Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dolnośląskie tunele - giganty! Zaglądamy do środka Lidii i Elżbiety [NOWE ZDJĘCIA]

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą, w okolicach Starych Bogaczowic, powstają Lidia i Elżbieta. To dwie nawy tunelu oznaczonego przez drogowców jako TS-26. Dzięki niemu szybko pokonamy Góry Wałbrzyskie i przemieścimy się w stronę czeskiej granicy lub autostrady A4 w okolicach Legnicy.
Pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą, w okolicach Starych Bogaczowic, powstają Lidia i Elżbieta. To dwie nawy tunelu oznaczonego przez drogowców jako TS-26. Dzięki niemu szybko pokonamy Góry Wałbrzyskie i przemieścimy się w stronę czeskiej granicy lub autostrady A4 w okolicach Legnicy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / materiały inwestora
Lidia i Elżbieta to dwie wybitne Dolnoślązaczki! Najdłuższe w Polsce, pozamiejskie tunele drążone w masywie górskim. Są budowane na odcinku dolnośląskiej drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry. Lidia - czyli lewa (wschodnia) nawa mierzy sobie aż 2301 metrów. Jej nieco krótsza siostra, to Elżbieta - prawa nawa (zachodnia), o długości 2272 metry.

Tunele Lidia i Elżbieta przechodzą przez jeden z masywów Gór Wałbrzyskich w okolicach Starych Bogaczowic. Z jednej strony masywu wchodzą w jego środek jednocześnie, natomiast po drugiej stronie, Lidia wychodzi "na światło dzienne" o 29 metrów dalej niż Elżbieta. Ich dokładne długości to:

  • LIDIA - 2 301,88 m
  • ELŻBIETA - 2 272,20 m

Aktualnie (10 lutego 2023) dziewczęta Lidia i Elżbieta, tworzące dwunawowy tunel o nazwie TS-26, są ukończone w 78 procentach. Na tyle drogowcy oceniają postęp prac w tym miejscu. Oto dokładne ich podsumowanie:

  • Wykop (portale): 100%
  • Drążenie (kalota): 100%
  • Obudowa wstępna (kalota): 100%
  • Drążenie (sztrosa): 100%
  • Obudowa wstępna (sztrosa): 100%
  • Obudowa ostateczna: 50%

Zimowe, górskie warunki, choć trudne na otwartej przestrzeni, umożliwiają pracę właśnie wewnątrz powstających tuneli. Co dzieje się tam teraz?

- Trwa zbrojenie i betonowanie sklepienia - w nawie wschodniej i zachodniej - informują drogowcy. - Poza tym wykonywane jest zbrojenie i betonowanie przyczółków, drenaż ścian bocznych oraz izolacja przeciwwodna w nawie zachodniej. W obu nawach wykonywana jest natomiast iniekcji (uszczelnianie, wzmacnianie - przyp. red.) szczeliny stropowej - dodają.

Poza spektakularnym tunelem TS-26, na tym odcinku toczą się także prace w innym, znacznie krótszym tunelu. To kontrukcja oznaczona przez drogowców jako TS-32 i ma około 300 metrów długości. Trwa tam wykonywanie wykopu pod ścianę portalową nr 1 i 2 oraz przygotowania do wykonania kap chodnikowych zewnętrznych - etap 1.

Kiedy kierowcy pojadą całym odcinkiem S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry i będą mogli sami pokonać efektowne tunele? Zobaczcie poniżej na kalendarium prac.

Kalendarium inwestycji - budowa S3 Bolków - Kamienna Góra

  • 17 października 2018 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
  • 31 października 2018 r. - podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim ,
  • 31 października 2019 r. - złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID ,
  • 21 sierpnia 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności ,
  • grudzień 2020 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy),
  • marzec 2021 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny),
  • luty 2022 r. - przebicie obu naw tunelu TS-2
  • I połowa 2024 r. - planowany termin udostępnienia trasy kierowcom.  
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska