Park&Ride na Psim Polu kompletną klapą. Autobusy wożą... powietrze

Weronika Skupin
Autobusy z pętli przy ul. Litewskiej, os. Sobieskiego i ul. Okulickiego miały wozić pasażerów do dworca Psie Pole. W godzinach szczytu podróżuje nimi około dwudziestu osób , ale poza nim jeżdżą puste fot. Janusz Wójtowicz
Na Psim Polu od stycznia kursują cztery linie autobusowe dowożące pasażerów na stację kolejową Psie Pole: 150L i 150P (z pętli i na pętlę przy ul. Litewskiej), 151 (z osiedla Sobieskiego) i 158 (z ul. Okulickiego na Zakrzowie). To miało być ułatwienie dla mieszkańców, bo pociągi nie stoją w korkach jak miejskie autobusy jeżdżące do centrum Wrocławia. Jednak system nie wypalił. Autobusy na dworzec poza szczytem są puste, pociągi zaś kursują nieregularnie - czasem przerwa w rozkładzie wynosi ponad godzinę.

Wsiadam do autobusu linii 150 na pętli przy Litewskiej o godz. 11.27. Jestem jedyną pasażerką. Kierowca sugeruje, by nie kasować biletu. - Nigdy nie widziałem tutaj kontrolera - mówi. Opowiada, że rano wozi najwyżej kilkunastu pasażerów, a poza godzinami szczytu autobusy jeżdżą puste. Jak mówi, gdyby linia 150 dojeżdżała przystanek dalej do przychodni, skorzystałoby z niej więcej osób. Ale nie takie było założenie. Przez całą drogę nikt się do nas nie dosiada.

Na przystanek przy stacji Wrocław Psie Pole dojeżdżamy po 9 minutach. Po chwili przyjeżdżają tam też dwa inne autobusy. Wszystkie są puste. Wydział Transportu zlecił obsługę tych czterech linii MPK we Wrocławiu, a spółka znalazła podwykonawcę - konsorcjum utworzone przez Trako, Sevibus i Polbus.

Jak zapewnia Adam Więcek z Wydziału Transportu urzędu miejskiego, od momentu wprowadzenia nowych linii, czyli od 7 stycznia, są one monitorowane. Jak się to odbywa? - Zbieramy uwagi od kierowców, a nasi pracownicy jeżdżą tymi liniami, by sprawdzić, ilu pasażerów z nich korzysta. Kontrole odbywają się rano, po południu i wieczorem - mówi Adam Więcek. Gdy zapytaliśmy go, czy wie, że autobusy poza szczytem jeżdżą puste, odparł, że konieczne mogą okazać się zmiany. - Wyniki naszej analizy powinny być znane pod koniec marca. Na razie za wcześnie mówić, czy niektóre z kursów zostaną zlikwidowane - mówi Adam Więcek.

O godz. 11.50 wsiadam na stacji Wrocław Psie Pole w szynobus Kolei Dolnośląskich na Dworzec Główny PKP. Wraz ze mną wsiada Piotr Rochowski z synem. Pan Piotr jest zwolennikiem podróżowania koleją, pisał nawet pracę inżynierską o transporcie szynowym we Wrocławiu. Obliczył, że z Dworca Głównego na Zakrzów autobusem jedzie się nawet 52 minuty, a pociągiem tylko 21. To go przekonało. Codziennie jeździ pociągiem dopracy z Pawłowic na Sołtysowice - zajmuje mu to 6 minut. Autobusem 130 tę trasę pokonałby w 17 minut. Twierdzi, że wiele dałoby się jeszcze poprawić. - We Wrocławiu nie ma w zasadzie kolei aglomeracyjnej ani miejskiej, są tylko pociągi dalekobieżne, które nieregularnie się tu zatrzymują - mówi Piotr Rochowski.

Podkreśla, że kolej miejska powinna jeździć "w takcie". Stała pora odjazdu, np. o każdej pełnej godzinie, byłaby wygodna. Dziś szynobus z Pawłowic do centrum jeździ co ok. 90 minut. Lepsza siatka połączeń jest z Psiego Pola, ale też nieregularna. Podobnego zdania jest dr inż. Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej. - Aby więcej osób jeździło pociągami, muszą one kursować częściej i regularnie - zaznacza Gisterek.

Podróż pociągiem z Psiego Pola na Dworzec Główny PKP zajęła mi 23 minuty, a łącznie z podróżą autobusem - 46 minut. Za bilet kolejowy ze zniżką 51 proc. zapłaciłam 2,60 zł. Przejazd autobusem linii 150 kosztuje 1,50 zł. Łącznie daje to 4,10 zł. Bilety normalne to wydatek 8,20 zł.

Nasz fotoreporter spod dworca na Psim Polu do centrum dotarł samochodem w 13 minut. Za benzynę zapłacił ok. 4 zł i mógł przewieźć kilka osób. Lecz parkowanie w centrum kosztuje 3 zł/h. Z kolei za taksówkę z dworca Psie Pole na Dworzec Główny trzeba dać ok. 30 zł.

Wideo

Komentarze 70

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bartek

Jest to bardzo znane stwierdzenie. Parkuj i jedź. Ma zachęcać do przesiadania się w mieście na komunikację.

A
A

Ostanio pozmieniały się rozkłady autobusowe i zdaża się, że autobus odjeżdża z dworca tuż przed przyjazdem pociągu

p
pkp

Nigdy nie dojedziecie w 23 min z Psiego Pola do Głównego, zwłaszcza teraz podczas remontu Mikołajowa

B
B.K

No to wzoruj się na ukochanej matce Rosji, gdzie gendery są nielegalne, zresztą jak i wszystko inne nie po myśli cara. Niektórzy lubią, jak się ich trzyma krótko na smyczy, a nie te wszystkie demokracje i liberalizmy - poprzewracało się lewakom, że stawiają na bezpieczne, tańsze i zdrowsze środki komunikacyjne.

m
montik

dokładnie po kiego jechac pociagiem jak czas 2 razy dłuzszy i cena wiele wyzsza niz samochodem .... nie wspominajac o wygodzie jazdy w samochodzie !!!!

p
pensjonariusz

W domach starców ich pensjonariusze są pozbawiani wielu praw przez "opiekunów" utrzymywanych z ich pieniędzy, a sankcje są często większe niż w więzieniu. Podobnie mają wrocławianie, gdzie urzędnicy (często słoiki, jak Dutkiewicz, Wild, czy Andrusiewicz), utrzymywani z ich pieniędzy mówią im - koniec wożenia się samochodami, ten przywilej mamy my, posiadacze przepustek. Nie wierzycie? Zaraz wam to udowodnimy - tu wyłączymy ulicę z ruchu (vide Szewska), tu zmniejszymy ilość pasów (Kazimierza Wlk.), tu..., a tu... Witajcie w domu wariatów.

l
leon

pracuje na drugim końcu Wrocławia w dużej firmie wabco i bardzo chetnie przesiadł bym sie na pociąg jezeli dojeżdżał by w tamte rejony, inaczej mi sie wogóle nie kalkuluje - czy to ciężko w XXI wieku porobić :podstacje" dla szunobusów?

a
aaaa

Jakby można było jeździć autobusami 150 i pociągiem na bilecie miesięcznym na dwie linie za 6 dych bez dodatkowych opłat to bym się jeszcze zastanowił nad tym rozwiązaniem. Tak to kalkulacja jest prosta- drożej i ceregiele z przesiadkami.

...

"Nasz fotoreporter spod dworca na Psim Polu do centrum dotarł samochodem w 13 minut. Za benzynę zapłacił ok. 4 zł i mógł przewieźć kilka osób"

a) dlaczego nie przewiózł nikogo egoiści ?
b) ile kosztuje utrata wartosci auta, amortyzacja, ubezpieczenia i pozostale koszty eksploatacyjne ?

K
KIEROWCA NOWEGO SAMOCHODU

A JA MAM DLA WAS NIUSA, NAWET GDYBY MI KTOS ZA TO PLACIL, NIE BEDE JEZDZIL DZIADOWSKIM MPK, ANI ROWERKIEM I MAM TO W GLEBO...KIM POWAZANIU, ZE W TAKIEJ KOPENHADZE RZEKOMO PROFESOR JEZDZI DO PRACY NA ROWERKU

W TAKIEJ KOPENHADZE ROBIA PUBLICZNE EGZEKUCJE ZDROWEJ ZYRAFY I POTEM ROZPRUWAJA JEJ WNETRZNOSCI NA OCZACH DZIECI KTORE KRECA TO NA ZYWO SWOIM INFILTROWANYM PRZEZ 4 SPEC SLUZBY ROWNOCZESNIE AJFONEM A POTEM WSTAWIAJA NA FEJSBUKA I ZBIERAJA LAJKI

W TAKIEJ DANII ROWNIEZ SPOLECZENSTWO JEST TAK ZDOMINOWANE PRZEZ GENDER, ZE JAK DZIECKO BEDZIE SMUTNE W SZKOLE, TO ZARAZ ZABIERAJA JE RODZICOM

KRAJ WYZBYTY EMOCJI, NIE CHCE SIE NA NIM WZOROWAC

D
Drivver

Trako to najgorszy przewoznik w miescie... juz nie wspomne na ciagle zapotrzebowanie kierowcow. Juz lepiej jezdzic na zlecenie w mpk niz w Trako.

m
mieszkaniec wrocka

tak sobie myślę, że tu nie są potrzebni kontrolerzy biletowi tylko> porządna umowa między MPK a przewoźnikami> mało pasażerów, kierowca powinien mieć obowiązek taki sam jak np. na linii 900 >
ale ktoś czegoś nie przewidział> kontrolerzy biletowi są potrzebni i w dzień i w nocy ( dobrze ,że już się pojawili ) za usługę trzeba płacić a nie okradać innych.

a
a moze tansze bilety mpk

lub bilet 30 min zastapic 45 min za ta sama kwote, bo ja jak jezdze 144 i dalej na legnicka to 30 min mi zdaza tylko poza godzinami szczytu

d
demostenes

Urzędnicy mogliby się zająć prawdziwymi problemami wrocławian poruszanymi od lat, a nie zajmować się pierdołami i na siłę wprowadzać jakieś rozwiązania których nikt nie chce.

p
pl2

bo mpk ani nie traci ani nie zyskuje, traci co najwyżej dotację bo tę zabiera prywatna firma kolesi.

Dodaj ogłoszenie