Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Wrocławia do Warszawy już nie autostradami, a w całości ekspresówką. Wybrano projektanta brakującego odcinka S8

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
60-kilometrowy łącznik S8 w Łódzkiem będzie miał po dwa pasy w każdą stronę.
60-kilometrowy łącznik S8 w Łódzkiem będzie miał po dwa pasy w każdą stronę. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała firmę, która zaprojektuje brakujący łącznik drogi ekspresowej S8 w województwie łódzkim. To bardzo ważny odcinek, spinający sieć tras w ścisłym centrum kraju. Kierowcom jadącym z Wrocławia do Warszawy pozwoli on na ominięcie zakorkowanych autostrad A1 i A2.

Z Wrocławia do Warszawy cały czas S8. Nie trzeba będzie wjeżdżać na A1 i A2

Planowany łącznik drogi ekspresowej S8 o długości 60 kilometrów prowadzić będzie od węzła Łódź Południe (dróg A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74) w pobliżu Tomaszowa Mazowieckiego. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe nowej drogi ma opracować wybrana w przetargu firma Transprojekt Gdański. Koszt stworzenia dokumentacji dla brakującej S8 to nieco ponad 39 milionów złotych. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, kompletna trasa skróci czas przejazdu między Wrocławiem i Warszawą.

GDDKiA tłumaczy, że dzisiaj większość kierowców jadących z Wrocławia do Warszawy drogą S8, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy skręcając na północ w autostradę A1, następnie kontynuuje podróż autostradą A2. Obie autostrady są codziennie zatłoczone i mocno obciążone ruchem. Gdy bezpośrednie połączenie S8 z Łodzi do okolic Tomaszowa Mazowieckiego powstanie, przejmie część ruchu z A1 między Łodzią i Piotrkowem Trybunalskim oraz z A2 na odcinku Łódź – Warszawa.

Mapa prezentująca brakujące połączenie między węzłem Łódź Południe i Kozenin. Odcinek wskazany jest żółtą strzałką.
Mapa prezentująca brakujące połączenie między węzłem Łódź Południe i Kozenin. Odcinek wskazany jest żółtą strzałką. GDDKiA

Budowa brakującej ekspresówki co najmniej za kilka lat

60-kilometrowy łącznik będzie miał po dwa pasy w każdym kierunku. Wyposażony zostanie w niezbędne urządzenia, jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem i instalacje służące ochronie środowiska. Oprócz korzyści związanych z lepszym połączeniem między stolicami Dolnego Śląska i Polski, droga ułatwi i usprawni przejazd od strony Wielkopolski w kierunku województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego.

Kiedy powstanie? To daleka perspektywa. Samo opracowanie projektu potrwa 5 i pół roku od daty podpisania umowy. A i podpisanie umowy nie jest pewne mimo wybranej firmy. Współpraca między GDDKiA i Transprojektem Gdańskim rozpocznie się, gdy w trakcie kilku następnych dni reszta oferentów biorąca udział w przetargu nie odwoła się do Krajowej Izby Odwoławczej. Wcześniej doszło do już takiej sytuacji. 29 czerwca GDDKiA wskazała w tym samym przetargu najkorzystniejszą ofertę, ale w wyniku odwołania zmuszona była powtórzyć konkurs.

Zobacz także:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska