Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dyrektor GDDKiA: 200 kilometrów nowych dróg na Dolnym Śląsku do 2020 roku

Bartosz Józefiak
Robert Radoń, dyrektor Wrocławskiego oddziału GDDKiA
Robert Radoń, dyrektor Wrocławskiego oddziału GDDKiA fot. Janusz Wójtowicz
W najbliższych latach zbudujemy trasy za ponad 5 mld zł. Gdy te drogi powstaną, Dolny Śląsk będzie w czołówce najlepiej skomunikowanych województw w kraju. Jedną z inwestycji może być płatna autostrada A4 - mówi Robert Radoń, dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w rozmowie z portalem gazetawroclawska.pl

Bartosz Józefiak Co nas czeka na Dolnośląskich drogach w 2015 roku?
Robert Radoń, dyrektor Wrocławskiego oddziału GDDKiA: Najważniejsze inwestycje to budowa dwóch nowych tras szybkiego ruchu- S3 i S5. W 2014 roku GDDKiA Wrocław prowadziła 11 dużych postępowań przetargowych na prawie 170 km dróg ekspresowych (S3 i S5) oraz na 9 – kilometrową obwodnicę Kłodzka. Przy S5 Wrocław- Korzeńsko prace już trwają, na S3Nowa Sól - Legnica – podpisaliśmy umowę z trzema wykonawcami, dwie umowy podpiszemy niebawem.

Kiedy rozpoczną się prace budowlane i jakie utrudnienia czekają kierowców przy budowie nowych tras szybkiego ruchu?
- Roboty przy budowie S5 już się rozpoczęły, zasadnicze prace budowlane wystartują wiosną 2015 r. W większości nie będą utrudniały życia kierowcom, choć np. pod Żmigrodem droga S5 połączy się z istniejącą trasą nr 5. Dużym zadaniem będzie przebudowa węzła Autostradowego Wrocław – Północ, bo tam S5 połączy się z AOW. Ale roboty zasadnicze na węźle rozpoczną się w pierwszej połowie 2016 roku.
Podobnie sytuacja ma się z S3, która miejscami będzie szła po śladzie starej „trójki”. Tu z kolei kluczowy będzie moment, kiedy na autostradzie A4 pod Legnicą powstanie nowy węzeł łączący A4 i S3. Te prace na pewno oznaczają ograniczenie ruchu na autostradzie, ale tu również roboty ruszą nie prędzej niż w 2016 r.
Budowa całej trasy S5 od Wrocławia do Korzeńska potrwa do końca 2017 r, zaś S3 Nowa Sól – Legnica – do połowy 2018 r.

Pierwotnie budowa dolnośląskiego S5 miała potrwać do końca 2016 roku, zaś S3- do 2017 r. Te terminy jeszcze przed rozpoczęciem budowy przesunięto.
Czas realizacji inwestycji nie ulega zmianie i wynosi 30 miesięcy bez okresów zimowych. Natomiast zmianie ulega czas podpisania umowy na realizację, a to wynika z długości trwania postępowania przetargowego. Okres trwania postępowania określamy z pewnym szacunkiem, bo nie jesteśmy w stanie przewidzieć ilości pytań (w przypadku S3 było ich ok. 4 tysiące), odwołań oraz jakości ofert składanych przez wykonawców.

Dolny Śląsk czeka jeszcze na dwa odcinki S3 z Legnicy do Bolkowa, a także trzy obwodnice – Bolkowa, Głogowa i Kłodzka.
- Podpiszemy umowę na dwa odcinki S3 z Legnicy do Bolkowa w połowie 2015 r. Budowa tych fragmentów potrwa do połowy 2018 roku. Pewne jest również powstanie obwodnicy Bolkowa, łączącej drogi krajowe nr 3 i 5. Mamy komplet dokumentacji dla tej trasy, czekamy tylko na zapewnienie finansowania inwestycji. Gdy je otrzymamy będziemy mogli od razu rozpisywać przetarg. Prawdopodobnie nastąpi to w 2015 r. Przetarg na obwodnicę Kłodzka jest już na finiszu, droga powstanie do 2019 r. Inaczej ma się sprawa z Obwodnicą Głogowa. Droga jest wpisana na rezerwową listę rządowych inwestycji. Tutaj należy przygotować jeszcze dokumentację dla tej trasy. Do chwili obecnej opracowaliśmy już studium korytarzowe z analizą przebiegu trasy w trzech wariantach.
Plany mamy więc bardzo ambitne. Dla nowej perspektywy na lata 2014-2020 mamy już zapewnienie finansowe na poziomie ponad 5 mld zł. Rozpoczniemy budowę blisko 200 km nowych dróg i tym samym będziemy kontynuować największy w historii naszego województwa program infrastrukturalny. Gdy te drogi powstaną, Dolny Śląsk będzie w czołówce najlepiej skomunikowanych województw w kraju.

A co z kontrowersyjną przebudową autostrady A4 na odcinku od Wrocławia aż do autostrady A18?
- Ta inwestycja w ogóle nie jest wpisana do rządowego programu budowy dróg, więc mówienie o terminach dzisiaj jest trudne. Ale przygotowujemy taką dokumentację. Droga będzie miała po trzy pasy ruchu i pas awaryjny, zniknie 8 węzłów drogowych. Na początku roku wystąpimy o decyzję środowiskową. Z doświadczenia wiem, że jej zdobycie trwa co najmniej rok. W optymistycznym scenariuszu bylibyśmy gotowi rozpocząć przebudowę A4 już w 2016 roku, jeśli zapadną decyzje o realizacji.
Wielu ludzi denerwuje, że autostrada będzie płatna, ale cóż – to wynika z ustawy, mamy już kilka płatnych autostrad w kraju i musimy się z tym pogodzić. Likwidacja 8 węzłów to też konieczność, która wynika z przepisów oraz warunków bezpieczeństwa.

Kiedy GDDKiA zlikwiduje najdłuższe schody Europy, czyli przebuduje autostradę A18? Ta droga to wstyd dla naszego województwa.

- Przebudowa A18 wpisana jest na rezerwową listę rządowych inwestycji. To i tak duży sukces, bo zabiegaliśmy o to od lat. Na razie jednak czekamy na zapewnienie finansowania.

Ostatnio głośny jest temat budowy trasy szybkiego ruchu S8 Wrocław- granica z Czechami. Do tej pory nikt z władz państwowych nie spieszył się, żeby ją przygotować. Co GDDKiA Wrocław robi, żeby poprawić bezpieczeństwo na „drodze śmierci”?

- Proszę mi wierzyć, przy żadnej innej drodze nie wydajemy takich pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa. W 2015 roku zaplanowaliśmy na dk8 dwie inwestycje. Droga będzie przebudowana na odcinku od Szczytnej do Dusznik – Zdroju. Trasa będzie miała nową nawierzchnię i chodniki, przebudujemy zatoki autobusowe. Przebudujemy również skrzyżowanie dk8 i dk 39 w Łagiewnikach. Obie inwestycje rozpoczną się wiosną i potrwają do zimy. Poprawią one bezpieczeństwo na DK8. Wnioskowaliśmy o konieczność przebudowy dk 8 na całej jej długości, ale decyzje w tej kwestii zapadają w ministerstwie. Na razie urząd marszałkowski przygotowuje tzw. studium korytarzowe dla tej inwestycji. Póki nie jest ona wpisana na rządową listę, GDDKiA nie może przystępować do realizacji.

Bezpieczeństwo na trasach szybkiego ruchu to osobny temat. Ostatnio policja w Oleśnicy zwróciła wam uwagę, że oznakowanie na S8 jest nieprawidłowe. Dostawiliście 30 nowych znaków. Może warto zrobić to też w innych miejscach?
Dotychczasowe oznakowanie zostało zaopiniowane i odebrane w terenie przez Policjantów z Komendy Wojewódzkiej Policji. Wtedy żadnych uwag nie było. Na wniosek lokalnej policji przy S8 dostawiliśmy nowe znaki ponad te wymagane przepisami. Samo dostawianie znaków nie rozwiąże problemów, to przede wszystkim kierowcy muszą stosować się do przepisów ruchu i oznakowania. Proszę przy tym pamiętać o skargach kierowców na zbyt dużą ilość znaków na drogach, które zamiast ułatwiać, mogą utrudniać jazdę. Będziemy w tym roku prowadzić akcje informacyjne, bo wiele osób po prostu nie wie, jak korzystać z dróg szybkiego ruchu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska