Nowoczesna: Płatny przewóz osób tylko z licencją

Błażej Organisty
Błażej Organisty
Wprowadzenie elektronicznej platformy, która gromadziłaby dane o taksówkarzach oraz konieczność posiadania licencji. To propozycje posłów Nowoczesnej dotyczące regulacji rynku pasażerskiego przewozu osób. - Prawo musi być równe dla wszystkich. Obecnie każdy taksówkarz to przedsiębiorca, a zdarza się, że kierowcy firm oferujących przewóz osób przez aplikacje jeżdżą bez licencji - mówi Michał Jaros.

Nowoczesna ma pomysł, jak walczyć z nielegalnym transportem osób. Poseł Michał Jaros i Krzysztof Bryłka, przewodniczący dolnośląskich struktur Nowoczesnej, twierdzą, że w Polsce istnieje paląca potrzeba wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących nowych rodzajów usług transportowych.

- Firmy i kierowcy działają w niejasnych warunkach prawnych. Dlatego przygotowaliśmy projekt ustawy, który wcześniej konsultowaliśmy z taksówkarzami oraz przedstawicielami firm pośredniczących w przewozie osób - wyjaśniał Michał Jaros na dzisiejszej konferencji prasowej w biurze poselskim.

Posłowie chcą uregulować rynek tak, aby każdy miał do niego swobodny dostęp i wszyscy uczestnicy działali na nim na tych samych warunkach. - Prawo musi być równe dla wszystkich - przypomniał Jaros. - Obecnie każdy taksówkarz to przedsiębiorca, a zdarza się, że kierowcy firm oferujących przewóz osób przez aplikacje jeżdżą bez licencji - dodał Jaros.

Nowoczesna proponuje wprowadzenie pośredniczącej platformy internetowej, która m.in. gromadziłaby dokumentację wszystkich kierowców. Muszą mieć oni uprawnienia na przewóz osób, czyli być zatrudnieni na umowę o pracę lub prowadzić własną działalność gospodarczą. Zdaniem posłów korzyści odnieśliby wszyscy uczestnicy rynku. Kierowcy pracowaliby na równych warunkach, pasażerowie mieliby większy wybór środków transportu, a państwo odnotowywałoby większe wpływy do budżetu z tytułu podatków. Projekt ustawy zakłada pozwolenie kierowcom taksówek na korzystanie z buspasów, co pozostałoby zabronione dla kierowców pracujących w firmach takich jak Uber.

Jaros zaznaczył, że posłowie nie chcą niczego zabraniać, ale pogodzić interesy dwóch stron, tak aby firmom i klientom umożliwić działalność na regulowanym tynku przewozu osób.

Wrocławscy taksówkarze przyłączyli się do ogólnopolskiego protestu przeciwko Uberowi. Dziś po godz. 8. taksówkarze z Wrocławia zablokowali parking przed Dolnośląskim Urzędem Wojewódzkim we Wrocławiu, zajmując prawie wszystkie miejsca parkingowe. Potem taksówkarze wyjechali na miasto, celowo jechali powoli. Z utrudnieniami musieli się liczyć kierowcy przejeżdżający przez plac Społeczny i w okolicach ul. Kazimierza Wielkiego. W przeszłości dochodziło m.in. do tak zwanych obywatelskich zatrzymań kierowców Ubera.

CZYTAJ: Policja zatrzymała ukraińskiego kierowcę Ubera. Po akcji taksówkarzy (ZDJĘCIA)

Uber przedstawił opinię kancelarii prawnej Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, dotyczącą tzw. obywatelskich zatrzymań, w której czytamy:

„Nie widzę żadnych podstaw do twierdzeń, aby działalność firmy Uber w Polsce była nielegalna. Pamiętajmy też, że Uber nie ponosi odpowiedzialności np. za wykroczenie drogowe danego kierowcy. Policja ma prawo zatrzymać każdego kierowcę, jeśli np. zachodzi podejrzenie popełnienia jakiegoś wykroczenia drogowego. Policja nie zatrzymuje za sam fakt bycia kierowcą Ubera. Policja zatrzymuje, jeśli ujawni wykroczenie czy przestępstwo.”

CZYTAJ: Taksówkarze zablokowali miasto. Protest przeciwko Uberowi

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
P
To akurat oczywiste. Tak to działa na zachodzie. Uber kierowcy mają licencje jako "Private Hire".
To nie jest żadne odkrycie. Druga sprawa - taksówkarze sami sobie winni. Oszukują klientów(oczywiście nie wszyscy) na każdym kroku.
w
wroclawianin
Wtedy taksowkarze nie beda marudzic ze nie sa rowni. Wszyscy beda rowni a zwyciezy cena i jakosc uslug a nie lenistwo i czasem oszustwo ukrywane za licencjami wszelkiej masci. Jakby tym klientom zalezalo na licencji taksowkarzy ktorych ich worza to by jezdzili obecnie taksowkami a ze widac ta licencja w niczym pasazerom do szczescia nie jest potrzebna to nalezy ja zlikwidowac
R
Rysiu
Ty chyba te swoje informacje czerpiesz od Rysia :D Nie dostają żadnych kar, każdy z nich ma własną działalność, mieli ostatnio nawet spotkanie z ministrem rozwoju i wszystko jest w porządku. Raz jeden jakiś kierowca dostał karę i od tamtej pory chodzą ploty, że wszystkim tak się dzieje. Gdyby tak było to ubera byłoby jak na lekarstwo albo i wcale. Zajrzyj sobie w aplikację w tej chwili dookoła mnie jest 5 aut do dyspozycji :)
W
Wizja dobrodbytu
Licencje są bardzo nowoczesne. Tak słyszałem.
A
Anty komuch!
Ta skompromitowana partia jeszcze ma jakieś naboje ,aby strzrelać sobie jeszcze w kolano?
K
Klient ma zawsze rację...
Powinny być w całym kraju taksówki w jednym kolorze ,np. jak w stanach -żółte.
Złotówa nie sprzedał by zajechanego auta z przekręconym licznikiem do tyłu ,że niby tylko w niedzielę itp.Taksówka była by taksówką!Człowiek by miał widoczny wybór,czy wsiada do prawdziwej czy nie.!
P
Pysiu
z tego, co zrozumiałem, to oni chyba w końcu chcą zalegalizować ubera, żeby uberowcy mieli licencje jak taksówkarze - a nie, tak jak teraz, że za jeżdzenie dla ubera dostaje się 10 tys. złotych kary :)
e
ex-wyborca
a w praniu okazała się kolejnym POPiSem.
R
Rysiu
Kolejny gwóźdź do trumny Nowośmiesznej. W swoim programie mają już przyjęcie morderców zwanych uchodźcami, usunięcie 500+ a teraz jeszcze walkę z Uberem. Wygraną mają w kieszeni :D
Dodaj ogłoszenie