Czy zlikwidują linię kolejową do Jedliny-Zdroju?

Marcin Walków
Tomasz Hołod/zdjęcie ilustracyjne
- Jakie będą dalsze losy linii kolejowej 285 Wrocław - Jedlina-Zdrój? To jedna z najpiękniejszych tego typu linii kolejowych w Polsce. Tymczasem pojawiła się wiadomość, że PKP zamierzają zlikwidować tę linię kolejową - pisze nasz czytelnik, Robert Borowski. Odpowiedzi szukał reporter, Marcin Walków.

Rzeczywiście, na początku lipca PKP SA ogłosiły przetarg na sprzedaż złomu z rozebranych odcinków linii kolejowych, budynków, instalacji, w tym 20-kilometrowego odcinka linii nr 285. W połowie lipca Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę, na mocy której przejmie w całości tę linię kolejową, by znów mogły po niej jeździć pociągi.

- W związku z tym wyłączyliśmy z przetargu na rozbiórkę ujęty w nim fragment linii 285 na odcinku Świdnica Przedmieście - Jedlina-Zdrój oraz 316 na odcinku Chojnów - Rokitki. Obecnie jesteśmy na etapie rozpoczęcia procedur związanych z przekazaniem tych fragmentów linii na rzecz samorządu województwa - wyjaśnia Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP SA we Wrocławiu.

Linia 285 to jednotorowa linia z Wrocławia przez Sobótkę, Świdnicę i Bystrzycę do Jedliny Zdrój, liczy nieco ponad 80 km. Od 14 lat nie jeżdżą nią pociągi pasażerskie. Na odcinku Wrocław-Sobótka, Pszenno-Świdnica dopuszczony jest ruch towarowy. Końcowy odcinek ze Świdnicy do Jedliny Zdroju jest nieprzejezdny, ale to właśnie tam odbywają się coroczne zawody drezyniarskie w Jugowicach.

Decyzja Zarządu Województwa Dolnośląskiego otworzyła drogę do wyremontowania linii, a w perspektywie kilku lat ponownego uruchomienia na niej przewozów pasażerskich.

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

KONRAD KONRAD KONRAD
kowary dworezc glowny wdnmio lkiwadcii dolnym sloskiu pkp plk PLK
KONRAD KONRAD KONRAD
kowary dworezc glowny wdnmio lkiwadcii dolnym sloskiu pkp plk PLK
KONRAD KONRAD KONRAD
kowary dworezc glowny wdnmio lkiwadcii dolnym sloskiu pkp plk PLK
KONRAD KONRAD KONRAD
kowary dworezc glowny wdnmio lkiwadcii dolnym sloskiu pkp plk PLK
.
Walczycie "o widoki" a pewnie większość z was skorzystała by z tego połączenia od święta do święta gdyż większość albo ma auta albo woli wsiąść w autobus, który zatrzymuje się pod nosem.. do tego za 2,4zł ( MPK 5 Jedlina, a teraz Walim i Głuszyca - oczywiście DOPŁACAMY z podatków ). Same widoki nikogo nie przekonają, żeby szedł ponad 30 minut na sam dworzec jak śpieszy mu się do roboty ( weźmy jeszcze pod uwagę połączenia np z Dworca Głównego, a pl. Grunwaldzkiego ) - te 30 minut chcą spożytkować na coś innego...
Ludzie popadacie w samozachwyt patrząc w lustro. Chcieli byście nie dopłacać, nie jeździć regularnie tylko raz na jakiś czas, a być może nawet nigdy nie pojedziecie tą relacją tylko odkładacie to w formie planów na przyszłość "BO FAJNIE BY BYŁO przejechać się...", a kolej ma płacić za utrzymanie wszystkiego rezygnując z innych inwestycji? Nie ma nic za darmo - nawet do pracy większość z was jadąc autem, biorąc kogoś "przy okazji" wyciąga rękę mówiąc "co łaska ale nie mniej niż x zł" "bo paliwo i części kosztują".

Oczywiście zauważyłem, że pojechałem po bandzie i podałem przykład na innym odcinku torów - ale mimo wszystko sens jest podobny. Może gdyby bilety były tańsze, a ten szczególnie "turystyczny" odcinek byłby uczęszczany sezonowo głównie jako atrakcja turystyczna ( hmm jeszcze dodając do tego zabytkową lokomotywę ? ) to może by coś z tego wyszło ;). Ale utrzymywanie tego połączenia ma tyle sensu co proszenie o nową linię MPK5 Wałbrzych - Podlesie - Niedźwiedzica - Zagórze ....
.
Będzie "śmiesznie" jak za kilka bądź kilkanaście lat trzeba będzie wyłożyć znowu pieniądze na nowe tory gdyż nagle "zacznie im się opłacać" ^^ pieniążki ze złomu pewnie trafią do kieszeni prezesa.... przy kładzeniu nowych torów pewnie też ;) takie rzeczy tylko w Polsce aż dziwi mnie to, że społeczeństwo nie działa ....
.
Zdjęcie ma ilustrować Panią, która nie jest pewna czy ten pociąg dalej będzie jechał czy już stał bo zabrali tory ^^ Po chwili doszła do wniosku, że bliżej ma przystanek autobusowy niż dworzec kolejowy więc postanowiła już więcej nie tracić 30 minut na samo dojście - teraz wystarczy wyjść przed dom albo kilka minut na rondo skąd prowadzi "węzeł" we wszystkie kierunki.

Czytam ten artykuł i widzę, że jest dość świeży - niektórzy wołają o pomstę do nieba bo "zlikwidowali kolej bandyci !". Na przykładzie Jedliny-Zdrój, w której mieszkam gdyż nie wiem jak frekwencja wyglądała by na innych odcinkach - czy widzicie te tłumy ludzi, którzy nagle będą jeździć do Wrocławia idąc na sam dworzec 20-40 min? Mieszkam w centrum, a samo dojście tam zajmuje mi ok 25 minut ( z Uzdrowiska +5/15 min ) do tego będąc spoconym gdyż trzeba iść pod górkę ( przeważnie jak śpieszyłem się na szynobus do Nowej Rudy - potem jak mogłem wybierałem autobus, który stawał 2 min drogi od domu - oczywiście na tym połączeniu szynobusów jest więcej ). Szynobusem można dojechać na Wałbrzych Główny, a stamtąd na Wrocław - czy widać tłumy ? Może sporadyczni turyści jednakże większość woli pojechać na pl. Grunwaldzki busem, a po drugiej stronie ulicy mają już busy i minibusy na Wrocław - albo jak jeździły jeszcze nyski, które niedawno zlikwidowali niestety to można było zatrzymać się na Starym Zdroju idąc na Dworzec Miasto. Ludzie wolą postać i odpocząć 10 minut niż chodzić dłużej i to jeszcze pod górę.

Może w innych miastach miało by to jakiś sens jak chociażby Nowa Ruda gdzie dworzec jest blisko rynku. Więc skąd ten płacz, że chcą zlikwidować nieużywany od lat odcinek dla złomu ? W pewnym sensie rozumiem, że powinno się utrzymać infrastrukturę chociażby na przyszłość ale na przykładzie Jedliny to wygodniej nam jest jeździć busem niż pociągami. Wiadomo każdy by chciał aby z jego miasta jechało wszystko i wszędzie ale tak się nie da - nie ma sensu utrzymywać jakiegoś połączenia dla kogoś kto raz w roku z niego skorzysta...
k
kn
którzy złośliwie likwidowali pociągi!! popieram, polej jeszcze.
A jak wytrzeźwiejesz to racz zauważyć, że prawie nikt już pociągami nie jeździ - kogo stać wsiada do auta. W tym sensie Wałęsa faktycznie zlikwidował pociągi - dzięki temu, co się stało, społeczeństwo jest bardziej zamożne, więc przestaje korzystać z komunikacji zbiorowej..
Z
ZW
4 pary pociągów z Kłodzka do Kudowy i to marnie skomunikowanych z Wrocławiem. Połączenia kompletnie nieprzydatne dla jednodniowych turystów, ostatni odjazd z Kudowy o 17. Czas przejazdu z Wrocławia (140 km)z przesiadką ponad 3,5h. Dla porównania po drugiej stronie granicy Z Nachodu do Pragi na pokonanie 160km potrzeba 2h i 40min a pociągi jeżdżą co 2 h. Tam da się.
P
PKP
Strzelin-Brzeg Opolski
Nowa Ruda - Wolibórz
Strzelin - Jełowa
Ścinawka Śr. - Radków
K
Krasnal Adamu
Kłodzko - Stronie Śląskie (przez Lądek-Zdrój)
Strzelin - Dzierżoniów (przez Niemczę)
Jelenia Góra - Kowary
z
zuza
chodzi o widoki
T
Turysta wersja Pro
na utylizację setek milionów złotych. :>
p
pk
Niestety nie przejedziesz - jest taki kawałek w wąwozie na granicy jedlinki w którym kilkadziesiąt metrów torów zostało ukradzionych
A
Andrzej Krystian Ormowiec
Uruchomienie pociągów na tej linii odciąży komunikacyjnie południe Wrocławia. Szczególnie ucieszą się mieszkańcy Kobierzyc, Bielan, Kleciny i Ołtaszyna.
Dodaj ogłoszenie