Wrocław: Tramwaje-ogórki jeszcze zostaną

Bartłomiej KnapikZaktualizowano 
Wrocławskiemu producentowi tramwajów grożą wielkie kłopoty, bo MPK wycofało się z poważnego zamówienia.

Wrocławskiej firmie Protram, która od dziesięciu lat zajmuje się m.in. remontami tramwajów, może wkrótce grozić upadłość.

Firma z ulicy Legnickiej jest uzależniona od dostaw dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Ale, choć w lutym tego roku wygrała ogłoszony przez MPK przetarg na dostawę dwunastu tramwajów, do tej pory przewoźnik nie podpisał umowy na te dostawy. Kontrakt opiewać miał na 33 miliony złotych.

Z przetargu wynikało, że Protram miał przygotować cztery zwykłe, dwuwagonowe tramwaje oraz osiem długich, podobnych do tych, jakie jeżdżą po mieście od kilku lat - głównie na liniach 2, 4 i 17. Na wrocławskich torach miały one zastąpić stare wozy typu 102N, czyli znane w mieście "ogórki".
- Na razie jakoś sobie radzimy. Ale jeśli nie sprzedamy minimum dwóch tramwajów do lutego, firma wpadnie w kłopoty - martwi się Jerzy Zając, prezes Protramu.

Wrocławska firma nie produkuje tramwajów od podstaw, ale remontuje i unowocześnia stare wagony. Dzisiaj wozy z Legnickiej jeżdżą głównie na linii nr 4 - to te, które wyglądają jak połączone z dwóch wagonów, a w środkowej części mają fragment niskopodłogowy.
Firma Protram istnieje od 1999 roku, powstała wtedy jako spółka pracownicza, w wyniku wydzielenia zakładu napraw tramwajów MPK. Zatrudnia 120 osób. Kilka jej wagonów jeździ po torach Szczecina, drobne części kupują tu też przedsiębiorstwa komunikacyjne z Gdańska i Poznania. Ale głównym odbiorcą od początku było wrocławskie MPK.

Firma z ulicy Legnickiej jest uzależniona od dostaw dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

- W tym roku kupiliśmy od firmy Protram dwa tramwaje - przyznaje Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. eksploatacji we wrocławskim MPK. Dodaje, że taka była decyzja właściciela spółki, czyli miasta.
- Mieliśmy prawo unieważnić przetarg i to zrobiliśmy - powiedział nam Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego w urzędzie miejskim.
Jakie były powody tej decyzji, Czuma nie wyjaśnia. Nieoficjalnie w urzędzie jak mantrę powtarzają, że wszystkiemu winien jest kryzys.

Czy uda się uratować wrocławski Protram? - Zatwierdzony plan finansowy spółki MPK przewiduje zakup w przyszłym roku ośmiu tramwajów - mówi Paweł Czuma .
Nie ma jednak pewności, czy spółka kupi te wozy od Protramu, czy też ogłosi nowy przetarg.

Lepiej za dwa lata

W MPK brakuje nowych tramwajów. Jeszcze w kwietniu spółka żegnała "ogórki", czyli najstarsze w mieście wozy obiecując, że na torach pojawiać się będą tylko w sytuacjach awaryjnych. Nic z tego. W rzeczywistości "ogórki" zniknęły tylko na kilka dni. Teraz wrocławianie znów nimi jeżdżą, głównie na linii 20. Poważne zakupy nowych tramwajów szykują się na rok 2011. Wtedy po mieście kursować zacznie Tramwaj Plus. Na dwóch jego liniach (z Gaju na Maślice i ze Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce) kursować będzie w sumie 28 wagonów Skody.

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Wrocław: Tramwaje-ogórki jeszcze zostaną - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
MKT

Proszę nie obarczać winą pana Czumy, albowiem jest on tylko rzecznikiem prasowym magistratu, a mówi to, na co pozwalają mu przełożeni.

zgłoś
w
wojtas

Przez "mądrość" P.Czumy to dojdzie do tego że jak bedzie EURO 2012 to za sterami tramwajów zasiądzie P.Czuma z kolegami z Ratusza i będzie woził ludzi na mecze i po meczu "ogórkami",bo po meczu tramawje powinny odjezdżać spod stadionu co 2 min(ciekawy jestem:kim i czym),a Protramie nowe wozy czekają na MPK,napewno T+ nie pomoże dużo bo nie ma torowisk przystosowanych pod Skody,a Protramowskie pojadą wszędzie.Zamiast kupować Skody za ponad 9.000.000 mln to miasto mogło kupić 3 nowiutkie 205.I kto tu oszczędza,(oszczędzają ale na własnym domowym budżecie)
Oj P.Czuma,trochę rozsądku przy wydawaniu pieniędzy z podatków!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zgłoś
s
syczes

byłem przed chwilą na stronie Protramu i widziałem tramwaj model 206,jest nowoczesny,dlaczego nie skorzystac z ich oferty i wspomóc ich w tej chwili,z tego co wiem w firmie nie jest za ciekawie i zrobic zakupy z naszej wrocławskiej firmy

zgłoś
p
po_stopach

Czekaj, to gdzie Jan Niezbędny zaliczył kompromitację? Wrasy są składane w protrami i są to nowe tramwaje. A że ramę i przegub robią gdzie indziej? Większość fabryk tak robi i to nie oznacza, że to są przebudowy.

Gdyby MPK zamówiło coś lepszego niż 205WrAS to protram by to złożył. A, że 105tka wiecznie żywa we Wro to Protram robi to co się od niego wymaga. Ja tam, życzę Protramowi aby powalczył Wrasem o rynek krajowy bo dotychczas zamówienia z MPK zapychały 100% przerobu fabryki to nie było takiej potrzeby.

zgłoś
W
WFK

Zanim następny raz zarzucisz komuś bzdury, doucz się sam, bo kolejny raz zaliczasz kompromitację.

zgłoś
J
Jan Niezbędny

Skad pan czerpiesz takie bzdury? Porzadny dziennikarz powinien być pewny tego co pisze, a widać że pan porządnym dziennikarzem nie jest. Protram nie produkuje tramwajow od podstaw??? A 205Wr-As to niby są posklejane stare 105-tki??? Co za bezsens. Protram produkuje nowe wozy od podstaw. Są to 204Wr-As i 205Wr-As . Jedynie 105Wr to tramwaj po remoncie kapitalnym........
Tyle chciałem gwoli uściślenia.

zgłoś
b
bimberspeed

Można odnieść wrażenie, że już sama idea Protramu jest związana z Wrocławiem. Więc jak i miasto, cierpi z tytułu mniejszych pułapów finansowych możliwości. Po eliminowaniu z wyścigu na miejskie szyny Chorzowskiego Konstalu któren był monoproducentem tramwajowej konieczności czyli 102N (ogórki) i 105N (kanciaki) nastały czasy wolnej gry i w tej branży. Sam Protram pomógł miastu postawić na nowszy poziom remontowane 105-i, poszedł dalej w asynchroniczne napędy czyli 204 AWr, a później shybrydował go standartu "dwa pokoje z kuchnią" czyli przegubowej 205 AWr ze środkowym członem niskiej podłogi. Obecnie jednak, zakupy tego taboru to ledwie środek zaradczy na... przedwczoraj. Komercyjnie i technologicznie kupując dziś tramwaje na długie przecież lata katorżniczej służby, wybiera się koncepcje całkowicie niską podłogę (nawet obecnie posiadane i zamówione Skody nie mają takiego standartu), oszczędnego poboru mocy automatyki sterowania czy też zwrotu prądu do sieci w warunkach hamowania a nade wszystko... klimatyzacji przedziału pasażerskiego. Protram został ze swoją ofertą daleko w tyle nawet w krajowych rankingach: dziś wszystko albo prawie zgarnia bydgoska PESA, a przy stoliku tramwajowych rozdań rodzimego rynku dostawców bezpardonowo rozpycha się podpoznańskie Bolechowo ze swoim debiutem Tramino z Solarisowej stajni. Co ciekawe: ostatni nawet prototypu nie uklepali u siebie: składali go łodzianie. Tak więc idea Protramowej symbiozy z Wrocławiem może sama w sobie się wypalać: albo sztucznie podtrzyma go kolejne zamówienie na towar odstający nim co od obecnego standartu ofert, albo sam producent rzuci na kolana propozycją nie do podważenia. Na swej stronie wieścił już nowość 206AWr - ale po bliższej analizie to taplanie w klasie obecnie znanego 16T z firmową symboliką Skody - więc coś co już jest i nie powala (szczególnie w upalne dni). Może by tak za ciosem koncepcyjnym Solarisa: kolejna propozycja składaka z markowych części w urokliwej koncepcji pudła wagonu, albo dogadać się z pyrlandczykami i składać Tramino u siebie. Natomiast uwiązanie do gałęzi tylko wrocławskich zamówień może oznaczać na dłuższą metę wyprowadzkę w niebyt: gałąź chwilowo (?) usycha a do dna Eurokopanego wora AD 2012 jeszcze dwa lata z hakiem... potrzeb które dopiero mogą wyskoczyć.

zgłoś
k
księgowy

Pan knapik chyba sie znowu nie wyslił, bo po przeczytaniu tych szczępków informacji nic nie jest jasne. jedno zdanie mówi, ze nie kupią, kolejne, ze kupią, potem ze dostawa bedzie, potem, ze przetarg unieważniony....jakis kosmos....

zgłoś
w
wrocławianin

Jeśli jeszcze jest to możliwe miasto powinno zrezygnować ze Skód dwukierunkowych i zmienić zlecenie w Skodzie na model dotychczas kupowany. Będzie taniej i pojemniej a pętle gdzie trzeba to trzeba zbudować. Jeśli chodzi o PROTRAM to miasto powinno wspierać tą firmę jako lokalną rezerwę w produkcji taboru, może to nie wygląd Skody ale tańszy.

zgłoś
g
gaax

Święte słowa, projekt T+ jest już w zasadzie tylko ideą, a praktyka będzie zupełnie inna. Po cholerę więc takie drogie tramwaje? A co zrobimy z nimi, jak powstaną nowe pętle wreszcie? Na złom? Tramwaj ma wieloletnią żywotność, to tego czasu wszystko się może zmienić przecież.

zgłoś
n
niko

Ehhhh Pan Knapik strażnikiem tramwajów:DI dobrze, bo ktos musi patrzec tym pacanom na rece

zgłoś
m
miron

projekt tramwaj plus został już tak okrojony, że plusem będzie już sam fakt otwarcia nowych linii tramwajowych które praktycznie niczym nie będą odbiegały od wszystkich dotychczasowych. Uważam też, iż wielką głupotą jest kupowanie tramwajów dwukierunkowych które podobno są znacznie droższe od tradycyjnych. Przecież mamy kryzys :) miasto powinno się zastanowić po co w tramwajach druga kabina skoro pętlę będą mieli np na Pilczycach.
Wspomniane skody też nie są doskonałe... dziś na przystanku zauważyłem jak na jednej z nich zaczyna odpadać farba w górnej części gdzie niebieski kolor łączy się z szarym... czy to trochę nie za wcześnie na korozję ?

zgłoś
ż
życzliwy

To jakaś paranoja. Kupuje się niemal 2 razy droższe Skody, a kryzysem tłumaczy się rezygnację z tańszych 205-ek i 206-ek, w dodatku produkowanych u nas. Czy włodarze miasta dla PRu zrobią wszystko. Z projektu tramwaju + zostały ochłapy, będzie stał w korku, jeździł tylko po centrum miasta, ale za to wozy będą kolorowe i "nowoczesne". Jak nowoczesne są skody każdy widzi. Nie ma chyba miesiąca, żeby któraś się nie wykoleiła, choć mamy ich tylko kilka.

zgłoś
J
Jurek

Miasto jest zainteresowane nowym tramwajem z PROTRAMU tylko Skoda podwyższyła koszty reprezentacyjne dla decydentów z Ratusza ,nie ważne że zapłacą za to mieszkańcy, wstyd P. Prezydencie Dutkiewicz.

zgłoś
g
gaax

Sprawdziłem na stronie ten tramwaj - stylizowany na Skodę, ale wygląda naprawdę dobrze. Pewnie mógłby jeździć na trasie T+, ale miasto oczywiście kupuje Skodilaci. A tak byłby serwis i części na miejscu przynajmniej,a to przecież bardzo ważne.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3