Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławianie uwięzieni we własnych mieszkaniach. Dlaczego? Od miesiąca nie działa winda

Karolina Kwiatek
Karolina Kwiatek
Aneta Kolesińska
Aneta Kolesińska
Mieszkańcy, którzy mają problemy z poruszaniem się ze względu na swój stan zdrowia czują się uzależnieni od woli innych osób. Wszystko przez wyłączenie wind, które nie kursują już od ponad czterech tygodni.
Mieszkańcy, którzy mają problemy z poruszaniem się ze względu na swój stan zdrowia czują się uzależnieni od woli innych osób. Wszystko przez wyłączenie wind, które nie kursują już od ponad czterech tygodni. Aneta Kolesińska/Polska Press
Mija prawie miesiąc, odkąd mieszkańcy budynku przy ul. Kamiennej (103-115) we Wrocławiu nie mają dostępu do wind. Schindler Polska podjęła decyzję o ich wyłączeniu ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Przedstawiciele Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej sądzą, że firma chciała wymusić na nich wybór ich oferty. Mieszkańcy czują się więźniami we własnych mieszkaniach: "Nie jestem w stanie sama pójść do lekarza, po zakupy czy na spacer".

Spis treści

Bez pomocy innych nie wejdę

Odwiedziliśmy niedawno lokatorów z ul. Kamiennej (103-115) we Wrocławiu. Mieszkańcy bloku skarżyli się na niedziałające windy. Dźwig został wyłączony kilka tygodni temu i wciąż nie wiadomo, kiedy zostanie uruchomiony.

- Mam dziecko w wieku 1,5 roku, które jeździ jeszcze w wózku. Mieszkamy na czwartym piętrze, a tutaj na dole nie ma nawet gdzie tego wózka zostawić. Muszę nosić ją na rękach na dół i do góry. Jest problem z wynoszeniem śmieci, przynoszeniem zakupów, ze wszystkim - opowiada Dorota Gwiaździńska.

W bloku mieszka wielu starszych ludzi, a także osoby z niepełnosprawnością ruchową. Jak dodaje nasza rozmówczyni, jeśli nie mają w pobliżu kogoś, kto im pomoże, to nie mogą wydostać się z budynku. W podobnej sytuacji znalazła się Julia Gosiewska - 83-letnia właścicielka mieszkania, która żyje w tym miejscu już od 15 lat. Jak twierdzi, do tej pory tak długotrwałe wyłączenia się nie zdarzały.

- Czwarty tydzień te windy nie działają. Ja mam tego dosyć. Siedzę w domu, jest strasznie gorąco. Córka mi pomaga i coś przywozi, ale ja też muszę wyjść na zewnątrz, pójść do lekarza, po zakupy. No i co zrobić, biorę plecak i laskę do ręki i powoli schodzę - mówi Julia Gosiewska i dodaje - Zejść to jeszcze zejdę, ale wejść po tych schodach, to już nie jest takie proste.

od 16 lat

Konflikt o podstawę prawną

Na początku czerwca administrator budynku - spółka Integrum Management Sp. z o. o. przesłała do mieszkańców biuletyn, z którego wynikało, że windy zostały unieruchomione ze względu na konieczność wymiany pasów nośnych. Termin ich przydatności miał upłynąć w 21. tygodniu 2023 roku [tj. 22-28 maja 2023 - red.]. Integrum rozpoczęło proces zlecania prac sugerowanemu wykonawcy - Schindlerowi. Jednakże Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej zablokował działania administratora.

Mateusz Gromek, jeden z przedstawicieli Zarządu, tłumaczył nam, że w marcu windy przeszły kontrolę Urzędu Dozoru Technicznego, która jest ważna do 2024 roku. Z jego wypowiedzi wynika, że pasy wcale nie muszą zostać natychmiastowo wymienione, ponieważ kontrola nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Dodatkowo zaznaczył, że Schindler nie ma podstawy prawnej na wyłączanie wind - opiera swoje wyliczenia dot. żywotności pasów na innych dokumentach niż instrukcja eksploatacji windy, a to ona jest wiążąca. Mówi, że skoro nie ma powodu do wymiany pasów, inwestycja mogłaby zostać przeniesiona na kolejny rok, a Zarząd mógłby zająć się kwestiami niecierpiącymi zwłoki.

- Według naszych informacji windy w bloku naszej wspólnoty zostały uruchomione w marcu 2009 r. Zatem 15 lat mija w marcu 2024 r. Z tego względu mamy jeszcze czas na realizację inwestycji. Firma Schindler Polska nie wskazała żadnej konkretnej podstawy prawnej swoich działań. Zasłaniają się jedynie ogólnym twierdzeniem o bezpieczeństwie i cytowaniem tytułu jednego rozporządzenia do ustawy o dozorze technicznym, który naklejono na poziomie 0 przy wszystkich windach - mówi Mateusz Gromek.

Informacja o zakończeniu okresu ważności cięgien nośnych. Pojawiła się na parterze każdej z klatek.
Informacja o zakończeniu okresu ważności cięgien nośnych. Pojawiła się na parterze każdej z klatek. Aneta Kolesińska/Polska Press

Cierpią mieszkańcy

Mateusz Gromek zapewnia, że instrukcja eksploatacji, na którą powołuje się Schindler, nie mówi o konieczności wymiany pasów po 15 latach od daty ich produkcji (do czego miała odwoływać się firma argumentując wyłączenie wind), a to ona jest w tym przypadku wiążąca.

- Odnosimy wrażenie, że Schindler wyłączył nam windy, żeby wymusić na nas wybór ich oferty w zakresie wymiany pasów. Z racji tego, że nas serwisują, mieli możliwość wywarcia na nas presji. Warunki cenowe ani pozacenowe nie są bardziej opłacalne od ofert innych wykonawców. Obecnie zawarliśmy już umowę na wymianę pasów, a Schindler Polska otrzymało od nas wypowiedzenie umowy dotyczącej serwisowania dźwigów z wezwaniem do zaprzestania naruszania prawa. Dziwi nas przede wszystkim zachowanie naszego administratora, który powinien stać po stronie wspólnoty, a który spośród zgromadzonych przez siebie ofert chciał wybrać tę najmniej korzystną dla wspólnoty - dodaje.

W piątek (23 czerwca) skontaktowaliśmy się z firmą Schindler Polska, z prośbą o wskazanie przepisu, na podstawie którego podjęto decyzję o wyłączeniu wind. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, znajdziecie ją w tym miejscu.

AKTUALIZACJA - piątek (30 czerwca)

Otrzymaliśmy stanowisko firmy Schindler Polska. Zamieszczamy je poniżej:

Stanowisko Schindler Polska sp. z o.o. w sprawie wyłączenia urządzeń dźwigowych we wspólnocie Kamienna 103, 105,107, 109, 111, 113, 115 we Wrocławiu
Stanowczo zaprzeczamy jakoby nasze działania stanowiły jakąkolwiek formę naruszania zbiorowych interesów konsumentów – właścicieli wspólnoty, czy też dobrych obyczajów. Podkreślamy, że wyłączną przyczyną unieruchomienia urządzeń dźwigowych były względy bezpieczeństwa. Jak już wielokrotnie informowaliśmy Wspólnotę Mieszkaniową, zgodnie z informacjami zawartymi w Certyfikacie i Świadectwie Badania pasów wydanym przez TUV SUD Jednostkę Notyfikowaną, pasy powinny bez względu na ich stan techniczny i fizyczny zostać wymienione po osiągnięciu określonej liczby jazd (według wskazań licznika), natomiast w każdym razie powinny zostać wymienione nie później niż po 15 latach od daty ich produkcji.
[...] W Księdze Rewizyjnej Dźwigu wydanej przez Urząd Dozoru Technicznego dla przedmiotowych urządzeń należących do Wspólnoty Mieszkaniowej, znajduje się Certyfikat wydany przez TUV, w którym jednoznacznie wskazano okres przydatności pasów jako 15 lat, od daty produkcji pasów, zaś wskazana Księga jest własnością Wspólnoty Mieszkaniowej i znajduje się w jej władaniu. Z tego powodu na każdym pasie nadrukowywana jest data ich produkcji.
[...]Działania podejmowane przez Schindler nie są dowolne, wręcz przeciwnie - kierunek i zakres podejmowanych przez Wykonawcę czynności wyznaczany jest powszechnie obowiązującymi przepisami (tj. wyżej przytoczonym Rozporządzeniem), jak i regulacjami wewnętrznymi producenta urządzeń. Co więcej, o najwyższej dbałości Schindler świadczy realizowanie dodatkowych przeglądów bezpieczeństwa zgodnie z wytycznymi Grupy Schindler, jak i bezpłatne akcje fabryczne, usprawniające działanie urządzeń produkcji Schindler. Jednocześnie pragniemy zaakcentować, że niezmiennie pozostajemy otwarci na rozmowy ze Wspólnotą Mieszkaniową, celem wspólnego wypracowania satysfakcjonujących dla obu stron rozwiązania, nie mniej podkreślamy iż wszelkie ustalenia muszą być zgodne z zasadami bezpieczeństwa
.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska