Wrocławski Protram ogłasza upadłość. Miasto nie chce tych tramwajów

Jerzy Wójcik, Malwina Gadawa
We Wrocławiu nie powstaną już najprawdopodobniej nowe tramwaje firmy Protram Fot . Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Wrocławska firma Protram, zajmująca się od 17 lat produkcją i modernizacją tramwajów, ogłasza upadłość. Powodem jest brak nowych zamówień. Pracę straci 50 osób. Komornik już zajął konta firmy. - Upadłość jest konsekwencją wieloletniej polityki miasta, w której wrocławska firma Protram w ogóle nie była uwzględniania - twierdzi Zdzisław Kopka, prezes Protramu.

Sytuacja firmy była zła już od kilku lat. Już raz firma chciała ogłaszać upadłość. - Teraz sytuacja jest tragiczna. Pracownicy nie dostaną wypłat za styczeń, bo nie mamy pieniędzy - mówi Zdzisław Kopka. - Czekamy na krok ze strony władz miasta, tylko one mogą nas uratować. Chodzi o to, żeby spółka MPK umorzyła bądź odroczyła w czasie spłatę części kar. Chodzi np. o umowę na dostawę obręczy kół do wagonów typu Skoda. Mieliśmy krótki termin na realizację dostawy. Niecały miesiąc od podpisania umowy, a na samą dostawę z huty czeka się minimum miesiąc - wylicza. - Dostawa 144 sztuk została zrealizowana w czterech partiach, nie zaburzyło to pracy zajezdni. MPK naliczyło od razu bardzo wysokie kary, prawie 400 tys. zł, to stanowiło ponad 80 procent wartości zamówienia. Mamy wrażenie, że w ten sposób nie chce się leczyć chorego, tylko go dobić – dodaje prezes.

Protramy to dziś najpopularniejsze tramwaje we Wrocławiu. MPK ma ich 117. Miasto kupowało je od 2003 roku. Najmłodszy kursujący po Wrocławiu tramwaj protram wyprodukowano w 2011 roku.

Ale ostatnich zakupów miasto nie robiło już w zakładach przy Legnickiej. Nowe tramwaje dostarczyła do Wrocławia firma Pesa z Bydgoszczy i Moderus z Poznania. Tramwaje od Protramu kupował za to Kraków. To właśnie do tego miasta trafił wyprodukowany przy Legnickiej najdłuższy tramwaj w Polsce - ma 40,5 metra długości, o ponad 10 więcej niż znane wrocławianom skody - czytaj więcej, zobacz zdjęcia

- Zatrudniamy wciąż 50 osób, które w tym momencie nie mają żadnych zleceń do wykonania. Jesteśmy przez MPK pomijani przy remontach tramwajów, bo wszystkie, duże czy małe naprawy, wykonuje się w zajezdniach, a nie u nas - rozkłada ręce prezes Protramu. Zdaniem prezesa Kopki, produkowany przy Legnickiej tramwaj Protram 205 WrAs niczym nie różni się od zamówionych przez Wrocław ostatnio wagonów firmy Modertrans. - To tramwaje produkowane przez firmę płacącą podatki we Wrocławiu mogłyby jeździć po naszym mieście. Brakuje tylko woli decydentów - kwituje Kopka.

Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka spółki MPK nie chce komentować słów prezesa Protramu. - Jesteśmy spółką publiczną, obowiązuje nas procedura o zamówieniach publicznych. Organizujemy przetargi, do których każda chętna firma może przystąpić. Nie możemy faworyzować żadnego podmioty gospodarczego – tłumaczy Korzeniowska. - Jeżeli obie strony podpisują umowę, to oznacza, że zgadzają się, co do ustaleń tam wypisanych, więc nałożone kary nie mogą nikogo dziwić, jeżeli wynikają z zapisów umowy – dodaje Korzeniowska.

Oto tramwaje z Protramu, które dziś jeżdżą po Wrocławiu:

Protram 105NWr
Jeżdżą po Wrocławiu od 2003 roku, powstają przy ul. Legnickiej, część z nich to zmodernizowane wozy Konstal 105Na. Ich młodsza odmiana to Protram 204 WrAs. Są to tramwaje dwuwagonowe

Protram 204 i 205 WrAs
To nowsze modele wrocławskiej firmy Protram, znane u nas od 2006 roku. Taki tramwaj to już nie dwa wagony, a jeden większy.

Spadły ceny paliw z powodu epidemii koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 185

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

x
xxx

Z tego co mi wiadomo z dosc rzetelnego zrodla Skody byly 4x drozsze od protramowskich i sa duzo drozsze w utrzymaniu:) a i z tego co wiem co polowa stoi na zajezdniach

g
gosc

Ale to nie pracownicy kupuja czesci ktore sa montowane a pozniej wychodza buble

W
WWA

Żydokomuna była faktem więc jeśli już to Twoje podejście promuje ignorancję.

W
Waldus

Co teraz? Maja caly tabor z tej firmy a jak firma padnie kto bedzie dokonywal przegladow i napraw gwarancyjnych oraz remontow?

G
Gość

i potem pomyśl, co napisałeś? Wszak to namawianie do powrotu do prl! Jak firma nie inwestuje, tylko przejada zyski, mając na dodatek dużą konkurencję... nie widać sukcesu! I po artykule zalinkowanym wcześniej z 2011 roku tylko jedno przysłowie się ciśnie na usta" Myślał indyk o niedzieli, a w sobotę łeb mu ścięli"...

G
Gość

Piszesz jakieś bzdury! A może firma jest kiepsko zarządzana, stąd problemy z przetargami? Co do Cegielskiego i jego Pumy- w czym była tak genialna, że nie chciał jej nikt(!) kupić? Wszak była na testach w kilku miastach i na targach... A tu nic! Podobnie z Protramem - pomimo kilku typów słabe zainteresowanie, na dodatek wtopa z kilkoma przetargami, w tym sprawa o prawa autorskie i teraz problem. Nie sztuka mieć dobre pomysły, trzeba jeszcze umieć kierować firmą w obecnych czasach. I choć szkoda firmy, która wracała do tradycji wrocławskich tramwajów, to może trzeba poczekać na kogoś, co będzie wiedział jak pokierować z sukcesem taką firmą. I nie ma co się gniewać na Solarisa czy Pesę! Wszak Protram nie jest ani pierwszą firmą tramwajową, której się nie powiodło, ani pewnie nie ostatnią. A to, że dutkiewicz nie jeździ tramwajami, tylko czeka na taczkę, to zupełnie inna bajka!

n
no

Co znaczy miasto nie chce tych tramwai? A ktoś się nas (miasto) pytał o zdanie? Czy może to po prostu decyzja dupkiewicza, miłośnika wszystkiego co wielkopolskie? Może jeszcze połączy Śląsk Wrocław z Lechem Poznań?
Cholera, żeby tych buraków ktoś wreszcie wykopał! Rodzimą firmę do piachu chcą ładować! Hańba!

k
kon

Co sie tak dziwicie taka polityka jest takze w Poznaniu kupuja g germanskie zamiast wspierac miejscowa produkcje,prototyp co wyprodukowal cegielski tez przegral bo faworyzowali ten genialny wynalazek tramino germanski produkt produkowany Bolechowie bardziel posmarowali to wygrali przetarg .Ten facet niech nie pieprzy bardziej faworyzuje sie obcych niz wlasnych .

K
Krzysiek

Lubie te tramwaje. Najlepsze we Wrocławiu. Przede wszystkim ciche. Nie to co skody które skrzypia, trzeszcza i drzwi zamykają się z hukiem.

j
ja

widać jednak albo cena się zagubiłą, albo jednak jakość zaczęła być ważniejsza od "jakoś"ci.... pytanie co zwyciężyło....? - bo osobiście jestem przeciw sztuce dla sztuki!

q
qqq

>Po drugie: które miasto pozbywa się w 100% swoich warsztatów?

MPK się pozbyło? To dlaczego w artykule jest narzekanie, że sami naprawiają?

>Jak na kilkanaście firm produkujących w Europie tramwaje zawsze we Wrocławiu startowała i wygrywała tylko jedna?

Skoda, Pesa, Modetrtrans to jedna i ta sama firma?

>Po czwarte: dotacje unijne, MY podatnicy będziemy musieli kiedyś do UE oddać.

To są dotacje, ich się nie oddaje.

>Po piąte: żywotność tramwaju to przynajmniej 50 lat a autobusu 10.

Jakie 50 letnie tramwaje jeźdzą po Wrocławiu? A autobusów ponad 10 letnich jest sporo.

b
batawus

PROTRAM zaraz po zaistnieniu jako spółka działał dość prężnie i się rozwijał ale oczekiwania że coś im się od miasta albo od MPK szczególnie należy doprowadziły do tego że obudzili się z ręką w nocniku. Zasady rynku są nieubłagane i o wszystko trzeba walczyć a nie liczyć ze ktoś coś da za darmo. Co lepsi fachowcy "uciekli" do MPK a reszta czeka na cud. Przykro że taki potencjał się marnuje.

J
Jest postawą

Jest coś takiego jak "tarcie toczne" współczynnik pokazuje z jakim oporem spotyka się koło podczas toczenia. Np.: koło stalowe po stali to ok. 0,005, koło ogumione po gruncie to ok. 1-1,5. Dla laików: przy użyciu takiej samej siły można utrzymać w ruchu wagon tramwajowy o masie 100 ton i wózek na ogumionych kołach o masie 500 kg (przy podobnej średnicy kół).

g
głodujący

kiedy otrzymam wypłatę za grudzień 2015 roku, masz gdzieś pracowników, przy takich zarobkach możesz żyć jak lordziu 4 miesiące.

M
MPK ma inny problem

zauważ, że baza tramwajowa opiera się na zajezdniach starych, właściwie stuletnich. Są zabytki, z wszystkimi tego konsekwencjami. Nie dość że "pod opieką" to dodatkowo trudne w adaptacji do nowych wymagań. Niestety Legnicka też jest staruszką, dodatkowo ma zubożony układ torowiska jeśli chodzi o wyjazd na miasto. To znowu materiał do modernizacji, a nie zajezdnia :-( Za to położona w świetnym punkcie. Zadbamy o MPK czy zwycięży pokusa szybkiego zysku ze sprzedaży gruntu?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3