Wrocław: Tramwaje-ogórki jeszcze zostaną

    Wrocław: Tramwaje-ogórki jeszcze zostaną

    Bartłomiej Knapik

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Wrocławskiemu producentowi tramwajów grożą wielkie kłopoty, bo MPK wycofało się z poważnego zamówienia.
    Wrocławskiej firmie Protram, która od dziesięciu lat zajmuje się m.in. remontami tramwajów, może wkrótce grozić upadłość.

    Firma z ulicy Legnickiej jest uzależniona od dostaw dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Ale, choć w lutym tego roku wygrała ogłoszony przez MPK przetarg na dostawę dwunastu tramwajów, do tej pory przewoźnik nie podpisał umowy na te dostawy. Kontrakt opiewać miał na 33 miliony złotych.


    Z przetargu wynikało, że Protram miał przygotować cztery zwykłe, dwuwagonowe tramwaje oraz osiem długich, podobnych do tych, jakie jeżdżą po mieście od kilku lat - głównie na liniach 2, 4 i 17. Na wrocławskich torach miały one zastąpić stare wozy typu 102N, czyli znane w mieście "ogórki".
    - Na razie jakoś sobie radzimy. Ale jeśli nie sprzedamy minimum dwóch tramwajów do lutego, firma wpadnie w kłopoty - martwi się Jerzy Zając, prezes Protramu.

    Wrocławska firma nie produkuje tramwajów od podstaw, ale remontuje i unowocześnia stare wagony. Dzisiaj wozy z Legnickiej jeżdżą głównie na linii nr 4 - to te, które wyglądają jak połączone z dwóch wagonów, a w środkowej części mają fragment niskopodłogowy.
    Firma Protram istnieje od 1999 roku, powstała wtedy jako spółka pracownicza, w wyniku wydzielenia zakładu napraw tramwajów MPK. Zatrudnia 120 osób. Kilka jej wagonów jeździ po torach Szczecina, drobne części kupują tu też przedsiębiorstwa komunikacyjne z Gdańska i Poznania. Ale głównym odbiorcą od początku było wrocławskie MPK.
    Firma z ulicy Legnickiej jest uzależniona od dostaw dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
    - W tym roku kupiliśmy od firmy Protram dwa tramwaje - przyznaje Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. eksploatacji we wrocławskim MPK. Dodaje, że taka była decyzja właściciela spółki, czyli miasta.
    - Mieliśmy prawo unieważnić przetarg i to zrobiliśmy - powiedział nam Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego w urzędzie miejskim.
    Jakie były powody tej decyzji, Czuma nie wyjaśnia. Nieoficjalnie w urzędzie jak mantrę powtarzają, że wszystkiemu winien jest kryzys.

    Czy uda się uratować wrocławski Protram? - Zatwierdzony plan finansowy spółki MPK przewiduje zakup w przyszłym roku ośmiu tramwajów - mówi Paweł Czuma .
    Nie ma jednak pewności, czy spółka kupi te wozy od Protramu, czy też ogłosi nowy przetarg.

    Lepiej za dwa lata

    W MPK brakuje nowych tramwajów. Jeszcze w kwietniu spółka żegnała "ogórki", czyli najstarsze w mieście wozy obiecując, że na torach pojawiać się będą tylko w sytuacjach awaryjnych. Nic z tego. W rzeczywistości "ogórki" zniknęły tylko na kilka dni. Teraz wrocławianie znów nimi jeżdżą, głównie na linii 20. Poważne zakupy nowych tramwajów szykują się na rok 2011. Wtedy po mieście kursować zacznie Tramwaj Plus. Na dwóch jego liniach (z Gaju na Maślice i ze Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce) kursować będzie w sumie 28 wagonów Skody.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (17)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Paweł Czuma

    MKT (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 21

    Proszę nie obarczać winą pana Czumy, albowiem jest on tylko rzecznikiem prasowym magistratu, a mówi to, na co pozwalają mu przełożeni.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    P.Czuma z Ratusza

    wojtas (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28 / 23

    Przez "mądrość" P.Czumy to dojdzie do tego że jak bedzie EURO 2012 to za sterami tramwajów zasiądzie P.Czuma z kolegami z Ratusza i będzie woził ludzi na mecze i po meczu "ogórkami",bo po meczu...rozwiń całość

    Przez "mądrość" P.Czumy to dojdzie do tego że jak bedzie EURO 2012 to za sterami tramwajów zasiądzie P.Czuma z kolegami z Ratusza i będzie woził ludzi na mecze i po meczu "ogórkami",bo po meczu tramawje powinny odjezdżać spod stadionu co 2 min(ciekawy jestem:kim i czym),a Protramie nowe wozy czekają na MPK,napewno T+ nie pomoże dużo bo nie ma torowisk przystosowanych pod Skody,a Protramowskie pojadą wszędzie.Zamiast kupować Skody za ponad 9.000.000 mln to miasto mogło kupić 3 nowiutkie 205.I kto tu oszczędza,(oszczędzają ale na własnym domowym budżecie)
    Oj P.Czuma,trochę rozsądku przy wydawaniu pieniędzy z podatków!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nie rozumiem

    syczes (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 38 / 24

    byłem przed chwilą na stronie Protramu i widziałem tramwaj model 206,jest nowoczesny,dlaczego nie skorzystac z ich oferty i wspomóc ich w tej chwili,z tego co wiem w firmie nie jest za ciekawie i...rozwiń całość

    byłem przed chwilą na stronie Protramu i widziałem tramwaj model 206,jest nowoczesny,dlaczego nie skorzystac z ich oferty i wspomóc ich w tej chwili,z tego co wiem w firmie nie jest za ciekawie i zrobic zakupy z naszej wrocławskiej firmyzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do WFK

    po_stopach (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 27

    Czekaj, to gdzie Jan Niezbędny zaliczył kompromitację? Wrasy są składane w protrami i są to nowe tramwaje. A że ramę i przegub robią gdzie indziej? Większość fabryk tak robi i to nie oznacza, że to...rozwiń całość

    Czekaj, to gdzie Jan Niezbędny zaliczył kompromitację? Wrasy są składane w protrami i są to nowe tramwaje. A że ramę i przegub robią gdzie indziej? Większość fabryk tak robi i to nie oznacza, że to są przebudowy.

    Gdyby MPK zamówiło coś lepszego niż 205WrAS to protram by to złożył. A, że 105tka wiecznie żywa we Wro to Protram robi to co się od niego wymaga. Ja tam, życzę Protramowi aby powalczył Wrasem o rynek krajowy bo dotychczas zamówienia z MPK zapychały 100% przerobu fabryki to nie było takiej potrzeby.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do Jan Niezbędny

    WFK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 26

    Zanim następny raz zarzucisz komuś bzdury, doucz się sam, bo kolejny raz zaliczasz kompromitację.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PANIE KNAPIK!

    Jan Niezbędny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 22

    Skad pan czerpiesz takie bzdury? Porzadny dziennikarz powinien być pewny tego co pisze, a widać że pan porządnym dziennikarzem nie jest. Protram nie produkuje tramwajow od podstaw??? A 205Wr-As to...rozwiń całość

    Skad pan czerpiesz takie bzdury? Porzadny dziennikarz powinien być pewny tego co pisze, a widać że pan porządnym dziennikarzem nie jest. Protram nie produkuje tramwajow od podstaw??? A 205Wr-As to niby są posklejane stare 105-tki??? Co za bezsens. Protram produkuje nowe wozy od podstaw. Są to 204Wr-As i 205Wr-As . Jedynie 105Wr to tramwaj po remoncie kapitalnym........
    Tyle chciałem gwoli uściślenia.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Protramowe jakości

    bimberspeed (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 35 / 14

    Można odnieść wrażenie, że już sama idea Protramu jest związana z Wrocławiem. Więc jak i miasto, cierpi z tytułu mniejszych pułapów finansowych możliwości. Po eliminowaniu z wyścigu na miejskie...rozwiń całość

    Można odnieść wrażenie, że już sama idea Protramu jest związana z Wrocławiem. Więc jak i miasto, cierpi z tytułu mniejszych pułapów finansowych możliwości. Po eliminowaniu z wyścigu na miejskie szyny Chorzowskiego Konstalu któren był monoproducentem tramwajowej konieczności czyli 102N (ogórki) i 105N (kanciaki) nastały czasy wolnej gry i w tej branży. Sam Protram pomógł miastu postawić na nowszy poziom remontowane 105-i, poszedł dalej w asynchroniczne napędy czyli 204 AWr, a później shybrydował go standartu "dwa pokoje z kuchnią" czyli przegubowej 205 AWr ze środkowym członem niskiej podłogi. Obecnie jednak, zakupy tego taboru to ledwie środek zaradczy na... przedwczoraj. Komercyjnie i technologicznie kupując dziś tramwaje na długie przecież lata katorżniczej służby, wybiera się koncepcje całkowicie niską podłogę (nawet obecnie posiadane i zamówione Skody nie mają takiego standartu), oszczędnego poboru mocy automatyki sterowania czy też zwrotu prądu do sieci w warunkach hamowania a nade wszystko... klimatyzacji przedziału pasażerskiego. Protram został ze swoją ofertą daleko w tyle nawet w krajowych rankingach: dziś wszystko albo prawie zgarnia bydgoska PESA, a przy stoliku tramwajowych rozdań rodzimego rynku dostawców bezpardonowo rozpycha się podpoznańskie Bolechowo ze swoim debiutem Tramino z Solarisowej stajni. Co ciekawe: ostatni nawet prototypu nie uklepali u siebie: składali go łodzianie. Tak więc idea Protramowej symbiozy z Wrocławiem może sama w sobie się wypalać: albo sztucznie podtrzyma go kolejne zamówienie na towar odstający nim co od obecnego standartu ofert, albo sam producent rzuci na kolana propozycją nie do podważenia. Na swej stronie wieścił już nowość 206AWr - ale po bliższej analizie to taplanie w klasie obecnie znanego 16T z firmową symboliką Skody - więc coś co już jest i nie powala (szczególnie w upalne dni). Może by tak za ciosem koncepcyjnym Solarisa: kolejna propozycja składaka z markowych części w urokliwej koncepcji pudła wagonu, albo dogadać się z pyrlandczykami i składać Tramino u siebie. Natomiast uwiązanie do gałęzi tylko wrocławskich zamówień może oznaczać na dłuższą metę wyprowadzkę w niebyt: gałąź chwilowo (?) usycha a do dna Eurokopanego wora AD 2012 jeszcze dwa lata z hakiem... potrzeb które dopiero mogą wyskoczyć.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tu wiecej pytan niz odpowiedzi

    księgowy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 31

    Pan knapik chyba sie znowu nie wyslił, bo po przeczytaniu tych szczępków informacji nic nie jest jasne. jedno zdanie mówi, ze nie kupią, kolejne, ze kupią, potem ze dostawa bedzie, potem, ze...rozwiń całość

    Pan knapik chyba sie znowu nie wyslił, bo po przeczytaniu tych szczępków informacji nic nie jest jasne. jedno zdanie mówi, ze nie kupią, kolejne, ze kupią, potem ze dostawa bedzie, potem, ze przetarg unieważniony....jakis kosmos....zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dwukierunkowe to łędna decyzja

    wrocławianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 37 / 42

    Jeśli jeszcze jest to możliwe miasto powinno zrezygnować ze Skód dwukierunkowych i zmienić zlecenie w Skodzie na model dotychczas kupowany. Będzie taniej i pojemniej a pętle gdzie trzeba to trzeba...rozwiń całość

    Jeśli jeszcze jest to możliwe miasto powinno zrezygnować ze Skód dwukierunkowych i zmienić zlecenie w Skodzie na model dotychczas kupowany. Będzie taniej i pojemniej a pętle gdzie trzeba to trzeba zbudować. Jeśli chodzi o PROTRAM to miasto powinno wspierać tą firmę jako lokalną rezerwę w produkcji taboru, może to nie wygląd Skody ale tańszy.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do mirona

    gaax (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 26

    Święte słowa, projekt T+ jest już w zasadzie tylko ideą, a praktyka będzie zupełnie inna. Po cholerę więc takie drogie tramwaje? A co zrobimy z nimi, jak powstaną nowe pętle wreszcie? Na złom?...rozwiń całość

    Święte słowa, projekt T+ jest już w zasadzie tylko ideą, a praktyka będzie zupełnie inna. Po cholerę więc takie drogie tramwaje? A co zrobimy z nimi, jak powstaną nowe pętle wreszcie? Na złom? Tramwaj ma wieloletnią żywotność, to tego czasu wszystko się może zmienić przecież. zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo