Nowe stacje i nowe linie - kolej aglomeracyjna odkorkuje Wrocław?

Bartosz Józefiak
Pociągi Kolei Dolnośląskich już za kilka lat mogą wyjechać na nowe trasy. Byłby to start prawdziwej kolei aglomeracyjnej
Pociągi Kolei Dolnośląskich już za kilka lat mogą wyjechać na nowe trasy. Byłby to start prawdziwej kolei aglomeracyjnej Piotr Krzyżanowski
W 2017 roku pociągi z Wrocławia pojadą do Sobótki oraz nową trasą do Jelcza-Laskowic - zapowiadają władze województwa. Będą również nowe stacje, by do pociągów wsiadali też wrocławianie.

Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego, mówi, że władze województwa chcą zmodernizować część linii kolejowych - tak by mogły tam jeździć pociągi osobowe. Na terenie Wrocławia chodzi głównie o trasę do Jelcza-Laskowic, przez Swojczyce i Dobrzykowice.

Dziś jeździ już pociąg z Wrocławia do Jelcza, ale omija wrocławskie osiedla, np. Kowale czy Strachocin-Wojnów. Mieszkańcy tych okolic tkwią codziennie w ogromnych korkach na Strachocińskiej i Kowalskiej, a oprócz aut i autobusów nie mają innych połączeń z centrum. Nowa trasa kolejowa pomoże, bo wielu kierowców z Jelcza-Laskowic i innych miejscowości zamieniłoby samochód na kolej.Ale tymi pociągami do centrum mogliby dojeżdżać także mieszkańcy Kowal i Strachocina - zwłaszcza że składy mają jeździć często (co najmniej raz na godzinę). A do tego powstałyby nowe stacje we Wrocławiu.

Przeczytaj też: Rusza sprzedaż biletów na pociągi Pendolino Wrocław - Warszawa (CENY, TERMINY)

W planach jest przywrócenie do życia dworca Wrocław-Swojczyce (dziś to tylko stacja towarowa). Możliwa jest także budowa nowego przystanku kolejowego: między fabryką Volvo a 3M przy ul. Kowalskiej.

Rozważana jest również modernizacja linii z Wrocławia do Świdnicy przez Kobierzyce i Sobótkę. Pociągi na tej trasie zatrzymywałyby się we Wrocławiu m.in. na Partynicach i Tarnogaju. Dziś jeżdżą tam tylko pociągi towarowe. To pomogłoby odkorkować węzeł Bielany i aleję Karkonoską, ale - co ważniejsze - ułatwiłoby dojazd do centrum miasta z wrocławskich osiedli.

Te plany oznaczają najpewniej, że urząd miejski zawiesi projekt tramwaju dwusystemowego (czyli tramwaju, który jeździłby też po torach kolejowych). Był taki pomysł w magistracie, ale wybrane trasy tego specjalnego pojazdu pokrywają się znacznie z nowymi liniami kolejowymi, więc jego uruchomienie nie miałoby sensu.

Aby te plany się ziściły, potrzebne są dwie rzeczy: pieniądze, i to niemałe (kilkaset mln zł, głównie unijnych; Dolny Śląsk czeka na dofinansowanie) oraz zgoda PKP PLK. Kolejarze są dzisiaj właścicielami torowisk i musieliby przekazać je władzom województwa lub współpracować z nimi przy remontach.

Nie powinno być z tym problemu, bo kolej nie jest przeciwna takiemu rozwiązaniu.

Przeczytaj też: Pociąg wjechał na zły tor. Dwie godziny stał w szczerym polu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 104

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wrocławiak
Od 14.12.2014 (Niedziela) wchodzi w życie nowy rozkład jazdy. Polecam się z nim zapoznać, ponieważ "Koleje Dolnośląskie" chcą puścić połączenie do GRYFOWA ŚLĄSKiEGO...i to podobno "imPULS'em". Wiąże się to z tym, że ta trasa jest wydłużona aż za LUBAŃ ŚLĄSKi, gdzie obecnie "imPULS'y" dojeżdżają najdalej właśnie do owego miasteczka. :) Tak więc o Lwówek nie pękaj panie. ;)
J
Jerzy
A do Lwówka Śląskiego właśnie kolej jest likwidowana. Podziękujcie za to Kolejom Dolnośląskim (które najpierw zarżnęły frekwencję na tej trasie, puszczając ciągle zamiast szynobusu mały busik, a teraz w ogóle likwidują pociągi). De facto spółka pana marszałka. Metody zarzynania linii kolejowych wciąż jak sprzed 20-30 lat, gdy masowo zamykano linie kolejowe.
ś
świdniczanin
Do Świdnicy już teraz pociągi woziłyby powietrze, gdyby nie bilety prawie za darmo. Przez Sobótkę (2 razy dłuższy czas przejazdu) nawet darmowe pociągi już nie pomogą. Busik co 15 minut i kolej może się chować, z 4 połączeniami na dobę (w tym połowa nie przyjedzie albo opóźniona).
p
pivit
Pryszcze już wyciśnięte, gimbusie?
A
Adam
Straszenie bezrobocie rośnie. Biurokracja się nie zmniejsza. Czy warto te wzorce powielać na całą Polske? Głosujemy przeciw Dudiemu aby było lepiej. Więc zagłosujmy rozsądnie, by nie były to zmiany kosmetyczne, albo na gorsze.
W
Wrocław
Jest cuchnąca! To cuchnąca kaszana!
W
Wrocławianin
PiS tyle wart co PO. No może trochę bardziej nawiedzeni, ale tak samo niekompetentni i skorumpowani
G
GRUBY
Koniec z bajerantami z PO idę głosować na PIS !
G
GRUBY
Koniec z bajerantami z PO idę głosować na PIS !
D
DW
:D chyba, że od rana do południa kursowałyby by w stronę miasta, a po południu w drugą :D
e
err
Zaskoczyłem sie mile jak zobaczyłem przejazd wzdłuż wiaduktu na Bardzkiej, gdzie zawsze wszyscy auciarze śmigają pod wiaduktem, nie patrząc czy pociag jedzie. Faktycznie na co dzień nie jedź tamtędy żaden pociąg.
o
obiecaja wszystko
Proponuje wybory co pol roku, moze wtedy czesc z obietnic by sie spelnila, a tak, bedzie jak zawsze, czyli mialo byc pieknie a wyszlo jak zawsze ...
M
Milosnik koleji
Pociąg do Sobotki kursował jeszcze w 2000r.Mało osób wie ze we Wrocław do konca lat 90 XX w.Posiadał najwiekszą liczbe czynnych stacji kolejowych zaraz po Warszawie było ich ok 25.Tylko szkoda ze to wszystko zniszczyli a teraz obiecanki cacanki.Mam nadzieje ze jeszcze pojade piętrusem do Sobótki.
l
l
Dutkiewicz tramwaj systemowy zakopałeś już, partaczu
...
Tak samo jak wielu debili urządzających sobie wycieczki po torach i idiotów przechodzących/przejeżdżających przez przejazdy mimo zakazu... Są pewne odcinki, na których przed dość duży dystans pociągi maj ograniczenie, bo są tacy debile, co z torów kolejowych urządzają sobie trasy spacerowe czy miejsca libacji.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie