Tunele Lidia i Elżbieta przechodzą przez jeden z masywów Gór Wałbrzyskich w okolicach Starych Bogaczowic. Z jednej strony masywu wchodzą w jego środek jednocześnie, natomiast po drugiej stronie, Lidia wychodzi "na światło dzienne" o 29 metrów dalej niż Elżbieta. Ich dokładne długości to:
- LIDIA - 2 301,88 m
- ELŻBIETA - 2 272,20 m
Aktualnie (10 lutego 2023) dziewczęta Lidia i Elżbieta, tworzące dwunawowy tunel o nazwie TS-26, są ukończone w 78 procentach. Na tyle drogowcy oceniają postęp prac w tym miejscu. Oto dokładne ich podsumowanie:
- Wykop (portale): 100%
- Drążenie (kalota): 100%
- Obudowa wstępna (kalota): 100%
- Drążenie (sztrosa): 100%
- Obudowa wstępna (sztrosa): 100%
- Obudowa ostateczna: 50%
Zimowe, górskie warunki, choć trudne na otwartej przestrzeni, umożliwiają pracę właśnie wewnątrz powstających tuneli. Co dzieje się tam teraz?
- Trwa zbrojenie i betonowanie sklepienia - w nawie wschodniej i zachodniej - informują drogowcy. - Poza tym wykonywane jest zbrojenie i betonowanie przyczółków, drenaż ścian bocznych oraz izolacja przeciwwodna w nawie zachodniej. W obu nawach wykonywana jest natomiast iniekcji (uszczelnianie, wzmacnianie - przyp. red.) szczeliny stropowej - dodają.
Poza spektakularnym tunelem TS-26, na tym odcinku toczą się także prace w innym, znacznie krótszym tunelu. To kontrukcja oznaczona przez drogowców jako TS-32 i ma około 300 metrów długości. Trwa tam wykonywanie wykopu pod ścianę portalową nr 1 i 2 oraz przygotowania do wykonania kap chodnikowych zewnętrznych - etap 1.
Kiedy kierowcy pojadą całym odcinkiem S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry i będą mogli sami pokonać efektowne tunele? Zobaczcie poniżej na kalendarium prac.
Kalendarium inwestycji - budowa S3 Bolków - Kamienna Góra
- 17 października 2018 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
- 31 października 2018 r. - podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim ,
- 31 października 2019 r. - złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID ,
- 21 sierpnia 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności ,
- grudzień 2020 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy),
- marzec 2021 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny),
- luty 2022 r. - przebicie obu naw tunelu TS-2
- I połowa 2024 r. - planowany termin udostępnienia trasy kierowcom.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?