Wrocław: Teraz stadion urośnie w oczach (FILM)

Jerzy Wójcik
Niemieccy robotnicy podczas produkcji potężnych belek w fabryce w Bawarii.
Niemieccy robotnicy podczas produkcji potężnych belek w fabryce w Bawarii. Max Bögl
Z Niemiec jadą do Wrocławia najważniejsze elementy nowego stadionu. Mają utrzymać trybuny naszej areny na Euro.

36 metrów długości i 110 ton wagi. Tak potężnych betonowych elementów, tworzących nasz stadion, nie można było wyprodukować w Polsce. Max Bögl, wykonawca areny, przygotowuje je w swojej fabryce w Sengenthal (w Bawarii). Elementy, które od jutra będą zjeżdżały do Wrocławia, mają swoją fachową nazwę - to rygle zębate. Na stadionie będą montowane jako główne wsporniki trybun (czerwone elementy na infografice). To właśnie na nich będą się trzymać poziome rzędy, na których zamontowane zostaną później krzesełka dla widzów. Na całym stadionie takich rygli będzie aż 96. Najkrótsze będą miały 15 metrów, najdłuższe aż 36.

Trzy sztuki tych pierwszych powinny już dziś przemieszczać się przez Wrocław. Wykonawca nie zdradza ich trasy, bo 15-metrowy element nie wymaga specjalnej zgody na przewóz i jest traktowany jako normalny transport. Możemy się domyślać, że belki, jadące z Niemiec autostradą, wjadą do miasta al. Karkonoską i dalej obwodnicą śródmiejską, ulicami Popowicką i Pilczycką dotrą do areny. Już w środę rano mają zostać zamontowane na stadionie. Taka operacja, z krótszymi, jak i dłuższymi elementami, będzie trwała nawet kilka tygodni.

Wykonawca chciał przewozić betonowe elementy już od początku czerwca. Ale ze względu na Boże Ciało i długi weekend nie dostałby zgody na przewóz ponadwymiarowych elementów. Operację trzeba było przesunąć o kilka dni. Ale dyrektor kontraktu Jens Stark z firmy Max Bögl zapewnia, że nie wpłynie to na opóźnienie. Tłumaczy, że w tym czasie robotnicy zajęli się innymi pracami i zakończenie stadionu na czas nie jest zagrożone.

Największa operacja logistyczna we Wrocławiu
Z Jensem Starkiem, dyrektorem kontraktu z firmy Max Bögl, rozmawia Jerzy Wójcik

Ponad 90 potężnych betonowych elementów, które trzeba przewieźć przez centrum i tak zakorkowanego miasta. Nie dało się tego inaczej rozwiązać?
Proszę mi wierzyć, że rozpatrywaliśmy różne rozwiązania. Betonowych elementów mogło być jeszcze więcej. Jednak część konstrukcji trybun wylewamy z betonu na miejscu. Niestety, ze względu na skomplikowaną produkcję większych gabarytowo rygli zębatych musimy je wytwarzać w naszej fabryce w Niemczech. Zaprosiliśmy tam przedstawicieli spółki Wrocław 2012, którzy byli zachwyceni jakością wykonania.

A nie dało się ich dostarczyć do naszego miasta np. rzeką?
Rozwiązanie, które opracowaliśmy, czyli połączenie transportu kolejowego i samochodowego, jest optymalne na ten moment. Chcę tylko przypomnieć, że gonią nas terminy i nie możemy poświęcać wiele czasu na zastanawianie się, bo zbraknie go nam na prace. Stadiony podobne do wrocławskiego buduje się około dwa razy dłużej niż pozostało nam obecnie czasu.

Jeśli tak duży transport jest konieczny, może chociaż pojedzie nocą?
Robimy wszystko, by tak się stało. Według naszej wiedzy to największy element prefabrykowany transportowany do Polski. A już na pewno do Wrocławia. Jeśli zdarzą się utrudnienia, liczymy na wyrozumiałość kierowców.

Trzeba będzie usuwać znaki?
Nie uda się tego uniknąć. Może się okazać, że poza znakami będą to także inne przeszkody na drodze. Chcemy największe rygle przewieźć jak najszybciej. Natomiast montaż tych betonowych elementów trybun potrwa do listopada.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
ania

iiiiiiiiiiihihihhiiii , Yogi , to było dobre ... i jakie realne :D
I niech przepowiedź Twa stanie się rzeczywistością - przynajmniej będzie z tego porywu pożytek :D .
Pozdrawiaki :)

B
Beton

Polska jest teraz biednym krajem ale nie małym. Małe to są Łotwa, Estonia, Cypr, Słowenia...Słowacja , Węgry, Czechy. A Polska jest krajem średniej wielkości. My mamy ok 38 mln ludności. I tak samo można by się odnieść do pozostałych Twoich propagandowych formułek. Kończmy więc. Pozdrawiam.

S
Składak

O ile stoją jeszcze te komunistyczne buble, to jest dobrze. W większości walą się łeb na szyję (odpadają balkony, w ruinę lecą mosty, wiadukty) Totalna KOMUNISTYCZNA porażka!
Mam wrażenie że nieco demonizujesz! Nadal potrafimy budować, nadal kształcimy inżynierów, którzy dziś pracują dla zachodnich koncernów, za lepsze pieniądze, aniżeli mogą zapewnić lokalne geszefty (chociaż nie jest to regułą) . Polska jest małym, biednym krajem, który pochłonęły globalne firmy. Gdybyś spojrzał na strukturę gospodarki Polski i Krajów Europy sprzed 5, 10, 20 laty, łatwo doszedłbyś dlaczego dzieje się tak, że gospodarka polska musi się zmieniać i w większym stopniu budować sektor usług. Jesteśmy gospodarką wolnorynkową, państwem UE więc podlegamy takim samym mechanizmom, jakie mają miejsce na świecie. ... Może nie polskich jogurtów (chociaż ja uważam inaczej i mam na to dowody) ale wiesz co - jest coś co nam Polakom nikt nigdy nie odbierze - to ta polska mentalność!!!

k
kris

A ciekawe dlaczego nikt tam nie pracował w długi wekeend i dlaczego prasa tego nie zauważyła ...

B
Beton

Jakoś dawniej potrafiliśmy sami budować, huty , fabryki , domy, mosty, drogi , elektrownie .Stoją i służą do dzisiaj...... w kraju i za granica...nawet daleko w Iraku.
Dlaczego nie mamy kadry inżynierskiej teraz? Odpowiedź wszyscy znamy. Zamieniliśmy inżynierów i konstruktorów na przedstawicieli handlowych i doradców kredytowych.
Teraz tatuś do synka powie ..."popatrz synku ten jogurt w markecie na półce to... tatusia dzieło!!!..".;))))
Albo "Widzisz synku tych eksmitowanych na bruk... to ja namówiłem ich na kredyt na 40 latek"
Ani to polski jogurt , ani polski market, ani bank polski Polski jest tylko dług i tak samo jest ze stadionem. Smutne to.

s
slawek

Oni te prafabrykaty chcą wieść przez Gądowiankę??
Nie za ciężkie na ten wiadukt??

w
wuj

yogi, ty lepiej popatrz jakie to 'miasta' beda rozbierac te stadiony zamiast pieprzyc glupoty na forum, te 'miasta' maja po 50k mieszkancow wiec mysle ze nie bedzie problemu we wro..

w
wrc

Oby się nie potłukły w wypadku, jak szyby, które jechały na rondo Reagana.

S
Składak

Odpowiedź dla "Betona". Owszem też wolałbym żeby drogi, stadiony i wszelkie obiekty inżynieryjne mogły budować polskie firmy, ale niestety doświadczenie pokazuje że nie zawsze jest to możliwe. Mostostal dał plamy na stadionie, łatwo też nie mają z mostem na Rędzinie. Wrocławska firma "remontująca" drogi w mieście robi to w taki sposób, żeby roboty nie zabrakło im w roku kolejnym - o czym więc mowa. Lepiej trzymajmy kciuki za Niemców (de facto na stadionie są polscy podwykonawcy), żeby w 2012 tatusiowie nie musieli przyjeżdzać w miejsce gdzie miał być stadion i mówić synkok - patrz synku tu miał stać stadion.

s
slawek

Te 70 metrowe prefabrykaty to są, ale każdy w 3 częściach i na miejscu we Wrocławiu będą tworzyć 70 metrowy rygiel

B
Beton

to pracę mieli Polacy. Polscy projektanci, polscy konstruktorzy, polscy inżynierowie, polscy robotnicy, ....
Ojciec mógł pokazać synowi ... "Zobacz synu to tatuś projektował, ...budował " A teraz ?

m
miron

"a nie dało się ich dostarczyć do naszego miasta np. rzeką ?" ... tą rzeką ? tą naszą powodującą powodzie rzeką ? ;))

k
kolares28

że prefabrykaty będą miały po 70 m? nawet był rysunek z porównaniem kościoła św Elżbiety. No który to był taki mądry? Na forum SkyscraperCity po 10 minutach od publikacji tego artykułu każdy się z niego naśmiewał :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3