Rusza miejski pociąg we Wrocławiu. Bilet za 6,50 zł [ROZKŁAD...

    Rusza miejski pociąg we Wrocławiu. Bilet za 6,50 zł [ROZKŁAD JAZDY]

    Błażej Organisty

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Rusza miejski pociąg we Wrocławiu. Bilet za 6,50 zł [ROZKŁAD JAZDY]
    1/9
    przejdź do galerii

    ©Błażej Organisty

    10 kwietnia o godzinie 10.01, po raz pierwszy po 17 latach przerwy, ze stacji kolejowej Wrocław Wojnów odjedzie bezpośredni pasażerski pociąg do stacji Wrocław Główny przez Wrocław Mikołajów. Podróż potrwa 28 minut. To nawet dwa razy szybciej niż przed kilkunastoma laty. Linia kolejowa łącząca Wojnów z Dworcem Głównym będzie pierwszą w pełni miejską linią kolejową we Wrocławiu. Bilet z Wojnowa na dworzec Główny ma kosztować 6,50 zł.
    To połączenie ma być alternatywą dla mieszkańców Wojnowa dojeżdżających do centrum samochodem. - Chcemy, aby te środki transportu się uzupełniały. Dojazd samochodem z Wojnowa do centrum w pół godziny w godzinach szczytu jest praktycznie niemożliwy – mówił dziś Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych, na spotkaniu na stacji Wrocław Wojnów.

    Wrocławianie zyskają 3 pary takich bezpośrednich pociągów w ciągu doby (3 kursy z Wojnowa i 3 w przeciwnym kierunku - z Wrocławia Głównego).
    Będą mogli także skorzystać z 10 par pociągów do stacji Wrocław Nadodrze przez Wrocław Sołtysowice. Czas przejazdu: 18 minut. Po drodze wszystkie pociągi będą się zatrzymywać na stacjach Swojczyce i Kowale.

    Trasa ze stacji Wrocław Wojnów do stacji Wrocław Główny (z przykładowymi godzinami przyjazdu i odjazdu):
    Wrocław Wojnów (10:01) -> Wrocław Swojczyce (10:05 - 10:06) -> Wrocław Kowale (10:09 - 10:10) -> Wrocław Sołtysowice(10:13 - 10:14) -> Wrocław Nadodrze(10:19 - 10:20) -> Wrocław Mikołajów(10:25 - 10:25) -> Wrocław Główny (10:31)

    Jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie będą kosztowały bilety, ale opierając się na ogólnym cenniku Kolei Dolnośląskich można zakładać, że pasażerowie jadący z Wojnowa do Wrocławia Głównego zapłacą za przejazd 18-kilometrową trasą 6,50 zł. A może nawet mniej. - Ceny mogą być niższe ze względu na promocje – przewiduje Siemieniec.

    Z uruchomienia połączeń kolejowych cieszą się mieszkańcy wschodnich osiedli Wrocławia. - Przeprowadziliśmy konsultacje wśród mieszkańców. Zebraliśmy blisko tysiąc ankiet. Wyniki jasno pokazują, że połączenia kolejowe z centrum są dla mieszkańców niezbędne. Chciało ich blisko 99 procent ankietowanych - twierdzi Renata Piwko-Wolny, przewodnicząca zarządu osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów.

    Na stacji Wrocław Wojnów stoi już konstrukcja wiaty przystankowej, jest też kostka brukowa. Brakuje jeszcze ławek i siedzeń, ale z ich montażem kolejarze zdążą przed odjazdem pierwszego pociągu. Przygotowując infrastrukturę Polskie Linie Kolejowe montują także nowe oświetlenie, tablice informacyjne, gabloty na rozkład jazdy oraz usprawniają sygnalizację świetlną na przejazdach kolejowych. Inwestycja, jak do tej pory, kosztowała 1,1 miliona złotych.

    - Minimalnym kosztem zapewniliśmy nowy standard. Zdajemy sobie sprawę, że w niektórych miejscach jest prowizorka, ale to na razie w zupełności wystarczy do sprawnej i bezpiecznej obsługi pasażerów – stwierdził Zbigniew Gzik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu.

    Po nowych szynach pociąg maksymalnie może jechać z prędkością 60 km/h, ale na pewnych odcinkach będzie musiał zwolnić. To właśnie wzmożone względy bezpieczeństwa, o których wspomniał dyrektor, a które trzeba wprowadzić na przejazdach i skrzyżowaniach z drogami, ponieważ kierowcy odwykli już od widoku pociągów na Wojnowie i Sołtysowicach.

    Pociągiem jeszcze dalej


    Pasażerowie będą jeździli pociągiem z Wojnowa do centrum przez najbliższe dwa lata, bowiem remont linii i infrastruktury kolejowej na odcinku do Wojnowa to tylko część większej inwestycji, którą przeprowadzą PLK. W 2021 roku trasa zostanie przedłużona do Jelcza Miłoszyc, dlatego trzeba będzie zawiesić uruchamiane w kwietniu połączenia.

    Rewitalizacja odcinka Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce zakłada budowę nowych stacji i przystanków kolejowych wraz z trasami dojścia. Z nowości z powodzeniem będą korzystały także osoby niepełnosprawne. Inwestycja umożliwi wprowadzenie połączeń do Wrocławia Głównego od wschodniej strony miasta, przez Jelcz Laskowice i Wrocław Brochów. Pociągi przyspieszą nawet do 100 km/h. Gdzie będą przystanki? To ustali studium wykonalności, które będzie gotowe za rok. Do 2020 roku Polskie Koleje Państwowe zbudują dodatkowo dwa nowe przystanki: Mokronos Górny na trasie do Wałbrzycha i Iwiny na trasie do Kłodzka. Wszystko ma kosztować 72 miliony złotych (w kosztach partycypuje Urząd Marszałkowski, są też pieniądze z Unii). Już bez żadnej prowizorki.

    Rozkład jazdy:

    Wrocław Wojnów - Wrocław Główny:
    6.05 - 6.17 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Oleśnica - Wrocław (6.25-6.43)
    7.05 - 7.17 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Oleśnica - Wrocław (7.25-7.41)
    7.54 - 8.12 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (8.20-8.30)
    8.54 - 9.12 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (9.43-9.54)
    10.01 - 10.31 - połączenie bezpośrednie
    12.02 - 12.30 - połączenie bezpośrednie

    13.46 - 14.30 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Trzebnica - Wrocław (14.13-14.30)
    14.54 - 15.12 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (15.21-15.32)
    15.50 - 16.08 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (16.24-16.35)
    17.20 - 17.38 - przesiadka na st. Wr. Nadodrze do poc. Trzebnica - Wrocław (18.25-18.35)
    18.15 - 18.27 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Lubliniec - Wrocław (18.46-19.03)
    19.46 - 19.58 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Lubliniec - Wrocław (20.48-21.04)
    20.47 - 21.43 - połączenie bezpośrednie
    20.47 - 21.00 - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice do poc. Trzebnica - Wrocław (21.06-21.22)

    Wrocław Główny - Wrocław Wojnów:
    5.15 - 5.43 - połączenie bezpośrednie
    5.57 - 6.08 - poc. Wrocław - Trzebnica - przesiadka na st. Wr. Nadodrze (6.30 - 6.47)
    7.08 - 7.22 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (7.35 - 7.47)
    8.13 - 8.23 - poc. Wrocław - Trzebnica - przesiadka na st. Wr. Nadodrze (8.31 - 8.48)
    8.30 - 8.45 - poc. Wrocław - Lubliniec - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (9.36 - 9.48)
    11.21 - 11.49 - połączenie bezpośrednie
    13.11 - 13.39 - połączenie bezpośrednie

    14.05 - 14.20 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (14.27 - 14.39)
    15.05 - 15.19 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wr. Sołtysowice (15.27 - 15.39)
    16.00 - 16.09 - poc. Wrocław Trzebnica - przesiadka na st. Wr. Nadodrze (16.22 - 16.39)
    17.35 - 17.49 - poc. Wrocław - Oleśnica - przesiadka na st. Wrocław Sołtysowice (17.57 - 18.09)
    18.35 - 19.29 - poc. Wrocław - Kluczbork - przesiadka na st. WrocławSołtysowice (19.17 - 19.29)
    19.50 - 20.04 - poc. Wrocław - Trzebnica - przesiadka na st. Wrocław Sołtysowice (20.17 - 20.29)

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (82)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czy ktoś jeździ tym pociągiem?

    MonX (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 7

    Napiszcie. Mi się wydaje, że to nie ma żadnego sensu.
    Pociąg miałby sens, gdyby stacje kolejowe były w tak jak w Berlinie - w samym centrum, ze schodami ruchomymi, gdzie minuty mogę przejść z...rozwiń całość

    Napiszcie. Mi się wydaje, że to nie ma żadnego sensu.
    Pociąg miałby sens, gdyby stacje kolejowe były w tak jak w Berlinie - w samym centrum, ze schodami ruchomymi, gdzie minuty mogę przejść z dworca kolejowego na przystanek tramwajowy.
    A co ja mogę zrobić na stacji Nadodrze albo Mikołajów? Tylko się powiesić....zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dlaczego Rachwalski okłamujesz mieszkańców Dolnego Śląska?

    Dolnoślązak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 6

    "Wiele miast marzy o kolei aglomeracyjnej. Jest to rewelacyjne rozwiązanie dla ośrodków, które są rozciągnięte wzdłuż linii kolejowej.
    Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie kosztuje -...rozwiń całość

    "Wiele miast marzy o kolei aglomeracyjnej. Jest to rewelacyjne rozwiązanie dla ośrodków, które są rozciągnięte wzdłuż linii kolejowej.
    Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie kosztuje - konieczny jest zakup taboru, modernizacja linii i systemów sterowania. Tabor musi mieć odpowiednio duże przyśpieszenie, liczne i szerokie drzwi, a infrastruktura - umożliwiać ruch pociągów w odpowiednio krótkich odstępach. Często dużych zmian wymaga sieć przystanków - dostęp do miejskiej zabudowy musi być przecież łatwy i szybki.
    My, Koleje Dolnośląskie, popieramy takie inicjatywy - wspieramy merytorycznie prace koncepcyjne, podpowiadamy jak pozyskać dofinansowanie. Nie mamy jednak (na razie) zakopanego złotego pociągu do wykorzystania na takie inwestycje. Zabezpieczeniem finansowania musi zająć się samorząd lokalny. Transport miejski (także kolejowy) to zadanie własne samorządu miejskiego. KD ma inne cele i zadania, nie zastąpi miasta w jego finansowaniu i budowie."
    https://pl-pl.facebook.com/KolejeDolnoslaskieSA/posts/841110185986254zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dlaczego Rachwalski okłamujesz mieszkańców Dolnego Śląska?

    Dolnoślązak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 21 / 5

    "Wiele miast marzy o kolei aglomeracyjnej. Jest to rewelacyjne rozwiązanie dla ośrodków, które są rozciągnięte wzdłuż linii kolejowej.
    Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie kosztuje -...rozwiń całość

    "Wiele miast marzy o kolei aglomeracyjnej. Jest to rewelacyjne rozwiązanie dla ośrodków, które są rozciągnięte wzdłuż linii kolejowej.
    Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie kosztuje - konieczny jest zakup taboru, modernizacja linii i systemów sterowania. Tabor musi mieć odpowiednio duże przyśpieszenie, liczne i szerokie drzwi, a infrastruktura - umożliwiać ruch pociągów w odpowiednio krótkich odstępach. Często dużych zmian wymaga sieć przystanków - dostęp do miejskiej zabudowy musi być przecież łatwy i szybki.
    My, Koleje Dolnośląskie, popieramy takie inicjatywy - wspieramy merytorycznie prace koncepcyjne, podpowiadamy jak pozyskać dofinansowanie. Nie mamy jednak (na razie) zakopanego złotego pociągu do wykorzystania na takie inwestycje. Zabezpieczeniem finansowania musi zająć się samorząd lokalny. Transport miejski (także kolejowy) to zadanie własne samorządu miejskiego. KD ma inne cele i zadania, nie zastąpi miasta w jego finansowaniu i budowie."
    https://pl-pl.facebook.com/KolejeDolnoslaskieSA/posts/841110185986254zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ciekawe kiedy policja dobierze się do dup Rachwalskiemu i Michalakowi?

    Jan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 9

    Warto poczytać komentarze na portalach kolejowych. To połączenie jest realizowane z naruszeniem obowiązujących przepisów, bo marszałek nie może finansować pociągów w obrębie gminy. Kolejny wałek w...rozwiń całość

    Warto poczytać komentarze na portalach kolejowych. To połączenie jest realizowane z naruszeniem obowiązujących przepisów, bo marszałek nie może finansować pociągów w obrębie gminy. Kolejny wałek w KD - dlaczego mnie to nie dziwi?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dlaczego dopiero za 4 lata?

    jakoja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 21

    Dlaczego restauracja połączenia z Jelczem-Miłoszyce dopiero za 4 lata? Już teraz gmina Czernica jest na pierwszym miejscu w województwie i 3 w Polsce pod względem przyrostu mieszkańców. Nowe...rozwiń całość

    Dlaczego restauracja połączenia z Jelczem-Miłoszyce dopiero za 4 lata? Już teraz gmina Czernica jest na pierwszym miejscu w województwie i 3 w Polsce pod względem przyrostu mieszkańców. Nowe osiedla powstają wręcz z dnia na dzień. Zamieszkują je ludzie w większości pracujący we Wrocławiu. Niezwłoczne uruchomienie linii kolejowej Jelcz-Miłoszyce - Wrocław jest minimum tego, co należy zrobić aby uniknąć gigantycznego zakorkowania Wojnowa. Żal patrzeć na niewykorzystane torowiska i trakcję elektryczną na tej trasie.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Glupie

    Justyna (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 6

    Polaczenia bezosrednie a srodku dnia- ciekawe ktore korki to rozladuje I ktory pracujacy z tego skorzysta? Jakis zart... A wieczorne trwa godzine- dwa razy dluzej niz autobus? Bez jakiegokolwiek sensu

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miejski pociąg na wsi?

    wawiak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 6

    A to ciekawe. Kuriozum na skalę światową!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    3kursy smiech

    aaaa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 8

    z takim rozkladem to nikt nie bedzie jezdzic, wystarczy zrobic jak w londynie pociag co 15min w szczycie a 30min poza szczytem do ok 24

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po ch.j to komu

    Po ch.j to komu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 8

    Po ch.j to komu

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po ch.j to komu

    Po ch.j to komu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22 / 6

    Po ch.j to komu

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo