Motorniczy: "Zasypiam między przystankami. Kryzys w pracy dopada mnie już o 7 rano"

Redakcja
fot. Piotr Warczak
Nie milkną komentarze po środowym wypadku tramwajów na pl. Dominikańskim we Wrocławiu. Czy motorniczy prowadzący jeden z tramwajów mógł zasnąć? Bada to MPK. Tymczasem inny motorniczy pisze na naszym forum: "Kryzys w pracy dopada już około godz. 7.00, nieraz zdarzyło mi się zasypiać na sekundy między przystankami".

Wypadek tramwajów na pl. Dominikańskim [ZDJĘCIA, FILM]

Oto jak swoją pracę opisał jeden z motorniczych na naszym forum:

Wyjazd z zajezdni np. 04:15 (wstać trzeba około 3 rano, oczywiście jak ma się swój samochód) kryzys w pracy dopada już około godz. 7.00, nieraz zdarzyło mi się zasypiać na sekundy między przystankami (relacje moich kolegów są podobne).
Często wystarczy 10- 15 min. drzemka i jest OK. Ale niestety na taki luksus nie można sobie pozwolić, "czasówka" takiej rozpusty nie przewiduję, bardzo często jest to kilka minut postoju na pętli i jazda dalej. Ale obecnie, w dobie działającego ITS-u, nawet tych kilku minut nie mamy, ponieważ większość jeżdżących tramwajów ma od kilku do kilkunastu minut opóźnień (tramwaje stoją po 6- 9 min oczekując na swoje światło do przejazdu).
Tak przy okazji, czas przejazdu zawarty w czasówkach jest często nierealny, aby go bezpiecznie zrealizować, stąd wieczny pośpiech motorniczych, łamanie przepisów zakładowych dotyczących szybkości na zwrotnicach, na krzyżakach pod i na wiaduktach, chroniczny brak czasu, gwałtowne przyśpieszanie i hamowanie tramwajem, często się wpada na przystanek na jednym cyklu świetlnym i z niego wypada aby jechać zgodnie z rozkładem, dlatego nie zawsze można poczekać np. na dobiegających pasażerów, tylko się drzwi zamyka i odjeżdża, prawie każdy taki dodatkowy postój na spóźnialskich ponowne otwarcie i zamknięcie drzwi to opóźnienie dla tramwaju.
Podsumowując:
Presja ze strony pasażerów, presja ze strony pracodawcy, zmęczenie - a na efekty nie trzeba długo czekać.
Z punktu widzenia pracodawcy najlepiej jest, gdy winny jest motorniczy. Najłatwiej jest go obciążyć wszelkimi kosztami za każde uszkodzenie i wykolejenie tramwaju. Pierwsze co robią, to sprawdzają czy np. przy wykolejeniu na krzyżakach czy zwrotnicy motorniczy nie przekroczył szybkości nawet o 1 km/h (dozwolone jest max. 10km/h). Koszt dwóch dźwigów to około 1000 pln. Jeżeli motorniczy ma opłacone dodatkowe OC to koszt jest nieco niższy.
Ktoś może zapytać, dlaczego łamią przepisy zakładowe i przekraczają dozwoloną prędkość.
Proste, bo potem już totalnie na nic nie ma czasu, a o WC to można pomarzyć, nie wspomnę o zaproszeniu do kierownika na rozmowę dotyczącą szybkości i czasu przejazdu.
Dużo można pisać na ten temat, prośba do pasażerów o szybkie wysiadanie i wsiadanie do tramwaju, to naprawdę ułatwi nam pracę i spowodować może większą punktualność kursowania i płynniejsza jazdę.
Prośba do opiekunów z dziećmi w wózkach o wyprowadzanie dzieci z tramwaju tyłem tzn. pierwszy opiekun wysiada potem wyprowadza wózek, takie zachowane wyeliminuje groźbę wywrócenia wózka, a motorniczy będzie widział, że jeszcze ktoś wysiada i w pośpiechu nie zamknie drzwi.
Koniec pracy (zmiana) np. godz. 14:13 czyli 09:58 jazdy plus 10 min na WC. I tak się często zdarza.
I jaki normalny organizm wytrzyma taki system pracy gdy się wstaje o 2- 3 w nocy.
Pozdrawiam i do zobaczenia w tramwaju.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 148

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
szofer

trzeba tak jeżdzić,panie szofer gazu bo pół litra jest w garażu.I tak bez przerwy a zobaczy pan że skończy przed czasem wszystkie kółka,bo też tacy byli.

j
jest

PO pieram,ogniwa zastąpić bateriami.

:)

byle gimbus rozkmini komunikacje niczym eichmann. a tam w biurach mpk zapewne nie wiedza jak porzadnie kawe zaparzyc :D

m
muzyki

Zrób tak, wsiądź w auto, wjedź na lód i depnij hamulec. Zakładam, że masz samochód z ABSem - obserwuj co się stanie, mianowicie samochód wykryje poślizg kół i zmniejszy siłę hamowania, żeby poślizg zlikwidować. W efekcie możesz przejechać spory kawał drogi z hamulcem w podłodze.
Teraz przeczytaj jeszcze raz post przedpiścy. I jeszcze raz, do skutku.

I
Instruktor

Trzeba chyba trochę przewietrzyć. Zamiast pisania bzdurnych artykułów do prasy trzeba się zabrać za pracę, bo jak na razie to bardzo kiepsko wygląda. Jesteście niedouczeni, niewyszkoleni w swoim zawodzie. Brak wam ukierunkowania na klienta i zwykłej kultury osobistej. MPK powinno podnieść poprzeczkę przyjęć do pracy, szkoleń i pozbyć się ze swoich szeregów najsłabszych ogniw.

D
DAN

Czasówki niestety bardzo szybko się dezaktualizują, przybywa aut na drodze, budują skomplikowane światła, ponoć „inteligentne” i traci się cenne sekundy. Niby nie wiele, ale zsumowane na całej trasie robią znaczącą różnicę.

q
qqq

Etatyzm też występuje w kapitalizmie i to nie jest państwo opiekuńcze.

D
Dietetyk

Szkoda, że tak mało osób o tym wie..

o
od 4,00 do 7,00

ale dobrze ze mamy upierdliwych pasażerów to zaraz mi jakiś ciśnienie podniesie to na chwilę sie budzę

e
ewa

Takie czasy, pan każe, sługa musi.Szefostwo zmusza do łamania przepisów i wyzyskuje pracowników.Oczywiście nikt nie dostaje poleceń na piśmie, ale wie co go czeka jak nie spełni oczekiwań.Związki Zawodowe? No cóż,spotkałam się z czymś takim w jednym z dużych zakładów pod Wrocławiem.Wspaniale dogadywali się z dyrekcją na wszystkich spotkaniach,zwłaszcza że nie żałowano im wódy i żarcia.W trakcie zapominali o co właściwie chodzi.Żenada.

g
gaax

Tu jest pies pogrzebany. Już dawno to zauważyłem - czasy przejazdów są niedoszacowane, liczone chyba w nocy przy wyłączonej sygnalizacji.

c
ci

przeorali,to se PO smaruj wazelinko,ha,ha,hi

s
się

zapisz PO ki czas.

t
ty frajerze

co gula ci skokła, możesz mi PO................b...............ć,hi,hi,ha

L
Lassez-faire

Tyś widział kapitalizm, bucu... Licencje, pozwolenia, koncesje, VATy, CITy, PITy, opieka socjalna, państwowa edukacja i służba zdrowia- to ma być kapitalizm? To jest zasrany socjalistyczny etatyzm, państwo opiekuńcze, które lepiej wie, co jest lepsze dla obywateli, niż oni sami. Przestań wypisywać takie bzdury palancie, bo jak widać na nomenklaturze systemów ekonomicznych znasz się jak na polskich znakach diakrytycznych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3