Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Wybrano nowe tramwaje dla Wrocławia. Kontrakt roku

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Kontrakt MPK, nowe tramwaje dla Wrocławia, Moderus Gamma.
Kontrakt MPK, nowe tramwaje dla Wrocławia, Moderus Gamma. Paweł Relikowski/Gazeta Wrocławska
MPK zapłaci za nowe tramwaje blisko 205 milionów złotych. Zobacz, jak będą wyglądały i na jakich trasach będą jeździć.

Przetarg na dostawę dla Wrocławia 25 tramwajów rozstrzygnięty. Największy kontrakt w tym roku na dostawę pojazdów szynowych wygrał poznański Moderstrans. Spółka zapłaci za nowe tramwaje blisko 205 milionów złotych. Niewykluczone, że zamówi jeszcze kolejnych 21 pojazdów.

O kontrakt walczyły dwie firmy - Pesa z Bydgoszczy i Modertransa z Poznania. Dziś zdecydowano, o wyborze oferty, a umowa ma być podpisana w połowie sierpnia. Ostatecznie więcej punktów w rozstrzygnięciu otrzymał ten drugi oferent. Modertrans zbuduje dla Wrocławia 25 tramwajów za niecałe 205 milionów złotych, miejski przewoźnik na zakup wstępnie przeznaczył 245 milionów złotych. Propozycja Pesy była o przeszło 11 milionów wyższa od konkurenta. Wrocławski przewoźnik rozważa także czy nie dokupić kolejnych 21 takich samych tramwajów.

- O wyborze producenta i zarazem dostawcy tramwajów zdecydowało przede wszystkim cena. Zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Cieszy też fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.

Zaproponowany przez Modertrans Poznań pojazd, to tramwaj Moderus Gamma II – w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy, oparty na czterech wózkach trakcyjnych, o długości blisko 32 metrów. Będzie mógł przewieźć ponad 170 pasażerów.

Nowe Moderusy będą w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, system smarowania obrzeży kół, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także miejsce do bezpiecznego przejazdu osoby z psem przewodnikiem. Motorniczy będą mieli do swojej dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny i regulowany fotel. Prowadzenie pojazdu ma być wygodniejsze, dzięki zintegrowaniu nastawnika jazdy z podłokietnikiem.

Moderusy będą pomalowane na jasnoniebieski kolor, nawiązujący do tego w jaki malowane wrocławskie tramwaje od lat 50-tych ubiegłego wieku, na który w większości zagłosowali internauci rozstrzygając konkurs na nowa barwę tramajów wrocławskiego MPK. Pojazdy będą miały pięcioletnią gwarancję, a na powłoki lakiernicze nawet piętnastoletnią.

Nowe tramwaje będą kursowały głównie na nowych, powstających właśnie trasach na Nowy Dwór i na Popowice. Ich bazami mają być zajezdnie Gaj i Borek.

Jak zapewnił prezes MPK, tramwaj dla Wrocławia to faktycznie produkt „szyty na miarę”, a więc zaprezentowany podczas konferencji prasowej wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma. Ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy. Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia nie później niż w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Potem poznański producent ma rok, by przywieźć do Wrocławia pozostałe 24 sztuki. A może i więcej – o ile MPK zdecyduje się na wykorzystanie opcji. Wtedy miasto wzbogaci się łącznie o 46 nowych pojazdów. Tramwaje mają być wyposażone w energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Reportaż Śląski Związek Rolników Strajk

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska