Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. To stąd po wojnie wywożono cegły do odbudowy Warszawy

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Powstał przed dworcem Wrocław Główny PKP. Po wojnie służył głównie Warszawie, dokąd transportowano materiały w ramach jej odbudowy. Tory kolejowe rozebrano, a z budynku została zamurowana wieża.Poznaj historię dworca Marchijskiego w kolejnych slajdach >>>>>
Powstał przed dworcem Wrocław Główny PKP. Po wojnie służył głównie Warszawie, dokąd transportowano materiały w ramach jej odbudowy. Tory kolejowe rozebrano, a z budynku została zamurowana wieża.Poznaj historię dworca Marchijskiego w kolejnych slajdach >>>>>Michał Perzanowski/Polska Press/fotopolska.eu
Dworzec Marchijski we Wrocławiu został zbudowany w I połowie XIX wieku i był punktem wyjścia dla linii kolejowych łączących miasta Dolnego Śląska. Korzystali z niego pasażerowie kolei zmierzający do Legnicy, Bolesławca, Węglińca i Lubska. Dworzec obsługiwał też połączenie do Berlina. Tak dziś wygląda obszar, który pozostał po dawnym dworcu.

Dworzec Marchijski powstał razem z dworcem Świebodzkim

Oba obiekty zbudowano w ciągu dwóch lat. Dworzec Świebodzki był już gotowy do obsługi linii kolejowych w 1843 roku, Marchijski - rok później. Oba znajdowały się na dawnym placu Berlińskim (dziś to plac przy ulicach: Braniborskiej i Robotniczej oraz placu Orląt Lwowskich). Dworzec Marchijski stanowił ważny węzeł komunikacyjny łączący Wrocław z miejscowościami na zachodzie i północy. Pociągi wjeżdżały tu tylko od strony zachodniej i odjeżdżały również tylko na zachód.

Tak dziś wyglądają pozostałości po dworcu Marchijskim:

Jak wyglądał dawny dworzec?

Była to budowla złożona z dwóch wież w stylu włoskiej willi z przylegającymi do nich budynkami. Pomiędzy wieżami znajdowała się hala, która mieściła dwa perony oraz cztery tory pośrodku.

Północny peron służył jako peron odjazdowy i przylegało do niego większe północne skrzydło budynku, gdzie podróżni odprawiali się, natomiast południowy peron był peronem przyjazdowym i przylegało do niego mniejsze skrzydło.

Zobacz też odsłoniętą elewację hotelu Grand:

Po wjechaniu na peron, lokomotywa była odczepiana od wagonów i jechała kilkadziesiąt metrów dalej na wschód przed fasadę dworca, gdzie znajdowała się obrotnica. Lokomotywa była obracana na obrotnicy i ponownie przyłączana do drugiej strony składu, aby móc kontynuować podróż.

Funkcje dworca Marchijskiego ograniczały się w późniejszych latach tylko do lokalnego przeładunku, skierowanego z pobliskiego węzła towarowego na Gą
Funkcje dworca Marchijskiego ograniczały się w późniejszych latach tylko do lokalnego przeładunku, skierowanego z pobliskiego węzła towarowego na Gądowie. Michał Perzanowski/Polska Press/fotopolska.eu

Dworzec szybko stał się niepotrzebny

O historii dworca z ostatnich 100 lat dowiesz się w kolejnych slajdach naszej galerii! Kliknij w poniższy przycisk:

Tu znajduje się dworzec Marchijski:

Powstał przed dworcem Wrocław Główny PKP. Po wojnie służył głównie Warszawie, dokąd transportowano materiały w ramach jej odbudowy. Tory kolejowe rozebrano, a z budynku została zamurowana wieża.Poznaj historię dworca Marchijskiego w kolejnych slajdach >>>>>

Dworzec Marchijski w centrum Wrocławia. To stąd po wojnie wy...

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska