Najdłuższy most na S5 już jest. Ma 750 m [FILM, ZDJĘCIA]

Redakcja

Wideo

Zobacz galerię (30 zdjęć)
Na budowie drogi S5, na odcinku Wrocław – Trzebnica, nasunięta została już płyta mostu nad Widawą, który ma aż 750 m długości. Brakujące odcinki drogi powstaną do 15 grudnia.

Na budowie drogi S5 Wrocław – Trzebnica prace idą zgodnie z harmonogramem. Ten odcinek, realizowany przed firmę Astaldi, będzie miał trzy węzły (w tym największy we Wrocławiu węzeł Widawa, łączący S5 z A8 – autostradową obwodnicą miasta), a także 18 mostów i estakad. Największym z nich jest 750-metrowy most nad Widawą. Jest imponujący, choć krótszy od Rędzińskiego i Milenijnego.

Konstrukcja jest o tyle ciekawa, że najpierw zbudowano filary mostu, a potem nasunięto na niego 26 segmentów (po 13 przęseł na każdej jezdni). Każde z przęseł produkowane było na miejscu, ma 30 m długości i 1000 ton – tyle ile 10 lokomotyw. Cały most waży 32 tys. ton. Specjalne siłowniki przepychały przęsła na swoje miejsce (najpierw jedno, potem dwa, trzy przęsła naraz – i tak dalej).

– Największym problemem były zmienne warunki gruntowe – opowiada Krzysztof Michalak, kierownik robót mostowych z firmy Astaldi. Most jest budowany na terenie zalewowym, grunt bywa zbyt miękki.

Podczas tworzenia mostu, przez całą dobę na obiekcie pracowało ponad 100 robotników. Powstawał rok - od grudnia 2015 do grudnia 2016 r. Na całej budowie pracuje teraz ok. 450 osób, a najwięcej było ich około 1000, gdy prace były najbardziej intensywne.

Droga poprowadzi częściowo starym śladem: w okolicy Trzebnicy pojedziemy fragmentem dotychczasowej obwodnicy. Reszta tego odcinka jest wytyczona na nowo. Będziemy jechać raz po wschodniej, raz po zachodniej stronie "starej" DK 5.

W rejonie Wiszni Małej, nad lokalną drogą i korytem niewielkiej rzeki – Ławy, powstaje drugi co do wielkości most na tym odcinku. Ma 266 m długości i 10 przęseł, po 5 na każdej jezdni. Także powstaje metodą nasuwania. Wyprodukowano już wszystkie segmenty, teraz trzeba je nasunąć na swoje miejsce.

Droga na niektórych odcinkach ma już warstwę bitumiczną. Jeździ się po niej wygodnie i szybko: po zakończeniu prac z Wrocławia do Trzebnicy dotrzemy w 10 minut. Do wykonania zostało sporo prac: budowa brakujących odcinków drogi, dojazdów do mostów, skrzyżowań na zjazdach z węzłów, oświetlenia i odwodnienia, a także prace wykończeniowe. Te mogą się zakończyć już w przyszłym roku, natomiast samo oddanie drogi przez wykonawcę ma nastąpić do 15 grudnia tego roku. Po odbiorach, najpewniej pod koniec tego roku, będziemy mogli przejechać trasą S5 z Wrocławia do Trzebnicy.

Ale nie tylko. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nadzoruje obecnie budowę o wiele dłuższego odcinka. Kontrakt na wykonanie drogi ekspresowej S5 Wrocław-Korzeńsko, obejmuje trasę długości 48 km. Pozostałe fragmenty tego większego odcinka wykonują firmy Dragados oraz konsorcjum Budimex i – Helit+Woerner. Wszystkie te części trasy S5 mają zostać wykonane do końca tego roku. W Wielkopolsce brakuje jeszcze odcinka Kaczkowo – Poznań przez Leszno, byśmy mogli nową drogą przejechać z Wrocławia do Poznania. Jego budowa potrwa dłużej: niektóre fragmenty zostaną oddane do użytku w tym roku, inne w przyszłym, a ostatnie w 2019 r.

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

-

Nie dość, że ten głupi, to jeszcze przerasta go przejrzenie parunastu komentarzy, które wszystko tłumaczą.

B
Breslauer49

Czy ta Widawa ma 750 m szerokości - przecież to rzeczka o szerokości 20 m.

B
Breslauer49

Czy ta Widawa ma 750 m szerokości - przecież to rzeczka o szerokości 20 m.

p
p.

żadnych korków.

w
ww

Tego się obawiam

...

Szczególnie jeśli jedzie się rowerem za takim autem

K
Kalka

Segment ma 30m a przęsło mostu 60m. Ilość przęseł 13 czyli 26 segemntów.

T
Tz

Segment to nie przeslo

B
B00

Tak tylko pytam ...Bo nie wiem

..

bo tu przesiedlono wiekszosc z dalekiej wschodniej rubiezy II RP,
głównie ludzi ktorzy mają nierówno pod sufitem: auto wazniejsze niz dom,
dom sie wali na głowe, ale auto wyglada dobrze

t
toś

Bo w Małopolsce i lubelskim nie stać Was na auto więc mosty są zbędne :)

:-/

Ten koleś to żywy przykład na marnotrawstwo kasy ładowanej w system edukacji.

G
Gość

Ten most to zywy przyklad na marnotrawstwo kasy.
Dlaczego te bizantyjskie pomysly i dokonania na tzw ziemiach odzyskanych,
a nie gdzie indziej, np. w Malopolsce czy lubelskim?

b
brecht

Wy nam jesteście dłużni jeszcze 35 bilionów Euro,wkrótce się o nie upomnimy.

P
Piasek

Pod mostem o dł. 750m na nowej S5 jest teren rozlewiskowy - w razie ewentualnej powodzi. Pod starą drogą obwałowanie przeciwpowodziowe zbliża się ku sobie pozwlając na przekroczenie przeszkody mniejszym obiektem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3