Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Most Pomorski idzie do remontu. Wcześniej trzeba przełożyć rurę

MK
Jeszcze w tym tygodniu poznamy firmę, która przełoży rurę ciepłowniczą z mostu Pomorskiego. Gdy rura znajdzie się pod dnem Odry, generalnego remontu doczekają się same mosty. Południowy nigdy nie był remontowany, a północny tuż po wojnie.

To już piąty przetarg na przełożenie szpecącej południowy most Pomorski rury ciepłowniczej pod dno Odry. W trzech poprzednich zadanie okazywało się znacznie droższe, niż założyło miasto. Ostatni, gdy już zanosiło się, że remont wreszcie dojdzie do skutku, został unieważniony przez odwołanie jednej z firm.

Jak informuje Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji, wykonawcę, który przełoży rurę poznamy jeszcze w tym tygodniu.

– Musieliśmy ogłosić nowe postępowanie, ponieważ w poprzednim firma Cipa Societa Per Azioni złożyła odwołanie. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała nam ponownie rozpatrzyć przetarg. To jednak nic nie zmieniło, bo w dokumentacji złożonej przez firmę nadal były błędy formalne. Z kolei zwycięzca przetargu, konsorcjum spółek PPI Chrobok i Kelvin nie przedłużyło ważności swojej oferty – wyjaśnia Marek Szempliński.

Jeśli oferty ponownie będą zbyt drogie, nadwyżkę sfinansują najprawdopodobniej na spółkę miasto i firma Fortum, do której należy sieć ciepłownicza we Wrocławiu. Według ostatnich ustaleń, koszty nadwyżki podzielą po równo między siebie, choć jak zaznacza Jacek Ławrecki, rzecznik Fortum, stanie się tak pod warunkiem, że oferta nie będzie wyższa niż w poprzednim przetargu (4,3 mln zł nadwyżki). Jeśli będzie wyższa, trzeba będzie negocjować.

Jak będzie wyglądało przełożenie rury? Wykonawca najpierw zbuduje komorę startową przy ul. Księcia Witolda. Dalszy odcinek nowej sieci ciepłowniczej będzie przebiegał pod dnem Odry w dwóch tunelach o długości około 142 metrów.

Jeśli wykonawca zostanie wreszcie wybrany, będzie miał miesiąc na przystąpienie do prac. Przekładanie rury powinno zakończyć się w drugiej połowie przyszłego roku.

Zdjęcie rury ciepłowniczej z południowego mostu Pomorskiego jest niezbędne, aby remont przeszedł sam most, a w zasadzie jego trzy części. – Kiedy rozpoczną się prace związane z rurą ciepłowniczą, ogłosimy przetarg na remont mostów Pomorskich. Planujemy naprawę wszystkich trzech przepraw – zaznacza Szempliński.

Gruntowny remont przejdzie cała konstrukcja – wymienione zostanie m.in. stalowe przęsło mostu środkowego. Nowe będą także nawierzchnia i tory tramwajowe. Przy okazji renowację przejdą zabytkowe elementy mostu - m.in. baszty przy skrzyżowaniu z ul. Grodzką i Nowym Światem.

Będzie to pierwszy w historii remont trzyprzęsłowego południowego mostu Pomorskiego, który przetrwał w obecnej formie od początku XX w., kiedy powstał. Remontowany był jedynie most północny, który został uszkodzony przez bombę w 1945 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska