Buspas na Grabiszyńskiej. Jak miasto wyssało liczby z palca

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Marcin Kruk
Marcin Kruk
100 tysięcy złotych kosztowała wrocławskich podatników kampania reklamowa, w której urzędnicy z magistratu za wszelką cenę próbują usprawiedliwić decyzję prezydenta Jacka Sutryka o stworzeniu w mieście kolejnych buspasów, przede wszystkim tego na ulicy Grabiszyńskiej. Tyle że dane, na które powołują się urzędnicy są, delikatnie mówiąc, wyssane z palca. Sprawdziliśmy to.

W przygotowanym na zlecenie ratusza 35-sekundowym spocie reklamowym pokazany jest ruch na Grabiszyńskiej. Licznik zlicza rzekomych pasażerów komunikacji miejskiej i tych jadących samochodami. Wyniki według ratusza: w czasie gdy fragmentem Grabiszyńskiej pojazdami MPK przejechało 225 osób, samochodami tylko 10. Sukces? Sukces! Buspas zdał egzamin!

Tyle teorii, a tak jest w praktyce? Sprawdziliśmy. Przez godzinę na wysokości Centrum Historii Zajezdnia w czasie komunikacyjnego szczytu, od godz. 8:30 do 9:30, liczyliśmy wszystkie osoby przejeżdżające w stronę FAT-u autobusami, tramwajami i samochodami.

Wyniki? Zupełnie odwrotne niż te podawane przez ratusz. W 10 autobusach, które przez ten czas przejechały Grabiszyńską, podróżowały łącznie 164 osoby. W 18 tramwajach było w sumie 446 pasażerów. Łącznie z komunikacji publicznej na tym odcinku skorzystało więc 610 osób. W tym samym czasie stojącymi w korku autami osobowymi przejechało 990 osób. Przez godzinę osobówki przewiozły więc o 380 osób więcej niż 28 pojazdów MPK.

Film promocyjny udostępniony przez miasto może dziwić: w 35 sekund przejechały na nim dwa pojazdy MPK i 5 aut osobowych. Autor filmu założył, że autobus i tramwaj przewiozły maksymalną możliwą liczbę ludzi, natomiast osobówki jeździły prawie puste. Czy sfilmowanie buspasa w czasie, kiedy przez kilka minut nie jedzie żaden tramwaj i autobus, oznaczałoby to, że komunikacja we Wrocławiu odbywa się wyłącznie osobówkami, a MPK w ogóle nie przewozi ludzi?

Kampania miejska, w której, jak się okazuje, podane zostały nierzeczywiste informacje, to nie tylko filmiki, ale także wiele innych elementów. Łącznie Urząd Miasta wydał na nią 100 tysięcy złotych.

- Kreacje można oglądać m.in. w komunikacji miejskiej, na przystankach, na autobusach, taksówkach i samochodach Vozilli. Składają się na nią także spoty radiowe, 7 filmów promocyjnych czy 36 tablic informacyjnych zamontowanych w 11 lokalizacjach. Całość kosztów szacowna jest na ok. 100 tys. zł. Partnerzy kampanii, jak i osoby poproszone o udzielnie swojego wizerunku w spotach, zaangażowali się nieodpłatnie - zachwala Klauda Piątek z biura prasowego urzędu.

Zobacz też: Buspas challenge wersja prawdziwa: ulica Grabiszyńska

Liczba pasażerów MPK się nie zwiększy

Taki wynik eksperymentu nie dziwi eksperta z zakresu planowania ruchu w mieście i byłego wicedyrektora Zarządu Dróg i Komunikacji we Wrocławiu, Ryszarda Piaseckiego.

- Pierwsze pytanie, jakie trzeba sobie zadać, to skąd i dokąd pojazdy komunikacji jadą i czy faktycznie zainteresowanie ludzi podróżami autobusami i tramwajami w tym miejscu jest na tyle duże, żeby ograniczać ruch samochodowy - mówi Piasecki. - Miasto wyliczyło, że przez Grabiszyńską może przewieźć 43 tysiące pasażerów dziennie. Ale tam nie ma takiego zapotrzebowania. Szacuje się, że w porannym szczycie komunikacyjnym największy ruch odbywa się w stronę centrum, gdzie samochodami z różnych części miasta próbuje się dostać 56 tysięcy ludzi. Wiele z nich pracuje w bankach, biurowcach, sądach czy prokuraturach, które są w okolicy albo muszą korzystać z samochodu w ciągu dnia i nie przesiądą się na komunikację. Mieszkańcy, którzy tamtędy jeździli, dalej jeżdżą, czasami wybierają objazd przez Inżynierską i Kruczą. Po prostu spędzają w samochodach teraz więcej czasu - mówi Ryszard Piasecki.

Po wydzieleniu buspasa na Grabiszyńskiej, przez ten fragment ulicy może przejechać o połowę samochodów mniej niż wcześniej. Dodatkowo, kierowcy jadący po prawym pasie muszą przepuszczać autobusy zjeżdżające z buspasa na przystanek, a także pasażerów wysiadających z tramwajów, co dodatkowo ogranicza liczbę aut, które są w stanie przejechać przed ten odcinek w ciągu godziny.

- W naszych warunkach przyjmuje się średnią przepustowość wrocławskich ulic na 1000 samochodów na godzinę na każdym pasie. Pod warunkiem oczywiście, że ruch jest płynny - informuje Ryszard Piasecki.

Zakładając, że w każdym z nich podróżuje jedna osoba, daje to wynik 1000 osób, a według naszego testu, w ciągu godziny w autobusach i tramwajach przejechało ich 610.

Czy buspas na Grabiszyńskiej powinien zostać zlikwidowany?

  1. 80.01%
  2. 19.99%

Jedziemy komunikacją miejską - ale czy wystarczy miejsc?

Nie ma też fizycznej możliwości, żeby każdy, kto jedzie dzisiaj do Wrocławia lub po Wrocławiu autem, przesiadł się na komunikację miejską. Dla 75 procent z nich nie wystarczyłoby wówczas miejsc.

- Szacuje się, że każdego dnia pomiędzy 7:30 a 9:30 po mieście podróżuje około 400 tysięcy osób. 279 tysięcy osób jedzie do pracy, 100 tysięcy na uczelnię, a pozostali to uczniowie lub osoby jadące w innym celu. Trzeba by więc przewieźć w takim wypadku 200 tysięcy osób w ciągu godziny, a miejsc we wszystkich środkach transportu jest 50 tysięcy. Jestem zdania, że oczywiście należy propagować komunikację zbiorową czy rowery, ale nie zapominając przy tym o budowaniu dróg i parkingów. Trzeba także dbać o stan torowisk - tłumaczy Ryszard Piasecki.

Eksperci są zgodni, że buspasy są dobrym rozwiązaniem, ale w sytuacji, kiedy włączone są w sprawnie działający system komunikacji miejskiej. Nie powinny być tworzone kosztem pasów ruchu i w sytuacji, kiedy często dochodzi do awarii, a Inspekcja Transportu Drogowego podczas kontroli wycofuje z ruchu autobusy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 649

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Pamiętajcie oddając swój głos w wyborach kto zafundował nam za nasze pieniądze buspasy.

G
Gość

O 8;30 to ludzie już pracują , a nie jadą do pracy. Mam propozycje... Przy okazji przeglądu okresowego każde auto powinno zostać zbadane analizatorem spalin i takie, co smrodzi, bo nie ma sprawnych filtrów spalin nie powinno otrzymać pozwolenia na poruszanie się po mieście. Gdyby takie wymagania stosować bezwzględnie i sprawdzać przy okazji kontroli drogowej, to problem z korkami zostałby rozwiązany i bus pasy można by zlikwidować... ale po co? Problem by się sam rozwiązał

G
Gość

Nadal nie zlikwidowano bus pasu pomimo artykułu i ponad 80% głosów za likwidacja? .......

J
Jęzor

Jeśli auta elektryczne będą kosztować tyle co spalinowe, a na każdej stacji będzie można załadować, to niepotrzebne będą żadne zakazy. To raczej tylko biznes elektrycznego lobby, a nie żadna ochrona środowiska.

G
Gość

Zarząd tego miasta na wszelkie sposoby próbuje zniechęcić ludzi do jazdy samochodami, ale komunikacja zbiorowa nie wszędzie dojeżdża, nie o każdej porze, a ze stanem technicznym też bywa różnie. Tak więc buspasy niewiele poprawiają przewóz osób (o ile w ogóle), za to powodują korki i skutkiem tego trujący smog tam, gdzie go wcześniej nie było. Brawo Sutryk.

G
Gość

Kiedy likwidacja buspasu na grabiszynskiej

G
Gość
7 października, 21:24, Gość:

A Co z Traugutta? tam tez powstał piękny PUSTY buspas, jeżdżę tamtędy codziennie i nigdy nie widziałam tam autobusu! Jedynie tramwaje się pojawiają. A z buspasa korzystają taksówki (w tym akurat nie ma nic złego) Ale Buspas na pewno nie jest na Traugutta potrzebny. Słyszałam ze zaczyna się nowa akcja przeciw-smogowa. Jak ma się do tego usadzanie osobówek w sztucznym niepotrzebnym korku? taki korek aut produkuje SMOG Panie Prezydencie!

8 października, 11:45, Gość:

W piątek Dania w parlamencie europejskim postawiła projekt zakazu jazdy autami spalinowymi.

W dani będzie wolno nimi jezdzić do 2030 r i chcą aby ten zakaz objął całą UE

Dni aut są policzone dlatego Niemcy taksie starają aby stare auta wypchać do Polski jeszcze przed tym zakazem

W Polsce ludzie będą się wieszać bo się uzależnili od aut mało kogo stać dać 160.000 na auto elektryczne/

Co ciekawe Dania chce zakazać do 2035 roku aut hybrydowych bo to też spalinowe.

Wrocław do niedawna utrudniał rozwój ruchu rowerowego ale wreszcie zrozumieli, że rowery to recepta na zakorkowane ulice i psujące się tramwaje

9 października, 15:01, Gość:

Nie kłam. Nie projekt zakazu jazdy autami spalinowymi a projekt zakazu sprzedazy aut spalinowych na terenie ue.

Jezdzic bedziesz mogl ile chcesz chyba ze zakaza innym ddekretem.

Poza tym zakaz jazdy to sobie moga w miastach wprowadzac a nie wszedzie.

Niemcy wcale sybko sie nie pozbywaja. Robia to tak samo jak kiedys, tylko my mamy nizsza akcyze niz w latach 90 na sprowadzane auta.

Tak w ogole to unia sie sypnie jak znowu "oswieceni" wymysla kolejny debilny zapis. To ze jest ona lewacka to wiadomo, ale to co proponuja to stalinizm....

Racja. A niech wprowadzaja ten durny zakaz sprzedazy. Malo ludzi ma ochote (prawdziwi fani motoryzacji) na kupowanie 3 cylindrowych kosiarek. Wzrosnie import aut z USA z 5 litrowymi potworami i ten zakaz to sobie w pupe beda mogli wlozyc. O tym jak wzrosnie emisja CO2 nie musze mowic. Zreszta, czy montownie sa tylko w Ue? Postawi sie ja w Bangladeszu i zakup wykona przez ppsrednika.

Kolejny odjechany pomysl ekozj*ba

G
Gość
7 października, 21:24, Gość:

A Co z Traugutta? tam tez powstał piękny PUSTY buspas, jeżdżę tamtędy codziennie i nigdy nie widziałam tam autobusu! Jedynie tramwaje się pojawiają. A z buspasa korzystają taksówki (w tym akurat nie ma nic złego) Ale Buspas na pewno nie jest na Traugutta potrzebny. Słyszałam ze zaczyna się nowa akcja przeciw-smogowa. Jak ma się do tego usadzanie osobówek w sztucznym niepotrzebnym korku? taki korek aut produkuje SMOG Panie Prezydencie!

8 października, 11:45, Gość:

W piątek Dania w parlamencie europejskim postawiła projekt zakazu jazdy autami spalinowymi.

W dani będzie wolno nimi jezdzić do 2030 r i chcą aby ten zakaz objął całą UE

Dni aut są policzone dlatego Niemcy taksie starają aby stare auta wypchać do Polski jeszcze przed tym zakazem

W Polsce ludzie będą się wieszać bo się uzależnili od aut mało kogo stać dać 160.000 na auto elektryczne/

Co ciekawe Dania chce zakazać do 2035 roku aut hybrydowych bo to też spalinowe.

Wrocław do niedawna utrudniał rozwój ruchu rowerowego ale wreszcie zrozumieli, że rowery to recepta na zakorkowane ulice i psujące się tramwaje

Nie kłam. Nie projekt zakazu jazdy autami spalinowymi a projekt zakazu sprzedazy aut spalinowych na terenie ue.

Jezdzic bedziesz mogl ile chcesz chyba ze zakaza innym ddekretem.

Poza tym zakaz jazdy to sobie moga w miastach wprowadzac a nie wszedzie.

Niemcy wcale sybko sie nie pozbywaja. Robia to tak samo jak kiedys, tylko my mamy nizsza akcyze niz w latach 90 na sprowadzane auta.

Tak w ogole to unia sie sypnie jak znowu "oswieceni" wymysla kolejny debilny zapis. To ze jest ona lewacka to wiadomo, ale to co proponuja to stalinizm....

G
Gość

tak samo jest na Traugutta a Pułaskiego to już w ogóle katastrofa...

J
Ja

Zlikwidować bus pasy i odwołać Sutryka

G
Gość

jestem mieszkańcem bocznej Grabiszyńskiej - codziennie jadę w stronę FAT - dojazd na odciunku z 5 min wydłużył się do 20 min. Buspas prawie cały czas jest pusty a autobusy czy tramwaje zazwyczaj mają po kilku-kilkunastu pasażerów a w samochodach są ich dziesiątki. PROSIMY ZLIKWIDOWAĆ BUSPAS NA GRABISZYŃSKIEJ

G
Gość
7 października, 21:24, Gość:

A Co z Traugutta? tam tez powstał piękny PUSTY buspas, jeżdżę tamtędy codziennie i nigdy nie widziałam tam autobusu! Jedynie tramwaje się pojawiają. A z buspasa korzystają taksówki (w tym akurat nie ma nic złego) Ale Buspas na pewno nie jest na Traugutta potrzebny. Słyszałam ze zaczyna się nowa akcja przeciw-smogowa. Jak ma się do tego usadzanie osobówek w sztucznym niepotrzebnym korku? taki korek aut produkuje SMOG Panie Prezydencie!

W piątek Dania w parlamencie europejskim postawiła projekt zakazu jazdy autami spalinowymi.

W dani będzie wolno nimi jezdzić do 2030 r i chcą aby ten zakaz objął całą UE

Dni aut są policzone dlatego Niemcy taksie starają aby stare auta wypchać do Polski jeszcze przed tym zakazem

W Polsce ludzie będą się wieszać bo się uzależnili od aut mało kogo stać dać 160.000 na auto elektryczne/

Co ciekawe Dania chce zakazać do 2035 roku aut hybrydowych bo to też spalinowe.

Wrocław do niedawna utrudniał rozwój ruchu rowerowego ale wreszcie zrozumieli, że rowery to recepta na zakorkowane ulice i psujące się tramwaje

G
Gość

Autobusami nikt nie będzie jeździł z powodu buspasów, skoro ich siatka połączeń jest ŻAŁOSNA. Mam z domu do pracy ok. 8 km, autem bez korków 15 min, autem w korkach 30-35 min, nawet z korkami generowanymi przez buspasy:P

A autobusem? Otóż muszę użyć na tym odcinku TRZECH (!!!). Dajmy na to zimą stojąc na trzech kolejnych przystankach (do których i od których najpierw trzeba dojść, nie odjeżdża mi nic spod klatki :P). Zajmuje to min. 45-50 min jak mam szczęście. Rekord MPK na mojej trasie wyniósł ponad 1,5 h.

Nie jestem maniakiem auta, latem jeżdżę rowerem, ale NIE BĘDĘ tracić życia na przystankach MPK, bo tak się komuś ubździło.

G
Gość

A Co z Traugutta? tam tez powstał piękny PUSTY buspas, jeżdżę tamtędy codziennie i nigdy nie widziałam tam autobusu! Jedynie tramwaje się pojawiają. A z buspasa korzystają taksówki (w tym akurat nie ma nic złego) Ale Buspas na pewno nie jest na Traugutta potrzebny. Słyszałam ze zaczyna się nowa akcja przeciw-smogowa. Jak ma się do tego usadzanie osobówek w sztucznym niepotrzebnym korku? taki korek aut produkuje SMOG Panie Prezydencie!

G
Gość
6 października, 21:13, Gość:

Dość terroru KM i aktywistów rowerowych. Nie każdy musi się poruszać jak plebs.

7 października, 9:14, Gość:

Jeśli to jest głos osoby która poza autem porusza się się innymi środkami transportu niezwykle rzadko to dowód jak nadużywanie auta może zryć beret.

Właśnie takie zmiany w psychice stwarzają zagrożenia i potrzebne są ogromne pieniądze na budowę chodników i dróg rowerowych aby od takich zidiociałych ludzi odseparować, bo inaczej grozi to śmiercią. Codziennie np. wczoraj czytamy o śmierci pieszych czy rowerzystów.Wczoraj na zebrze w Ostrowite.Jest oczywiste że tramwaje i autobusy nie mogą stać w korkach.Jest oczywiste że jak ktoś ma do pracy 1 km to woli przejść pieszo niż jeździć autem. Jest oczywiste że jak ktoś ma 2-6 km do pracy to jedzie rowerem bo jak wszyscy jadą na tę samą godzinę autem to spóźniają się przez korki.

Dlatego taką furorę robią hulajnogi choć dzienny koszt używania 2x 15 min to 21 zł

Ludzie czują się jak idioci jeśli stoją w korku i rozumieją, że sami ten korek tworzą.Korki są dla debili albo dla ludzi którzy używając auta do pracy przez debili tracą w nich czas.

Jest wiele metod regualcji potoków aut.

Są drogie systemy inżynierii ruchu, że gdy robi się korek to kierują auta drogą okrężną.

Ale jak ktoś jedzie codziennie ta samą trasą to sam może się nauczyć, gdzie i o której godzinie są korki.

Magistrat zrobiłby wielką przysługę osobom, które muszą jeździć autem gdyby zniechęcił do jazdy autem tych co używają go z lenistwa i głupoty. Takim strata czasu w korkach nie straszna a boją się aby ich otyle ciało nie ociekało sadłem, że muszą przejść kilkaset metrów czy przejechać rowerem kilka km.

Ale on porusza się jak szlachta, inni to plebs :) po tym stwierdzeniu nie ma co mu odpisywać, szkoda czasu, kompleksów tego Pana nie wyleczysz bez terapii, bo rodzice niestety nie postarali się z wychowaniem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3