Mój Reporter: Czy ITS jest czymś więcej, niż tylko ułatwieniem dla tramwajów?

Weronika Skupin
Janusz Wójtowicz
- Czy ITS jest czymś więcej niż wzbudzaną sygnalizacją świetlną dla tramwajów? Czy posiada jakiś centralny punkt decyzyjny? Jeżeli tak, to jakie decyzje są w nim podejmowane i na jakich podstawach? – pyta Tomasz Klimek.

Na pytanie odpowiada mu reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

ITS, czyli Inteligentny System Transportu, ma docelowo służyć nie tylko tramwajom, ale wszystkim użytkownikom ruchu: pieszym, rowerzystom, kierowcom i podróżujących komunikacją miejską. Jego działanie opiera się na obserwowaniu kolumn pojazdów systemem kamer i czujników, a na podstawie tego system komputerowy wyciąga pewne wnioski.

Jakie? Potrafi na przykład ocenić długość kolumny pojazdów, jej skład (czy do skrzyżowania dojeżdża właśnie tramwaj, autobus, a może ciężarówka), prędkość poruszania się. Znając te parametry ustala pierwszeństwo przejazdu. Jeśli potem okazuje się, że miasto korkuje się bardziej, w przybliżeniu – zmienia scenariusz sygnalizacji świetlnej na nowy. Proces ten nazywa się uczeniem się systemu. Dlatego mówimy, że jest inteligentny.

System może mieć zaprogramowane cykle świateł na daną okazję, np. imprezę masową na stadionie. Kiedy raz nauczy się, jakie rozwiązania są optymalne, za każdym razem, gdy na stadionie będzie mecz, może szybko ustawić zielone światła na trasie przejazdu kibiców i tym samym zmienić organizację świateł w całym mieście.

Już działające tablice informacji przystankowej - poza czasem odjazdu pojazdu MPK - będą wyświetlać komunikaty, np. o awariach. Informacja o wypadku trafi od kierowcy MPK drogą radiową do Centrum Sterowania Ruchem ITS przy ul. Strzegomskiej. Jest to wspomniany przez Pana centralny punkt decyzyjny. Pracownik Centrum wprowadzi komunikat o wypadku do komputera i wyśle go na tablice przystankowe.

W centrum tym pracować będą urzędnicy obecnego ZDiUMu, czy Wydziału Transportu. Mogą oni także zmieniać decyzje ITS. Jeśli system komputerowy ich zdaniem będzie dobierał złe rozwiązania, np. dla pieszych cały czas będzie się palić zielone światło, mogą wprowadzić parametry zmieniające ten układ.

Kierowcy skorzystają z ITS w dwójnasób. Ruch ma odbywać się płynniej dzięki wspomnianemu monitorowaniu kolumn pojazdów i zapalaniu zielonego światła tym pojazdom, którym jest to najbardziej potrzebne (ITS wybiera najbardziej optymalne rozwiązanie dla ruchu w mieście). Poza tym będą się wyświetlać informacje na tablicach dla kierowców na wjazdach do miasta. Komunikaty pojawiają się o tym, jak system komputerowy zmierzy średnią prędkość przejazdu na danym odcinku na podstawie odczytów z kamer, a potem zsumuje czasy przejazdu na całej trasie. Dzięki temu będziemy wiedzieć, którą drogą dojechać do danego punktu najszybciej.

ITS to system 1440 kamer na 168 skrzyżowaniach. Będzie w pełni działał we wrześniu, na razie trwa jego podłączanie do kolejnych skrzyżowań. Kosztuje 109 mln zł, z czego 87 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej. Montują go firmy Wasko S.A. Gliwice i Gertrude z Francji.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 37

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kabexxx

Co jak co, ale ten system jest dobry. W wielu krajach działa, czy w innych miastach w Polsce.
Po prostu podziękujcie WTr, że zrobili, jak zrobili.

Skoro u nas nie działa, to coś jest złe - szkoła Dutkiewicza.

k
kabexxx

System nie będzie bardziej inteligentny od tych, którzy go zaprogramowali.

Urzędnicy pewnie dali jakieś ograniczenia.

I
ITS co to jest??

Witajcie
Czy ktoś wyjaśni dlaczego ITS który mia działać od czerwca 2012 nie działa do dziś Miasto (czyli podatnicy) wydają na to 109 mln. zł na produkt który do dnia dzisiejszego nie spełnia swojej funkcji Prosze mi podać jakie kolwek inne miejsce gdzie ta firma wprowadziła system który działa?? Miasto zapłaciło za monopol i teraz jest niezły zgryz Niech opiszą ile kosztuje jakakolwiek ingerencja w ten system (może ją przeprowadzić tylko jedna firma) np dla przeprowadzenia objazdu lub remontu. Ten system jest to kukułcze jajo które zafundowali nam urzednicy!!!!

z
zdegustowana

stałam dzisiaj cztery cykle świetlne na ulicy Wielkiej, korek utworzył się aż pod akademię ekonomiczną.... a na powstańców śl. pusto.... jeśli to tak ma działać to najlepiej zamknąć wszystkie boczne ulice... gratuluję ilorazu inteligencji systemu...

K
Krupsiak

Urzędnicy powinni przeprowadzić test skuteczności ITS. Jeden dzień bez ITS, następnie jeden dzień z włączonym ITS. Można wtedy zmierzyć czasy przejazdów np. autobusów miejskich na poszczególnych liniach i zobaczyć na co poszły pieniądze. Wynik opublikować przed wyborami w ramach rozliczenia się z wyborcą.

r
romek

I Teraz Stoisz!

p
putpixel

Bo miał być ukończony na Euro 2012. Czy wykonawca dostaje jakieś kary za opóźnienia? Póki co np. śledzenie pozycji pojazdów (działające na danych ITS) jak padnie w piątek wieczorem to wstaje w poniedziałek rano. Patykiem chyba ktoś to podpiera, żeby się nie wyłożyło.

T
Tomasz Klimek

po pierwsze primo: dzięki za (nawet całkiem rzeczowe, o ile to możliwe, ale o tym zaraz) wyjaśnienie tematu

po drugie primo: czytając komentarze tutaj i na gazeta.pl (bo dziwnym zbiegiem okoliczności też się pochyliła nad tematem ;D) nie widzę ani jednego głosu broniącego tego systemu - i ja także nie mogę dobrego słowa o tym "usprawnieniu" powiedzieć: tramwaje wcale szybciej nie jeżdżą, kierowcy stoją w korkach, niewidywanych wcześniej na tych ulicach, a piesi oraz rowerzyści nie dostają zielonego światła, jeżeli akurat przejeżdża plus

po trzecie primo: przydałoby się też conieco usłyszeć od osób, które przy tym pracowały, nie tylko oficjalny slogan działu sprzedaży (nie piję tutaj do dziennikarza - tylko do osoby, z którą była rozmowa). może ktoś ma ochotę się zwierzyć w komentarzach ?

D
Dawid

Skoro to taki super system to jakim cudem na przystanku FAT w zeszłym tgodniu, tablica przez ponad 20 min pokazuje ze autobus dojedzie za 2 min.?? 15.03- bedzie za 3 min, 15.04 - będzie za 3min, 15.05 - 15.27 - będzie za 2 min. Jak już się spóźnia autobus to niech chociaż pokazują, że spoźni się pół godziny.
A tak w ogóle to autobus 136 po południu w kierunku Kozanowa to jakiś autobuś widmo... Na FAT ma być 15.03 a on nie przyjeżdża i to zauważyłem juz ponad przez 3 tyg. I nie wiem przy później przyjeżdża ten spóźniony z 3 po czy już kolejny spóźniony z 18 po... Ja rozumie, że autobusy się spoźniają i staram się być wyrozumiały. No ale kurde, bez przesady.

f
ftff

urealnione szacunki, kiedy ten system osiągnie sprawność operacyjną.

q
qwerty

Naoglądali się filmów sci-fi czy napalili trawy? Ten "yntelygętny" system generuje tylko korki, komplikuje i wydłuża przejazd przez miasto. Można by to podsumować tak: poziomem IQ nie odstaje od urzędasów z Wydziału Transportu.

v
vb

"W centrum tym pracować będą urzędnicy obecnego ZDiUMu, czy Wydziału Transportu. Mogą oni także zmieniać decyzje ITS."
No, to z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością będą to idiotyczne decyzje. Spier...ne remonty, budowanie przy pomocy farby, paliki, absurdy z cyklu słupek w dziurze przez kilka miesięcy i "piękne" oznakowanie - zamiast meloników na jakieś ITS'y i kolejnych znajomych królika przy nowej zabawce k...wa nie wyremontują byłych ulic np. takiej Pomorskiej.

K
Kmieciu

...jest czymś więcej niż tylko zastępcą rzecznika magistratu?

m
mciej

bo mieszkam na kłodnickiej i wyjechać gdzieś w którąś stronę to sraczki można dostać to samo jest wyjechać ze stacyjnej szlag człowieka trafia czasem 3 cykle sie stoi na małopanewskiej

w
wlasnieja

czy może Gazeta, którą czytasz?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3