Kraina GOZ ma zmienić nasze codzienne nawyki- Firma Fortum zwraca uwagę na Gospodarkę Obiegu Zamkniętego

Materiał informacyjny Fortum
W postać prof. GOZ-a wciela się  aktor Tomasz Olejnik.
W postać prof. GOZ-a wciela się aktor Tomasz Olejnik. Materiały prasowe
Trudnego zadania - zachęcenia Polaków do zmiany nawyków w zgodzie z koncepcją Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ)- podjęła się firma Fortum, która stworzyła kampanię "Kraina GOZ". Jej bohaterem jest właśnie profesor GOZ. Profesor, korzystając z nowoczesnym mediów, chce kontaktować się ze wszystkimi poszukującymi informacji, czy mającymi swoją wizję zmian rzeczywistości prowadzących do tego, aby nasza planeta była przyjaznym miejscem do życia. Na Instagramie profesor GOZ ma swój kanał, gdzie kontaktuje się z zainteresowanymi losami naszej planety. Są też podcasty i talk. Kampania wystartowała w połowie marca, a teraz uruchomiono jeszcze platformę edukacyjną GOZedu dla uczniów klas 4-6 szkół podstawowych.

„Kraina GOZ” ma charakter kampanii 360 – o potrzebnych zmianach prof. GOZ będzie rozmawiał nie tylko ze „zwykłymi Kowalskimi”, ale też decydentami krajowymi, samorządowcami, przedstawicielami biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. Dlatego oprócz kanału na Instagramie (GOZ.tagram), podcastu nt. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZcast) i uruchamianej właśnie interaktywnej platformy edukacyjnej dla uczniów szkół podstawowych (GOZedu), do cyklicznych rozmów (GOZtalk), które jesienią zwieńczy ogólnopolski kongres (GOZpodarka) prof. GOZ zaprosi także ekspertów. W ramach projektu planowe są także działania w lokalizacjach Fortum, organizatora kampanii, tj. we Wrocławiu, Częstochowie, Zabrzu, Bytomiu, Płocku i Zawierciu.

– Cieszymy się, że możemy realizować kampanię, która ma na celu budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie gospodarki cyrkularnej. W Fortum realizujemy koncepcję GOZ przede wszystkim poprzez nasze inwestycje, takie jak np. elektrociepłownia wykorzystująca RDF w Zabrzu oraz rozwój sieci ciepłowniczej i nowych projektów w innych miastach. Przy tym, jesteśmy przekonani, że aby skutecznie wdrażać GOZ w praktyce potrzebujemy nie tylko wsparcia samorządów, ale także mieszkańców jako świadomych obywateli i konsumentów. Mam nadzieję, że nasz niecodzienny pomysł, by do wspólnego działania zachęcała nas „niekoniecznie prawdziwa” postać prof. GOZ okaże się skuteczny – mówi Jacek Ławrecki, dyrektor ds. komunikacji w Fortum, firmie, która jest organizatorem kampanii „Kraina GOZ”.

Kim jest prof. GOZ?

– Kraina GOZ powstała z potrzeby serca, aby powiedzieć o problemach, które prawdziwe są i powoli zaczynają już nas wszystkich przytłaczać. Ale cały czas jest nadzieja. Największa właśnie w młodym pokoleniu – myślę, że dzieci będą doskonałymi ambasadorami zmian w duchu GOZ. Nie mają jeszcze nawyków, które dorosłym tak trudno zmienić i przede wszystkim wierzą w swoją sprawczość. I słusznie – wkrótce będą decydować o przyszłości naszego kraju jako obywatele, konsumenci, politycy, przedsiębiorcy czy naukowcy, więc dobrze, aby miały poczucie odpowiedzialności za swoje otoczenie – mówi prof. GOZ.
W postać profesora wciela się Tomasz Olejnik, aktor, który współtworzy postać z Magdaleną Jarząbek, odpowiedzialną za część kreatywną kampanii „Kraina GOZ”.
– Prof. GOZ ma inspirować Polaków do zmiany nawyków, a przede wszystkim wzmacniać nasze poczucie, że w życiu to, co robimy, wpływa na otaczający nas świat. Przekonuje, że aby uczynić świat lepszym, wystarczy, abyśmy postarali się żyć mądrzej. Ostatecznie każdy z nas może dla siebie i swojej społeczności stać się „profesorem” czy „profesorką” GOZ i zacząć zmieniać rzeczywistość. Wierzę, że każde dziecko zakończy naukę z nami na platformie GOZedu właśnie z taką świadomością – podsumowuje Magdalena Jarząbek.

GOZedu, czyli edukacja o GOZ

Na platformie edukacyjnej GOZedu mają docelowo znaleźć się z 4 interaktywne 25-minutowe lekcje nt. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ). Pierwsza, która już jest dostępna, przedstawia ogólne założenia koncepcji GOZ. Trzy następne lekcje pozwolą lepiej zrozumieć poszczególne etapy hierarchii postępowania z odpadami, tj.
- Jak unikać nadmiernego kupowania i starać się ponownie używać już kupione rzeczy?
- Na czym polega recykling i jakie są zasady segregowania odpadów?
- Jak ze śmieci wyprodukować energię?
Wszystkie lekcje będą dostępne bezpłatnie, po rejestracji, której na platformie GOZedu dokonuje nauczyciel. Szczegóły znajdują się na stronie: https://gozedu.pl/

– Lekcje na GOZedu są przygotowane według scenariuszy opracowanych przez dyplomowaną nauczycielkę we współpracy z zespołem kreatywnym. Dzięki temu kursy są zgodne z podstawą programową, a przy tym angażujące, włączające twórcze myślenie – nie zabraknie quizów, zadań interaktywnych i pytań otwartych. Ważne było też dla nas, aby lekcje nie sprawiały wrażenia infantylnych – prof. GOZ oczywiście czasem żartuje i stara się uczyć w sposób przystępny, ale nie zapomina, że ma odpowiedzialne zadanie i stawia także trudne pytania, zachęca do refleksji – dodaje Karolina Buczkowska, project managerka kampanii „Kraina GOZ”

Więcej informacji o platformie GOZedu, prof. GOZ i innych działaniach w ramach kampanii „Kraina GOZ” znajduje się na stronie:

https://krainagoz.pl/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska