DAWG pomaga rozwijać potencjał lokalnych firm

Materiał informacyjny Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej
Jeszcze dobrze nie opadły emocje związane z otwarciem fabryki PepsiCo w Świętem, koło Środy Śląskiej, skąd popularne chipsy Doritos i Lay’s będą trafiały do odbiorców w 30 państwach, a już kolejna wiadomość, że pod Wrocławiem zainwestuje INTEL, zelektryzowała nie tylko Dolnoślązaków. To ważna informacja dla świata biznesu w całym kraju, komentowana także za granicą. Ale nie zapominajmy, że na sukces, na to, że o regionie mówi się coraz częściej i to w superlatywach, składają się także codzienne działania lokalnych firm.

Tylko te medialnie nagłośnione dwa przykłady z ostatnich tygodni pokazują, jak wzrasta znaczenie regionu i szybko rozwija się jego gospodarka.

Coraz lepsza pozycja w rankingach i porównaniach

W Regionalnym Indeksie Konkurencyjności (Regional Competitiveness Index RCI), będącym unikatową miarą konkurencyjności wszystkich regionów NUTS-2 w Unii Europejskiej, Dolny Śląsk plasuje na 4. miejscu w Polsce. O dobrej kondycji gospodarki w regionie świadczą także inne wskaźniki. W 2021 roku naszym regionie wytworzono 8,4% produktu krajowego brutto (221 041 mln zł), a jego wartość w przeliczeniu na 1 mieszkańca wynosiła 76,2 tys. zł, co klasyfikowało Dolny Śląsk na 2. miejscu w kraju. Co więcej, nasz region dołączył w ostatnim czasie do regionów przejściowych, przekraczając próg dochodu 75% średniej unijnej PKB na mieszkańca. To bardzo duży sukces (w Polsce do tego grona dostała się jeszcze tylko Wielkopolska), ale równocześnie też duże wyzwanie w kontekście realizacji projektów finansowanych z funduszy europejskich w najbliższych latach.

Potrafimy wykorzystać swoje atuty

Czynników mających wpływ na to, że jesteśmy szybko rozwijającym się regionem jest wiele: od korzystnego położenia geograficznego, dogodnych połączeń komunikacyjnych z Europą Zachodnią, poprzez bogate zasoby naturalne, dobrze wykształcone kadry aż po liczne tereny aktywności gospodarczej. Atrakcyjność inwestycyjna Dolnego Śląska przyciąga uwagę przedstawicieli zagranicznego biznesu, ale na całość obrazu gospodarki wpływają przede wszystkim dolnośląscy przedsiębiorcy. Sektor mikro-, małych i średnich firm musi mieć korzystne warunki rozwoju i wsparcie instytucji otoczenia biznesu, takich jak Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej Sp. z o.o. (DAWG).

DAWG pomaga nie tylko w kraju

Dotychczas region świetnie radził sobie z wydatkowaniem unijnych pieniędzy, które zwiększały dynamikę rozwoju. Teraz, już wiadomo, że poziomy dofinansowania w programach regionalnych będą niższe. Samorząd województwa skutecznie zabiega o środki z Unii Europejskiej.

- Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej jest jedną z instytucji, która działając w imieniu Samorządu Województwa Dolnośląskiego, realizuje projekty finansowane dzięki unijnym funduszom – mówi Michał Rado, prezes zarządu, Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej. - Głównymi celami naszej działalności są wspieranie przedsiębiorczości, pobudzanie innowacyjności regionu, poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw, stymulowanie ich rozwoju oraz kształtowanie wizerunku województwa za granicą.

Prezes przypomina, że na Dolnym Śląsku aż 97,1% zarejestrowanych podmiotów gospodarczych stanowią mikroprzedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób. To właśnie do takich firm, ale też do małych i średnich, skierowana jest ich oferta. DAWG oferuje wynajem powierzchni biurowych we Wrocławiu, udziela wsparcia w aktywizacji na rynku pracy osobom biernym zawodowo i bezrobotnym. Oferuje pożyczki rozwojowe i płynnościowe na cele inwestycyjne oraz realizuje projekty związane z internacjonalizacją dolnośląskich firm.

Ułatwianiu kontaktów regionalnych firm z zagranicznymi kontrahentami oraz kształtowaniu dobrego wizerunki Dolnego Śląska na świecie służą m.in.: misje gospodarcze i wyjazdy na targi branżowe. DAWG organizowała wiele wyjazdów do m.in. do Amsterdamu, Brukseli i Pragi, a także do bardziej odległych krajów, ale równie istotnych z punktu widzenia dolnośląskiego inwestora i eksportera do: Korei Południowej, Japonii (targi Tokyo Game Show) czy USA (targi medyczne FIME w Miami).

- Rezultatem misji gospodarczych organizowanych przez DAWG jest nawiązanie cennych kontaktów z zagranicznymi partnerami biznesowymi, a także zdobycie konkretnej wiedzy na temat zasad funkcjonowania firm na tych rynkach – wyjaśnia prezes Michał Rado. - Im lepiej poznamy warunki działania biznesu na innych rynkach, którymi jesteśmy zainteresowani, tym łatwiej będzie nam ułożyć sobie korzystną współpracę z tamtejszymi kontrahentami i wypracować sobie mocną pozycję regionu.

triQube, czyli trzeci inkubator

Najnowszym projektem realizowanym przez DAWG jest budowa nowoczesnej siedziby nowego inkubatora przedsiębiorczości o nazwie triQube przy al. Kasztanowej. Otwarcie planowane jest już w październiku tego roku i ma to być wyjątkowa oferta wsparcia dla firm i start-upów.

- W powstającym inkubatorze stworzone zostaną optymalne warunki do rozwoju przedsiębiorstw funkcjonujących w branży energetycznej, informatycznej i elektronicznej - informuje Michał Rado.

- triQube to trzeci inkubator przedsiębiorczości należący do Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej. Powstaje w prestiżowej lokalizacji w otoczeniu zabytkowych alei, a równocześnie w niewielkiej odległości od centrum miasta – mówi Mateusz Pasierbski, manager Inkubatora Przedsiębiorczości triQube

Dotarcie do wrocławskiego Rynku zajmuje około 15 minut, równie szybko i wygodnie można będzie dojechać do węzła autostradowego i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, które pozwalają na łatwy dojazd nawet z bardziej oddalonych lokalizacji.

Obiekt ma przyciągać wysokim standardem wykończenia, a także unikalną ofertą wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

- triQube na tle innych obiektów tego typu wyróżniać będzie stawianie akcentu na budowanie między najemcami relacji, którym sprzyjać będzie specjalnie zaprojektowana wspólna przestrzeń - strefa komfortu z aneksami kuchennymi – wyjaśnia Mateusz Pasierbski. - Dodatkowo członkowie Społeczności triQube będą mieli możliwość skorzystania z wizyt studyjnych, szkoleń, wyjazdów na misje gospodarcze i targi, a także imprez integracyjnych czy kursów językowych.

Działanie Inkubatora wpisywać się będzie w realizację Dolnośląskiej Strategii Innowacji 2030, poprzez wspieranie inteligentnych specjalizacji.

- Budowa inkubatora to kolejny przykład racjonalnego wykorzystania środków z funduszy europejskich na Dolnym Śląsku z myślą o wzmocnieniu lokalnego biznesu. Całkowity koszt tej inwestycji to blisko 60 mln złotych brutto, a kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 wynosi ponad 45 mln zł – wyjaśnia Michał Rado, prezes Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska