Remont mostu Osobowickiego uderzy w mieszkańców? Radny alarmuje

Andrzej Zwoliński
Fot. Tomasz Holod / Polskapresse
Miasto szuka firmy, która przebuduje most Osobowicki we Wrocławiu. - Proponowane rozwiązanie pogorszy sytuację komunikacyjną w tej części Wrocławia - ostrzega miejski radny Michał Kurczewski. Jezdnia na moście ma bowiem zostać mocno zwężona.

Miasto ogłosiło niedawno kolejny przetarg mający wyłonić firmę, która zaprojektuje przebudowę mostu Osobowickiego. Według założeń, przeprawa ma odzyskać historyczny wygląd. Mają z niej zniknąć szpecące rury, a przede wszystkim ma być przeprowadzony zgodnie z Wrocławską Polityką Mobilności. To oznacza zwężenie jezdni, tak, by znalazło się tam miejsce na dwukierunkową drogę rowerową. Na pasie w kierunku centrum dopuszczony zostanie ruch autobusowy na torowisku, a z centrum - jeden pas będzie przeznaczony tylko dla kierowców, a na drugim znajdzie się wbudowane torowisko, po którym będą jeździć autobusy i samochody.

Właśnie przed taką koncepcją ostrzega Michał Kurczewski, miejski radny klubu PiS. W liście przesłanym do prezydenta miasta Jacka Sutryka wskazuje, że wytyczne dla projektanta przebudowy mostu Osobowickiego mogą w przyszłości oznaczać kompletny paraliż komunikacyjny, zwłaszcza dla mieszkańców osiedli Osobowice-Rędzin, Karłowice-Różanka czy Polanowice-Poświętne-Ligota.

W wyniku projektowanych rozwiązań „na kierunku z centrum, pas o szerokości trzech metrów z wbudowanym torowiskiem, po którym poruszać się będą tramwaje wspólnie z samochodami i autobusami, znaczącemu pogorszeniu ulegnie przepustowość mostu Osobowickiego i dojazd mieszkańców Wrocławia do zamieszkiwanych osiedli. Planowane rozwiązanie pogorszy i tak trudną sytuację komunikacyjną w tej części Wrocławia. Ulice Reymonta oraz najprawdopodobniej Plac Staszica i ulicę Łowiecką czekają uciążliwe, wielogodzinne korki” – alarmuje w przesłanym także do nas piśmie Michał Kurczewski.

Zobacz także

Śnieżka rowerowa jak najbardziej, ale nie kosztem kierowców

Jego zdaniem zawężenie jezdni z centrum do jednego wspólnego pasa ruchu poprzez „wprowadzenie dwukierunkowej trasy rowerowej wzdłuż jezdni,” stawia pod znakiem zapytania funkcjonalność mostu, jego przepustowość oraz sens całej inwestycji. Jak przekonuje, w całym przedsięwzięciu główny nacisk powinien iść w kierunku wzmocnienia struktury mostu oraz odtworzenia jego nawierzchni, a nie budowy ścieżki rowerowej. - Należy pamiętać, iż ścieżka rowerowa z uwagi na uwarunkowania pogodowe przez część roku będzie wykorzystywana w mocno ograniczony sposób w przeciwieństwie do jezdni, którą planuje się zabrać – argumentuje radny PiS.

Proponuje by ścieżkę rowerową poprowadzić prefabrykowaną kładką pieszo-rowerową równolegle do przeprawy mostowej. Apeluje też o konsultacje społeczne, w których powinni wziąć udział mieszkańcy osiedli: Osobowice-Rędzin, Karłowice-Różanka czy Polanowice-Poświętne-Ligota.

Kurczewski wnioskuje o zmianę wytycznych dla projektanta oraz o unieważnienie przetargu w obecnym kształcie z uwagi na czas niezbędny na zmianę dokumentacji. Jego zdaniem, Most Osobowicki powinien być odtworzony w obecnym układzie komunikacyjnym wraz z przywróceniem historycznych elementów (wieżyczki, lampy). Realizacja Wrocławskiej Polityki Mobilności powinna zostać zrealizowana poprzez budowę kładki pieszo-rowerowej niezależnie od istniejącej przeprawy mostowej.

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 124

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
abc

we wroclawiu sie urodzilem i mieszkalem >30 lat. teraz dojezdzam do pracy - tak, autem, ktorego nie mam gdzie zostawic zeby wskoczyc do zbiorowki. tak jezdza tysiace samochodow - dziennie! rowery sa super - jak moge, to korzystam z miejskich, czasem jezdze rowniez do pracy (choc to 30km w jedna strone). niestety nie dla kazdego - wsadzcie swoja babcie na rower... miejscy urzednicy powinni czuc misje pogodzenia wszystkich potrzeb i oczekiwan, nie tylko zmierzania w jedynym slusznym, tu i teraz, kierunku.

G
Gość

Idiotyzmem jest eliminowanie ruchu samochodowego z mostu, który jest przecież i tak wąskim gardłem generującym korki. To co będzie po tak wspaniałej zmianie?

A no tak, ludzie przesiądą sie na rowery albo wsiądą do autobusu.

To takie proste ...

W
WALDI

A gdzie jest powiedziane, że chodnik musi być z dwóch stron ulicy, tym bardziej, że ruch pieszy na Moscie Osobowickim jak na wsi? Z jednej strony chodnik A z drugiej ścieżka rowerowa dla mniejszości...

G
Gość
7 grudnia, 9:11, rafka:

Mosty Osobowickie obecnie mają jeden pas ruchu w kierunku centrum i dwa w kierunku Różanki. Przy czym w tym drugim przypadku jeden z pasów idzie po torowisku, będącym w tak złym stanie, że kierowcy i tak de facto jadą jednym pasem.

Po remoncie przepustowość mostu dla samochodów się nie zmieni. Dla pozostałych użytkowników wzrośnie ze względu na poprawę stanu torowiska i chodnika oraz wydzielenie trasy rowerowej

Kierowcy jada jednym pasem bo większość myśli że ten drugi to buspas. A tak nie jest.

Dwa jak myślisz? Gdzie będą stały te wszystkie auta co chcą skręcić w lewo za mostem?

Będzie jeden wielki korek...

J
J

Niech naprawi obornicka bo widać ze do zwykłej wymiany nawierzchni potrzeba lat pracy :(

r
rafka
7 grudnia, 13:12, Gość:

No nie ! Ja nie chcę kolejnego buspa. Kiedy wybory na prezydenta Wrocławia? Na pewno zaglosuje na tego kto zlikwiduje buspasy...

Następne wybory za 4 lata. Do tego czasu większość takich jak Ty wymięknie i przesiądzie się do zbiorkomu. Dlatego takie zmiany przeprowadza się na początku kadencji.

D
DW

Sutryk jest jak rak w organizmie człowieka i to ta złośliwa wersja, szybko ruinuje życie ludzi bo miasto już jest zruinowane ale wybraliscie to macie.

G
Gość

Skąd ten skowyt?

Przecież to jest lewackie miasto chlubiące się anty-pisowską mentalnością, więc nie rozumiem tych żali.

Przecież Jacuś, którego wybraliście, wie lepiej, czego wam trzeba, Wy okropni niewdzięcznicy.

Na rower i zapierd...alać

G
Gość
7 grudnia, 10:54, Gość:

Ciepły Jacek jak zwykle unieszczęśliwia wrocławian...

Trzeba go wymienić bo to się robi niedorzeczne

G
Gość

No nie ! Ja nie chcę kolejnego buspa. Kiedy wybory na prezydenta Wrocławia? Na pewno zaglosuje na tego kto zlikwiduje buspasy...

g
gość
7 grudnia, 00:32, gość:

Na tym moście należy zlikwidować chodnik, bardziej potrzeba tam czteropasmowej jezdni i ścieżki rowerowej niż chodnika. Ruch pieszy jest znikomy.

7 grudnia, 9:16, rafka:

Ruch pieszy jest znikomy, gdyż przejście chodnikiem w złej nawierzchni w bezpośrednim sąsiedztwie intensywnego ruchu kołowego to dramat. Remont ma to zmienić - po jednym pasie ruchu, wygodne, normatywne chodniki. Piesi wrócą. Zawsze wracają.

Tam nie ma ruchu pieszego odkąd pamiętam, to droga z nikąd do nikąd a ci co chodzą na spacer z pieskiem w stronę odry wystarczy zostawić po jednej stronie mostu ścieżkę rowerową po drugiej chodnik i jest kompromis.

J
Jacek
7 grudnia, 10:29, GlosRozsadku:

Stany Zjednoczone już budowały po 10 pasów dróg i wszystko i tak się zakorkowało - teraz wprowadzają zakaz samochodów jak i bus pasy. Samochody nie są żadna droga dla miast i niestety ale jak chcesz mieszkać w mieście w obrębie centrum to wypad. Ta wasza walka to jak słuchanie antyszczepionkowcow.

7 grudnia, 11:29, Gość:

Chyba głos g#wna w d#pie, tak tak w hameryce nie ma samochodów i cała hameryka do tego bierze przykład z Jacka Sutryka i wprowadza buspasy. Gdzie się takie g#wna produkują...

Ale tam istnieje komunikacja i metro... jeśli jest kompromis w postaci innych możliwości to jak najbardziej się zgadzam i powinni wszędzie bus pasy robić... a u nas komunikacja nie istnieje!!! 45min robić 3km śmiech na sali... metro robi to w 3min

G
Gość
7 grudnia, 10:29, GlosRozsadku:

Stany Zjednoczone już budowały po 10 pasów dróg i wszystko i tak się zakorkowało - teraz wprowadzają zakaz samochodów jak i bus pasy. Samochody nie są żadna droga dla miast i niestety ale jak chcesz mieszkać w mieście w obrębie centrum to wypad. Ta wasza walka to jak słuchanie antyszczepionkowcow.

Chyba głos g#wna w d#pie, tak tak w hameryce nie ma samochodów i cała hameryka do tego bierze przykład z Jacka Sutryka i wprowadza buspasy. Gdzie się takie g#wna produkują...

G
Gość

Ciepły Jacek jak zwykle unieszczęśliwia wrocławian...

G
GlosRozsadku

Stany Zjednoczone już budowały po 10 pasów dróg i wszystko i tak się zakorkowało - teraz wprowadzają zakaz samochodów jak i bus pasy. Samochody nie są żadna droga dla miast i niestety ale jak chcesz mieszkać w mieście w obrębie centrum to wypad. Ta wasza walka to jak słuchanie antyszczepionkowcow.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3