Wybrano nowe tramwaje dla Wrocławia. Kontrakt roku

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Kontrakt MPK, nowe tramwaje dla Wrocławia, Moderus Gamma. Paweł Relikowski/Gazeta Wrocławska
MPK zapłaci za nowe tramwaje blisko 205 milionów złotych. Zobacz, jak będą wyglądały i na jakich trasach będą jeździć.

Przetarg na dostawę dla Wrocławia 25 tramwajów rozstrzygnięty. Największy kontrakt w tym roku na dostawę pojazdów szynowych wygrał poznański Moderstrans. Spółka zapłaci za nowe tramwaje blisko 205 milionów złotych. Niewykluczone, że zamówi jeszcze kolejnych 21 pojazdów.

O kontrakt walczyły dwie firmy - Pesa z Bydgoszczy i Modertransa z Poznania. Dziś zdecydowano, o wyborze oferty, a umowa ma być podpisana w połowie sierpnia. Ostatecznie więcej punktów w rozstrzygnięciu otrzymał ten drugi oferent. Modertrans zbuduje dla Wrocławia 25 tramwajów za niecałe 205 milionów złotych, miejski przewoźnik na zakup wstępnie przeznaczył 245 milionów złotych. Propozycja Pesy była o przeszło 11 milionów wyższa od konkurenta. Wrocławski przewoźnik rozważa także czy nie dokupić kolejnych 21 takich samych tramwajów.

- O wyborze producenta i zarazem dostawcy tramwajów zdecydowało przede wszystkim cena. Zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Cieszy też fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.

Zaproponowany przez Modertrans Poznań pojazd, to tramwaj Moderus Gamma II – w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy, oparty na czterech wózkach trakcyjnych, o długości blisko 32 metrów. Będzie mógł przewieźć ponad 170 pasażerów.

Nowe Moderusy będą w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, system smarowania obrzeży kół, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także miejsce do bezpiecznego przejazdu osoby z psem przewodnikiem. Motorniczy będą mieli do swojej dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny i regulowany fotel. Prowadzenie pojazdu ma być wygodniejsze, dzięki zintegrowaniu nastawnika jazdy z podłokietnikiem.

Moderusy będą pomalowane na jasnoniebieski kolor, nawiązujący do tego w jaki malowane wrocławskie tramwaje od lat 50-tych ubiegłego wieku, na który w większości zagłosowali internauci rozstrzygając konkurs na nowa barwę tramajów wrocławskiego MPK. Pojazdy będą miały pięcioletnią gwarancję, a na powłoki lakiernicze nawet piętnastoletnią.

Nowe tramwaje będą kursowały głównie na nowych, powstających właśnie trasach na Nowy Dwór i na Popowice. Ich bazami mają być zajezdnie Gaj i Borek.

Jak zapewnił prezes MPK, tramwaj dla Wrocławia to faktycznie produkt „szyty na miarę”, a więc zaprezentowany podczas konferencji prasowej wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma. Ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy. Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia nie później niż w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Potem poznański producent ma rok, by przywieźć do Wrocławia pozostałe 24 sztuki. A może i więcej – o ile MPK zdecyduje się na wykorzystanie opcji. Wtedy miasto wzbogaci się łącznie o 46 nowych pojazdów. Tramwaje mają być wyposażone w energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
29 lipca, 17:02, Gość:

Szyte na miarę czyli tańsze, mogli kupić 10 tańszych i kilka droższych a po roku już by wiedzieli które warto następnym razem wybrać. Tanio nie zawsze znaczy lepszy wybór Panie prezesie MPK

Możesz w domu kupować" na próbę" - masz kasę to wydajesz, tutaj pieniądze podatników muszą mieć uzasadnienie na wydanie i to mądre . Wrocław jest zadłużony na olbrzymie kwoty, więc nie może się bawić .

G
Gość

A które tramwaje "lepiej trzymają się wrocławskich rozjazdów " nie "wypadają z szyn". Należałoby zrobić testy przed zakupem. A tak później będą narzekania na wypadki.

G
Gość

Nie rozumie tej szopki z wyborem koloru, z przywróceniem koloru itd.

Kolor pojazdów powinien być jasno i precyzyjnie ustalony (konkretnym numerem w oficjalnej palecie, np. RAL, Pantone) i oczywiście zapisany w dokumencie. Nie wiem czy w randze zarządzenia, czy aż uchwały rady miasta/gminy. To, że każda partia pojazdów, w każdym przetargu dociera do nas w innym kolorze to jakiś bełkot i indolencja po stronie zamawiającego.

G
Gość

Jak na razie to tylko tramwaje na kartonie! Pesa już jeździ i to sprawdzony produkt. Moderus Gamma to jeszcze prototyp. Ciekawe jak się będzie sprawował w eksploatacji i czy będzie równie cichy jak Pesa i mam nadzieje że nie będzie nim rzucać jak Moderusem Beta.

A
Anna

Po co nowe tramwaje, jeżeli nie mają na czym jeżdzić. Nie lepiej najpierw zadbać o torowisko?

G
GABI

Cytując klasyka "kretyńskie " rozwiązanie

D
Dariusz Niszewski
29 lipca, 18:26, Niestety:

Zniszczyli Protram wrocławski i teraz można ściągać tramwaje z Poznania.

Dutkiewicz=Sutryk ? to ta sama przeklęta ekipą

Wrocław miasto spotkań cepow

Protram tej klasy wozów nie był w stanie wytwarzać. Jeśli jak napisano Gamma w zamawianej wersji jest w pełni niskopodłogowa to jest OK.

G
Gość

A czy da sie przewieźc rower czy wózek dziecięcy?

G
Gość

Szyte na miarę czyli tańsze, mogli kupić 10 tańszych i kilka droższych a po roku już by wiedzieli które warto następnym razem wybrać. Tanio nie zawsze znaczy lepszy wybór Panie prezesie MPK

Dodaj ogłoszenie