Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 z sześcioma pasami ruchu. Zapadły ważne decyzje w sprawie rozbudowy dolnośląskiego odcinka drogi

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Istniejąca autostrada z dwoma pasami i bez pasa awaryjnego zostanie zastąpiona nową, trzypasmową drogą z pasem awaryjnym.
Istniejąca autostrada z dwoma pasami i bez pasa awaryjnego zostanie zastąpiona nową, trzypasmową drogą z pasem awaryjnym. wojciech matusik / polska press
Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że zbliża się do zakończenia prac przygotowawczych związanych z planowaną rozbudową autostrady A4. Na odcinku pomiędzy Krzyżową i Legnicą pojawią się trzy pasy w każdą stronę i pobocze.

Autostrada A4 na odcinku Krzyżowa - Legnica z sześcioma pasami ruchu

Decyzje zapadły 30 czerwca 2023 r. podczas posiedzenia Komisji podsumowującego opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i oceny przedsięwzięć inwestycyjnych. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele m.in. ministerstwa infrastruktury, samorządowców, straży pożarnej, PKP i innych instytucji mających wpływ na inwestycję.

Dalsze prace projektowe i w efekcie złożenie wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych będą dotyczyły wariantu III rozbudowy autostrady A4 w istniejącym śladzie pomiędzy węzłami: Krzyżowa i Legnica Południe.

- Obecną autostradę - dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego - zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. - informuje Magdalena Szumiata z biura prasowego GDDKiA we Wrocławiu.

Dodaje, że rozbudowa uwzględnia lokalne uwarunkowania i odsunięcie od zabudowy mieszkaniowej w Krzywej i Szczytnicy.

Przebieg nowej jezdni autostrady A4

Na 36-kilometrowym odcinku droga zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie, ale miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do tej istniejącej.

Trzy pasy po obu stronach jezdni pojawią się przy tych węzłach:

  • Krzyżowa,
  • LSSE Obszar Krzywa,
  • Krzywa,
  • Jadwisin (likwidowany),
  • Chojnów,
  • Lubiatów (likwidowany),
  • Złotoryja,
  • Legnica Południe.

Zobacz odcinek do przebudowy na wizualizacjach!

Warianty rozbudowy autostrady zostaną opracowane w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i Programem funkcjonalno-użytkowym.

Kiedy doczekamy się realizacji tej inwestycji?

- Obecnie trwa analiza wszystkich zgłoszonych stanowisk. Zakończenie prac komisji KOPI, planowane jest w III kwartale br. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie dokumentów do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska celem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - informuje Magdalena Szumiata.

Następnym krokiem jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót w formule "Projektuj i buduj". Zakończenie inwestycji planowane jest w 2030 roku.

Rusza przebudowa węzłów

GDDKiA podpisała umowę na rozbudowę skrzyżowań łącznic na węzłach Brzezimierz i Wrocław Wschód.

- Celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu, przepustowości na dojeździe do węzłów i zapewnienie przejazdu pojazdów ponadnormatywnych - dodaje pani Szumiata.

Prace rozpoczną się już w sierpniu.

Spór o wrocławski odcinek A4

Autostrady A4 w starym śladzie nie chcą mieszkańcy podwrocławskich miejscowości. Istniejąca od I połowy XX wieku droga biegnie dziś tuż przy ich domostwach, dlatego w kwietniu pikietowali oni we Wrocławiu.

Dalsza część tekstu pod filmem:

od 16 lat

- Decyzja o przebudowie autostrady A4 w starym śladzie jest zła. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie chciał wysłuchać mieszkańców. Nie szukali kompromisu i podzielili mieszkańców poszczególnych gmin - mówił Bogdan Michajluk, sołtys Sadkowa w gminie Kąty Wrocławskie.

Protestujący mieszkańcy twierdzą, że droga nie spełnia już swojej roli i dobudowanie jednego pasa na niewiele się zda, ponieważ liczba pojazdów będzie systematycznie się zwiększała.

Jesteśmy zawsze otwarci na rozmowę, udzielanie odpowiedzi na nurtujące interesariuszy pytania [...] Wiemy, jak ważny jest to szlak komunikacyjny na Dolnym Śląsku. Każdy też wie oczywiście, ile problemów stwarza przemieszczanie się autostradą. Często są zatory, wypadki, które uniemożliwiają sprawne poruszanie się i przez to właśnie, kierowcy wybierają drogi alternatywne. Stąd konieczność rozbudowy autostrady i wybudowanie jej w takiej formie, która będzie spełniała wszystkie oczekiwania i będzie bezpieczna - zapewniła Lidia Markowska, dyrektorka wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska