Kolejarze wchodzą w XXI wiek. Nowy pociąg jeździ po Dolnym...

    Kolejarze wchodzą w XXI wiek. Nowy pociąg jeździ po Dolnym Śląsku [ZDJĘCIA]

    Marcin Kaźmierczak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Zmodernizowany pociąg Przewozów Regionalnych
    1/31
    przejdź do galerii

    Zmodernizowany pociąg Przewozów Regionalnych
    ©Fot. Tomasz Hołod / Polska Press

    Podróżnych dojeżdżających do Wrocławia z Oleśnicy i Kluczborka czekają spore zmiany. Dzisiaj na tej trasie zaczął kursować nowy pociąg Przewozów Regionalnych - ED72Ac zmodernizowany za 10 mln zł w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. Po wakacjach pociąg zacznie wozić pasażerów na linii Wrocław - Wołów - Głogów.
    Pociąg nie jest, co prawda, fabrycznie nowy, ale jego wygląd i komfort jazdy zmienił się nie do poznania. Ze starego zostały jedynie wózki jezdne i konstrukcja nośna.

    – To kompletnie zmodernizowany pociąg. Zamontowaliśmy w nim 8 nowych silników czeskiej Skody o łącznej mocy 2 megawatów, dzięki czemu ma dużo lepsze przyspieszenie, co sprawdza się szczególnie w ruchu regionalnym. Na trasie pociąg rozwinie prędkość 120 km/h – mówi Jacek Grabarczyk z Zakładów Napraw Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim, gdzie pojazd przeszedł remont.
    W sumie w ramach umowy ZNTK dostarczy Przewozom Regionalnym sześć składów. Trzy trafią do województwa łódzkiego, a dwa do opolskiego, dzięki czemu będzie można spotkać je także na trasie z Opola przez Brzeg i Oławę do Wrocławia.

    Pociąg przynajmniej do końca wakacji będzie obsługiwał kursy pomiędzy Wrocławiem, Oleśnicą i Kluczborkiem. Po wakacjach będzie woził podróżnych z Wrocławia przez Wołów do Głogowa.

    – Na tej linii w ostatnim czasie notujemy znaczny wzrost liczby podróżnych – wyjaśnia Marzena Karoń, dyrektor oddziału dolnośląskiego Przewozów Regionalnych.

    Jak zmieni się komfort jazdy podróżnych, skazanych do tej pory na 40-letnie elektryczne składy En57? W nowym pociągu ED72 zamontowano m.in. klimatyzację, 221 ergonomicznych foteli, z których część rozmieszczona jest podobnie jak w autobusach. W sumie w pociągu zmieści się 500 osób - w tym rowerzyści, którzy będą mogli przewozić jednoślady na specjalnych stojakach. Z kolei rodzice niemowlaków, w razie potrzeby, będą mogli przewinąć swoje dzieci. W pociągu dostępny będzie także internet bezprzewodowy oraz ładowarki indukcyjne zamontowane w stolikach. Z przodu i z tyłu składu znalazło się także miejsce na dwa defibrylatory, które za pomocą poleceń głosowych i wizualnych pomogą przeprowadzić defibrylację w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.

    – Same prace trwały trzy miesiące. Musieliśmy jednak wcześniej pozamawiać komponenty, np. silniki od czeskiej Skody, co wydłużyło modernizację do pół roku – informuje Jacek Grabarczyk. Każdy z nowych pociągów kosztował niespełna 10 mln zł.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (74)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sensacje XXI wieku

    jur (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    PKP PR wchodzi w XXI wiek z... 18-letnim opóźnieniem - jak to na kolei bywa :-)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zawężone pole widzenia maszynisty

    doskonale (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    odzwierciedla ten postęp technologiczny i wąskie myślenie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    trasa

    XMen (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Stacja Wrocław Osobowice nie jest na trasie Kluczbork - Wrocław:)))))))

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    221 ergonomicznych foteli, POdobnie jak w autobusach Czytaj SZYNOBUSY

    777 cziPOwańie PSA I własciCIELAka z KASSty LIBER KOrPO RATA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    ELYTA MA INTERsyty I JETsetJETY A PLEBEJSTWO szynoBASSY. I ROWERY I SZŁAPY

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sensacja!

    x-er (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    PR odnotowały nareszcie wzrost liczby pasażerów?! Jakoś do tej pory ich linie ponoć były nierentowne, więc zamykało się połączenia. A może tak od razu trzeba było pomyśleć o lepszych pociągach i...rozwiń całość

    PR odnotowały nareszcie wzrost liczby pasażerów?! Jakoś do tej pory ich linie ponoć były nierentowne, więc zamykało się połączenia. A może tak od razu trzeba było pomyśleć o lepszych pociągach i rozsądnych godzinach kursowania...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    czemu zabiorą?

    Macek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Co za lipa, nie mogą zostawić tego składu na linii Lubliniec - Wrocław?
    Czemu ta trasa jest traktowana po macoszemu? Przynajmniej raz w miesiącu jakiś pociąg nie przyjeżdża, przynajmniej raz w...rozwiń całość

    Co za lipa, nie mogą zostawić tego składu na linii Lubliniec - Wrocław?
    Czemu ta trasa jest traktowana po macoszemu? Przynajmniej raz w miesiącu jakiś pociąg nie przyjeżdża, przynajmniej raz w miesiącu jakiś się zepsuje i trzeba czekać godzinę na drugi skład.
    Pociągi są zatłoczone. Spóźniają się 25 min, bo ograniczyli prędkość do 30km/h. ALE NIE! Dajmy na Głogów!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    CO???

    NoNie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    Wiecie co piszecie? Kto jest redaktorem tego beznadziejnego artykułu?
    "Wchodzą w XXI wiek" - to na początek barany XXI wiek kolejowy nastąpił o wiele wcześniej na kolei, czego dały przykład Koleje...rozwiń całość

    Wiecie co piszecie? Kto jest redaktorem tego beznadziejnego artykułu?
    "Wchodzą w XXI wiek" - to na początek barany XXI wiek kolejowy nastąpił o wiele wcześniej na kolei, czego dały przykład Koleje Mazowieckie jako pierwsze, potem reszta spółek samorządowych. Po drugie przedstawiony na zdjęciu skład należy do oddziału opolskiego Polregio, zatem Polregio już wcześniej od tego szmelcu, którym się zachwycacie, posiadały Impulsy, które bardziej są na czasie obecnej epoki, niż to gówno, które ma zmienione czoło, a boki jak w starym zmodernizowanym Kiblu. Po trzecie, to nie należy generalizować całej branży kolejowej, bo jakaś spółeczka postanowiła zmodernizować nietypowo jeden stary skład spośród wielu posiadanych w swoim zapleczu taborowym, który nawet prędkością nie przebija starej jednostki - jeździ tyle, ile jeździł przed modernizacją. Gratuluję zorientowania redakcji...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nie wiem

    Bat na ci***ki (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 2

    Po co jeździć?
    Pod sądy świeczki palić!
    Konstytucji bronić!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    czy nadal taki glosny???

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    czy nadal taki glosny jak stare pociągi/?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dwa decybele mniej niz Ty42

    wozny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Pasuje?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    10 melonów?

    sołtys Lwówka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 5

    10 melonów, panie? To myśmy ze śwagrem i weteryniarzem drynde łod Niemca kupili za dwa worki pszenicy, że o kole od rowera już nie spomne. Śwagier łu sibie we warstacie tak jo łodpicował, że...rozwiń całość

    10 melonów, panie? To myśmy ze śwagrem i weteryniarzem drynde łod Niemca kupili za dwa worki pszenicy, że o kole od rowera już nie spomne. Śwagier łu sibie we warstacie tak jo łodpicował, że saniuśki proboszcz na procesje wolał dryndom z kuniem jechać nisz swoim Pasatem.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo