Rusza budowa mostu na Odrze w Brzegu Dolnym

Magdalena Kozioł
Prom na Odrze, który teraz zastępuje most z Brzegu do Głoski, za dwa lata może zniknąć
Prom na Odrze, który teraz zastępuje most z Brzegu do Głoski, za dwa lata może zniknąć fot. mikołaj nowacki
Nie było odwołań i protestów firm, które przegrały ze Skanską rywalizację o kontrakt na budo-wę mostu przez Odrę z Brzegu Dolnego do Głoski.

Teraz dokumentację przetargową sprawdza w Warszawie Urząd Zamówień Publicznych. Roman Głowaczewski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, liczy, że umowa ze Skanską zostanie podpisana 3 bądź 4 października. Jest więc szansa, że robotnicy na placu budowy pojawią się dwa tygodnie później.

- Na pewno w październiku prace ruszą - zapewnia dyrektor Głowaczewski.
Mieszkańcy obu brzegów Odry czekali na tę przeprawę od wielu lat. Wojewoda dolnośląski Aleksander Marek Skorupa, który przez 17 lat był burmistrzem Brzegu Dolnego, mówi, że to inwestycja marzenie. - To przedsięwzięcie jest tak samo ważne dla powiatów wołowskiego i średzkiego, jak autostradowa obwodnica dla Wrocławia - podkreśla Skorupa, przypominając, że walka zaczęła się w 1993 r. Powstał wówczas społeczny komitet budowy mostu przez Odrę. W jego skład wchodzili przedstawiciele gmin Miękinia i Brzeg Dolny. Niestety, pieniądze centralne na takie inwestycje się skończyły. Sprawa ruszyła z miejsca po powstaniu samorządów wojewódzkich i po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. Wtedy marzenie o moście mogło nabrać kształtu finansowego.

Już wiadomo, że przeprawa przez Odrę z 7-kilometrowym odcinkiem dróg dojazdowych będzie kosztować 138 mln zł. Właśnie tyle zaproponowała Skanska i jej oferta okazała się najtańsza. Ta najdroższa sięgała prawie 200 mln zł. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, budżetu województwa dolnośląskiego. Dokładają się do niego również dwa samorządy: Brzegu i Miękini.

- Most będzie naszym oknem na świat - przyznaje wiceburmistrz Wołowa Maciej Nejman, licząc, że za dwa lata, kiedy on powstanie, cały teren się ożywi inwestycyjnie, a mieszkańcom będzie bliżej do stolicy regionu. Dzisiaj kierowcy, którzy chcą skrócić drogę do Wrocławia, korzystają z promu. Co będzie z nim później? - Przekazaliśmy go Spółdzielni Socjalnej "Przystań", która o tym zdecyduje. Do czasu wybudowania mostu prom będzie działał - mówi Paweł Czarny, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wołowie.

Los promu nie jest jeszcze przesądzony. Niewykluczone jednak, że za dwa lata zostanie on zlikwidowany, bo wszyscy kierowcy wybiorą most.

Będzie miał 565 m długości i 15 metrów szerokości, stanie się jednym z najdłuższych w Polsce.
Razem z mostem powstanie 7-kilometrowa trasa. Zacznie się w Zaborze Wielkim przy istniejącej już drodze powiatowej łączącej m.in. Miękinię ze Środą Śląską (patrz infografika), po-prowadzi przez most nad Odrą aż do Brzegu Dolnego, a dokładnie do drogi wojewódzkiej 341 biegnącej wzdłuż Odry.

W 2013 r. rozpoczną się prace przy budowie kolejnego odcinka. Umożliwi on dojazd do mostu bezpośrednio z drogi Wrocław - Środa Śląska.

Dalekosiężne plany zakładają budowę kolejnych odcinków trasy. Dzięki nim most w Głosce zostanie połączony z autostradą A4 i drogą ekspresowa S5 Wrocław-Poznań. Czy-li będzie to kolejna obwodnica Wrocławia. Wsp. Jerzy Wójcik

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rem
Do 2028 roku planowany jest ruch na około 18tys. pojazdów na dobę.
R
Rem
Najgorsze rozwiązanie dla miasta, ale dobre dla niektórych właścicieli działek- tak trzymać Panowie Urzędnicy.
n
nbn
Za mostem powinno się zbudować na nowo drogę 336 wzdłuż torów aż do stadionu, przecież wiadomo, że wszyscy z Brzegu będą chcieli sobie skrócić drogę do Wrocławia, a obecnie ta droga jest fatalna zwłaszcza, że na trasie są wsie typu Wilkszyn, o których istnieniu gmina przypomina sobie przed wyborami.
Wąska droga, brak chodnika, dziury i niebezpieczne zakręty np. koło kościoła z zerową widocznością.
d
długo_pis
po goralsku koniec to ... koncowe rozwiazanie! przydałoby sie do a4 i dalej
e
eryk
j/w
e
eryk
j/w
n
neron13 ;-)
Nadejszła wiekopojmna chwila. Cztyrdzieści lat na to czekałem - te cytaty tak z rozpędu bom radosny. Inwestycję na tym etapie to chyba już nawet zmiana rządu po wyborach nie wstrzyma. I to jest powód uciechy. A malkontentom odpowiadam tak:
- zakorkowana Leśnica? to niech się Miękinia z Kątami Wrocławskimi w końcu dogada i kontynuuje trzeci Ring Wrocławia aż do autostrady - to nie trzeba będzie jeździć przez węzeł Wrocław-Glinianki (Stadion?)
- dziwny przebieg obwodnicy Brzegu Dolnego? Obwodnice tak mają, że okrążają miasto
- dlaczego akurat taka droga? Od półtora roku wybierano różne warianty i społeczeństwo też było o to pytane
- naruszanie stref chronionych nad Odrą? A jaka inwestycja mostowa gdziekolwiek na świecie takich stref nie narusza? Inwestycje się jednak wykonuje tylko dba o najmniejszy możliwy wpływ na środowisko
- Oborniki Śląskie pozbędą się ruchu tranzytowego z Rokity i spółek córek? Pewnie tak, ale wcześniej trzeba by sobie też powalczyć o obwodnicę.
I na zakończenie - od prawie 50 lat (odkąd pamiętam) słyszałem, że trzeba by zamiast zdezelowanego promu w końcu wybudować most w Brzegu Dolnym. I po tych 50 latach - nareszcie! Alleluja!
H
HEJO
I koleś z Warszawy też się ciesz bo ma grunt wykupiony.
D
DTR
Nareszcie Oborniki pozbędą się ciężarówek z Rokity,Vity i bocgazy! Rozjeżdżają ulice gminy oborniki a u siebie remontują !
a
asd
oszukują sami siebie, bo w końcu ktoś uzna, że przeprawa jest nieopłacalna, bo nikt nie pływa (mało paragonów) i stracą pracę, jednak jak widać są za tępi, żeby to ogarnąć...
s
synek kupca
tak,że nie trzeba się martwić o to co zrobią ludzie z kasą
r
ray
Polska się buduje a warchoły zrzędzą, przed zaledwie 20-tu laty staliśmy całą noc w kolejce przed sklepem mięsnym żeby rano oblizać haki po kiełbasie!!!!!
c
cytat
jak już cytujemy to nie "po słowie" a "dwie słowie"
m
ms
Obwodnica ma być gotowa w 2014.
Tak oczywiście słyszymy przed wyborami. Ciekawe co usłyszymy po? Będzie kolejne daja vu?
l
leszek
Jak dla mnie kiepska ( fatalna) lokalizacja:
- kolejna obwodnica wrocławia? tylko dodatkowo zakorkuje Leśnicę ( tam obwodnicę należałoby zacząć budować najpierw - bo tam jest NIEZBĘDNIE POTRZEBNA)
- niech mnie ktoś oświeci jeśli się mylę - nowa droga przecina rezerwat Zabór? i droga będzie chyba poprowadzona po podmokłych terenach ( niepotrzebne koszty, zapewne problemy z jakością podbudowy będą). Do tego ingerencja w tereny odrzańskie akurat tam gdzie są starorzecza
- czy nie można było skrócić trasy i poprowadzić wzdłuż mostu kolejowego? po co ten zawijas za Brzegiem Dolnym? mam nadzieję że ktoś to przemyślał?
- mieszkańcom Miękini szybko się odechce tirów na drodze
Dodaj ogłoszenie