Historia Polleny sięga jeszcze czasów przedwojennych, kiedy funkcjonowała tutaj prywatna firma „Seinfefabrik Franz Tallman (pol. Fabryka mydła Franza Tallmana)”. Zaraz po wojnie, w 1945 roku została przejęta przez tymczasowy rząd pod nazwą Państwowa Fabryka Mydła i Gliceryny. Szybko wznowiono produkcję mydeł, proszków, gliceryn technicznych czy sody do prania.
Prawdziwa rewolucja dla zakładu nadeszła w latach 60-tych ubiegłego wieku, kiedy rozpoczęto produkcję proszków do prania „IXI” oraz „E”. Pierwszy z nich to proszek detergentowy, drugi natomiast był pierwszym w Polsce proszkiem enzymatycznym, zawierał w swoim składzie wysokie stężenie środków piorących oraz enzymy, co znacząco wpływało na wydajność prania. Z flagowych produktów fabryki należy wymienić także szare mydło.
„Zgodnie z zarządzeniem Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 4 grudnia 1969 roku, zakłady włączono do zjednoczenia przemysłu kosmetyków i środków czystości „Pollena”. Wówczas też zakład przyjął swoją najpopularniejszą nazwę: Wrocławskie Zakłady Chemii Gospodarczej „Pollena”. Przez pracowników i wrocławian potocznie nazywany był „Polleną Wrocław”. W tym samym roku rozpoczęto w zakładzie produkcję pierwszego w Polsce proszku enzymatycznego „E”, który stał się szybko jednym z najpopularniejszych środków piorących w Polsce” – dowiadujemy się z Centrum Historii Zajezdnia.
Słynna reklama z początku lat 90. XX wieku. OJCIEC PRAĆ!
W 1991 roku zakład sprywatyzowano, od 1993 roku jego właścicielem był Cussons Polska, a od 2015 roku - E&S Industry Polska. Obecnie znajduje się tutaj fabryka Persan. Według zapowiedzi, produkcja chemii w tym miejscu miała być wygaszana, ale miejsce nie jest całkiem wyludnione. Widać zaparkowane samochody i chodzących po terenie zakładu ludzi. Wszystko wskazuje jednak na to, że niedługo budynki zostaną wyburzone.
Deweloper Vantage Development, który przejął teren, złożył wniosek pozwolenia na budowę zespołu 6 budynków mieszkalnych z garażami podziemnymi i rozbiórkę już istniejących. Na terenie osiedla mają pojawić się również różne usługi oraz droga wewnętrzna, a teren ma zostać zagospodarowany. Wniosek nadal jest w trakcie rozpatrywania, a o samej inwestycji niewiele wiadomo. Jedynie tyle, że będzie wykonywana w dwóch etapach. Vantage Development otrzymał już zgodę na wyburzenie 27 obiektów budowlanych wzdłuż ul. Krakowskiej. Prawdopodobnie w tym akurat pozwoleniu chodzi o elementy małej infrastruktury.
Firma deweloperska ma rozwiązać także problem trapiący nowo wybudowaną Aleję Wielkiej Wyspy. Teraz brakuje tam zjazdu na ul. Krakowską w stronę Księża, jadąc od strony Sępolna. Aby zjechać we wspomnianym kierunku z AWW, kierowcy muszą kontynuować jazdę al. Armii Krajowej, zawrócić na skrzyżowaniu z ul. Bogedaina (okolice Transbudu) lub zjechać z AWW na ul. Krakowską w stronę centrum i zawrócić na wysokości Selgrosa.
Według zapowiedzi miasta, to właśnie deweloper wykona brakujący zjazd z AWW na ul. Wilczą oraz przebuduje skrzyżowanie ul. Wilczej i ul. Krakowskiej. Po zjechaniu na ul. Wilczą, będzie można z niej skręcić w lewo w ul. Krakowską, w stronę Księża. Zjazd ma powstać w ramach planowanego osiedla na terenie dawnej Polleny, choć wcześniej niż samo osiedle. Kiedy? Trudno powiedzieć. W tej chwili toczą się rozmowy między inwestorem a wykonawcami. Nie wiadomo również, kiedy i czy Persan opuści to miejsce. Główna siedziba firmy znajduje się teraz w nowym zakładzie we Wróblowicach.
Zobaczcie na zdjęciach z drona, jak teraz prezentuje się teren zakładu. Archiwalne zdjęcia pochodzą z zasobów Archiwum Centrum Historii Zajezdnia. Więcej o historii fabryki przeczytacie na stronie: Wrocławskie Zakłady Chemii Gospodarczej „Pollena”.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?