niech miasto najpierw zrobi bezkolizyjne przejazdy, a jak nie potrafi, to niech nie zabiera się za kolejkę miejską.
m
mju
Niestety zgadzam się z opinią. Znowu sami sobie będą winni kierowcy, którzy stoją w korkach na przejazdach na ulicy Kowalskiej, Mydlanej, Strachocińskiej zamiast cieszyć się z nowej możliwości podróżowania.
F
Fantastycznie
ale może najpierw trzeba by było pozbyć się kolizyjnych przejazdów kolejowych? Już teraz Sołtysowice i Karłowice stoją w korkach (samochody, autobusy, rowerzyści i i pieszy) - czy to na jednym z dwóch przejazdów kolejowych czy w wąskim gardle na Boya-Żeleńskiego. Ciekawe co się stanie, gdy ogromna już, częstotliwość kursowania pociągów na tej trasie jeszcze się zwiększy... O tym chyba nikt nie myśli.
m
mikolskie ścierwa
Podaję spis trolli zaśmiecających wyzwiskami i trollingiem portale internetowe w wątkach dolnośląskich dotyczących kolei:

Admc
DW
Jakub Adamczyk
Wrocławianin zza Buga
mateuuu
grzesiek1111
wyczuwam knyszę
countryshuttle
Adolf Warski
stefan44
paragraf225
Dedete
Krzysztof
vipek
Brutus46
Rafał D.
bystrzak2000
Lars
wrocLove moja miłość
Przedszkolanek
samiecomega
LittleDrake

Lista będzie na bieżąco aktualizowana (trolle zakładają co rusz nowe konta) i publikowana. Środowisko miłośników kolei doskonale już wie co to za typy, resztę przestrzegam przez tymi użytkownikami udzielającymi się w tematach kolejowych.
m
miłośnik kolei
Aktualne priorytety to: ratowanie linii do Lwówka Śląskiego (jedna z najpiękniejszych linii w Polsce) - dopóki infrastruktura jeszcze nie popadła całkowicie w ruinę i ludzie nie zapomnieli o pociągach, elektryfikacja odcinka Lubań - Zgorzelec, reaktywacja Karpacza i Kowar, uruchomienie krótkiej linii do Bielawy, przywrócenie codziennych pociągów do Kamiennej Góry i Lubawki. Linia do Świdnicy przez Sobótkę jest mało istotna dla Dolnoślązaków, a mieszkańcy wszystkich miejscowości przy niej mają dużo autobusów, zaś ze Świdnicy już jeżdżą pociągi przez Jaworzynę. Te 166 milionów zamiast wywalać na jedną niepotrzebną linię wystarczyłyby na wszystkie wyżej wymienione inwestycje.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie