Wrocław: Profesjonalny port lotniczy powstanie w Szymanowie

Marcin Torz
Z lotniska w Szymanowie mają korzystać głównie biznesmeni
Z lotniska w Szymanowie mają korzystać głównie biznesmeni Fot. Paweł Relikowski
W podwrocławskim Szymanowie powstanie profesjonalny port lotniczy. Mają z niego korzystać biznesmeni, ale też turyści.

Z Wrocławia do Jeleniej Góry w kilkanaście minut samolotem? Dlaczego nie. Ma to być możliwe dzięki profesjonalnemu lotnisku, które powstanie w podwrocławskim Szymanowie. Będzie obsługiwało głównie loty biznesowe, ale też turystyczne. Teraz w tej miejscowości działa Aeroklub Wrocławski. - Chcemy, by to u nas lądowały niewielkie samoloty z biznesmanami na pokładzie - mówi Stanisław Słotwiński, dyrektor Aeroklubu.

Oprócz zamożnych przedsiębiorców z lotniska będą mogli skorzystać turyści. Bo firmy (właściciele maszyn) mają je wypożyczać, by samoloty zarabiały na siebie. Jednak nie będzie to tanie - za lot ze stolicy Dolnego Śląska do Jeleniej Góry zapłacimy kilkaset złotych. Ale w zamian podróż zajmie nam co najwyżej pół godziny. Dla porównania - samochodem trzeba jechać nawet dwie godziny.

Grzegorz Sobczak, redaktor naczelny "Skrzydlatej Polski", specjalistycznego pisma zajmującego się lotnictwem, mówi, że w Europie Zachodniej coraz popularniejsze jest podróżowanie niewielkimi samolotami. Wygląda to tak, że turyści przylatują na kameralne lotnisko, zwiedzają miasto, a potem lecą dalej.
Dyrektor Słotwiński tłumaczy, że taki port lotniczy będzie też świetną alternatywą dla lotniska na Strachowi-cach. - U nas biznesmen nie będzie musiał przechodzić długiej odprawy. Po prostu wyląduje i prosto z samolotu wsiądzie do taksówki - opowiada. Wylicza, że z Szymanowa jest zaledwie kilka minut jazdy do Wrocławia. A gdy powstanie autostradowa obwodnica miasta, to połączenie będzie jeszcze lepsze.

Takie lotniska to żadna nowość w Europie Zachodniej. Tam przy miastach wielkości Wrocławia niewielkie porty biznesowe funkcjonują w najlepsze. - A Wrocław ma potencjał biznesowy i przemysłowy, więc takie lotnisko na pewno się przyda - przekonuje Grzegorz Sobczak.
Jak mówi, wielu biznesmenów, zanim rozpocznie inwestycje w mieście, pyta, czy jest możliwość szybkiego wylądowania na miejscu. To dla nich ważne, bo dzięki temu można załatwić ważne sprawy znacznie szybciej.

Co ciekawe, Wrocław nie jest pierwszym miastem w Polsce, które chce mieć takie lotnisko. - Podobne powstanie w podkatowickim Muchowcu - mówi Grzegorz Sobczak.

Kiedy podwrocławskie lotnisko będzie gotowe? Jeśli szybko zostaną opracowane wymagane dokumenty, to nawet za dwa lata. Władze Aeroklubu już przygotowały wstępny projekt.

Na Dolnym Śląsku ma powstać sieć lotnisk biznesowych - taki plan ma Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Teraz urzędnicy opracują raport o stanie istniejących lądowisk, a potem przygotują plan wykorzystania tych obiektów.

Oprócz wrocławskiego Szymanowa lotniska biznesowe mają powstać także w Jeleniej Górze i Wałbrzychu. Taki port ma też działać w Lubinie. Ten obiekt jest w dobrym stanie i nie wymaga wielkich nakładów finansowych.

Z niewielkich portów mają korzystać również turyści. Oczywiście trudno sobie wyobrazić, by ktoś wybrał samolot zamiast auta, by się dostać z Wrocławia do Lubina. Ale już na szybki lot w Karkonosze powinni się znaleźć chętni. Będą też możliwe loty do miast Unii Europejskiej.
Lotnisko w Szymanowie już przygotowało plan rozbudowy. Wynika z niego, że w powstanie tam betonowy pas startowy (teraz jest trawiasty) o długości 1200 metrów. Dzięki temu wylądują (i wystartują) na nim także samoloty odrzutowe. Naturalnie te mniejsze, które zabierają na pokład kilkanaście osób.

Utwardzony pas sprawi, że lotnisko będzie mogło działać cały rok. Teraz, gdy leje deszcz, z płyty nie można korzystać. Nie zabraknie drogi kołowania, a także płaszczyzny postojowej (to tam samoloty się zatrzymują). Całość ma zostać oświetlona, dzięki czemu z lotniska będzie można skorzystać w nocy. Nad bezpieczeństwem będą czuwali kontrolerzy - w wieży, która ma zostać wybudowana.
Zaplanowano również lądowisko dla helikopterów. Szacunkowy koszt całej inwestycji to 53 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, port lotniczy w Szymanowie będzie gotowy w ciągu dwóch lat. Wersja pesymistyczna to pięć lat. W tym czasie zostaną także rozbudowane lotniska w pozostałych miejscowościach regionu.

Szefostwo Aeroklubu Wrocławskiego, do którego należy lotnisko, zaznacza, że Szymanów nie ma zamiaru konkurować z portem lotniczym na Strachowicach. Co więcej, władze portu im. Mikołaja Kopernika są bardzo zadowolone z planów dotyczących Szymanowa. - Od dawna mówiliśmy, że takie lotnisko powinno powstać - mówi Dariusz Kuś, prezes portu lotniczego.

- Gdy Szymanów zostanie rozbudowany, nasz port będzie odciążony, jeśli chodzi o przyjmowanie mniejszych maszyn.

Ale nie wszyscy się cieszą z rozbudowy lotniska w Szymanowie. - Do tego, że samoloty latają nam nad głowami, zdążyłam się przyzwyczaić - mówi Elżbieta Liberek, mieszkanka wsi. - Ale jeśli będzie ich więcej, a na dodatek wzrośnie ruch samochodowy, to trudno będzie się cieszyć - wyjaśnia.

53 mln złotych ma kosztować rozbudowa lotniska w Szymanowie

Podyskutuj na forum: Czy Wrocławiowi jest potrzebne lotnisko przeznaczone dla biznesu?

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
mobik

No pewnie, kiedyś jeżdżono tylko konno i było fajnie.

R
Roman

Lotnisko Szymanów było i jest zaledwie pastwiskiem. Z g.... bata nie ukręci.

d
dudus

no coz takie czasy jedni buduja sobie kolo domu lotnisko inni prywatna asfaltowke za pieniadze podatnikow oczewiscie wiadomo o kogo chodzi czy blisko szymanowa to trudno tak powiedziec ale gdzie wroclaw ratyn to wiadomo

G
Gering

Kus niech pilnuje swojego bankomatu jak sie nie zna na samolotach i lotniskach. Brak kasy na Strachowice a oni buduja sobie posadki. Istna wiocha.

A
AIRfanatick

Brawo! 1200m pasa? A w którą stronę? I za czyje pieniądze?
W Oleśnicy jest pas startowy z nośnością pozwalającą przyjąć Boeinga 737, społeczność i władze lokalne nie mają nic przeciwko rozwojowi lotniska. Bocznica kolejowa już jest na lotnisku, są hangary i tereny przemysłowe pod inwestycje w sąsiednich gminach.
A w Szymanowie co? Pas będzie może miał 1000m jak któryś z okolicznych gospodarzy sprzeda ziemię. Nośność pasa może pozwoli na lądowanie małej Cessny Citation o ile mieszkańcy nie zamkną drogi dojazdowej do lotniska bo o ile pamiętam jest ona na prywatnym terenie. I pan biznesmen, chcąc czy nie, będzie musiał polecieć na Strachowice :D

A
Air 777

Przedstawiona wizja Portu Lotniczego-Szymanów, to wirtualna bzdura amatorów "tanich gruszek". Sądzę, że dla takich "fachowców" to żaden problem zmienić koryto Widawy, przesunąć drogi i budynki, wyburzyć przeszkody terenowe, zmienić procedury podejścia do lotniska Strachowice, a przy okazji otworzyć bez najmniejszej odpowiedzialności nowy plac budów dla ......... . Zresztą można im przyznać także rację !!! Przecież są lotniska na świecie, które funkcjonują nawet na sztucznych wyspach, nie mówiąc o lotniskach "zacofanych technologicznie" jak chociażby Amsterdam lub Frankfurt, których znaczna część dróg manewrowych i startowych wykorzystuje estakady.
A może Panowie "Fachowcy" na czele z Prezesem Portu Lotniczego zdecydowali się na ten oderwany od rzeczywistości bajer, ale zlecony przez cwaniaków zainteresowanych pozyskaniem bardzo atrakcyjnego terenu lotniska OLEŚNICA, o którego przejęcie i utworzenie na jego bazie Powiatowego Lotniska Cywilnego Użytku Publicznego, wystąpił Starosta Oleśnicki ?
Koszt uruchomienia lotniska z prawdziwego zdarzenia na bazie powojskowego lotniska OLEŚNICA, które ma wszelkie warunki rzeczywistej wspóółpracy z Portem Lotniczym-WROCŁAW, przy jednocześnie tak idealnych warunkach komunikacji drogowej obu lotnisk, byłby zdecydowanie mniejszy.
Natomiast turystyka lotnicza i sporty lotnicze przy wykorzystaniu małych statków powietrznych, to właśnie takie lotniska jak Mirosławice, jak aktualny i trochę zmodernizowany Szymanów, jak Jeżów Sudecki itp.
Wasze natomiast Panowie działania, to tylko manipulowanie opinią społeczną i naciąganie miasta na olbrzymie koszty nie mające nic wspólnego z rzeczywistym rozwojem lotnictwa cywilnego w rejonie Wrocławia, a jedynie tworzenie warunków nie racjonalnego wyprowadzenia kasy !!! Ale co Was to obchodzi ? Przecież Wy jak zwykle, chcieliście jak najlepiej ! A że wyszło jak wyszło, to już.........!!!

m
mieszkaniec

Ja bym nie był takim optymistą i tak już jest niezły pasztet z tymi samolotami co latają w Szymanowie, a co dopiero będzie po rozbudowie? Nie liczyłbym na to że mieszkańcy Szymanowa przejdą sobie tak obok i chętnie zgodzą się na rozbudowę lotniska, raczej nikomu nie jest do śmiechu jak mu samolot leci nad głową w domu w którym mieszka, co innego szybowce a co innego małe odrzutowce. Zaraz odezwą się głosy o prestiżu miasta i pożytku z takiego lotniska, to wybudujcie je sobie na kozanowie ale maślicach albo wykorzystajcie istniejącą infrastrukturę w Oleśnicy. Szymanów nie zgadza się na rozbudowę lotniska.

l
lotnik

papier wszystko przyjmie,
Niestety jestem pewien ze to sa tylko marzenia, 50 mln wyrzucic latwo a mieszkancy zmusza do zamkniecia lotniska.
jest piekne lotnisko w olesnicy maly naklad i pasuje , kamien slaski cudowne ksiedza zgoda i tez bylo by cudownie ( za komuny nie umial sie poskarzyc za halas ) , w Brzegu to dopiero bylo lotnisko
a legnica a krzywa a w olawie zniszczone.
Dyrektor w szymanowie to marzyciel a do jeleniej kto tak na skroty püusci przez lotnisko wroclaw
oj ludzie nie potrafia naprawic starego hangaru w szymanowie a mysla o betonowym pasie to jest calkiem nie powazne.
Nie mowiac o kompletnym braku pojecia o lotniskach zachodnich .
w polsce niech pomysla o obnizeniu stref powiertzynych wojskowych bo komuny juz nie ma inaczej tymi odrzutowymi trzeba latac serpetyna.
nie powazne

S
SirAdi

Rozbudowny Szymanów powinien mieć połączenie z miejmy nadzieję budowana już wtedy szosą S5, oby o tym za wczasu pomyślano. Po drugie, lotnisko w Muchowcu lezy na terenie Katowic, więcej, lezy w bezpośrednim sąsiedztwie centrum miasta (dzieli je od centrum tylko autostrada A4), dla tego okrślenie "w podkatowickim Muchowcy" jest śmiesze. To lotnisko bedzie niemal w centrum miasta, co przez wielu eksprtów uważane jest za farsę (też się pod tym podpisuję) lecz lobby lotnicze na śląsku jest na tyle silne, że prawdopodobnie uda im się przeforsowac ten pomysł.

w
wieszcz

Pomysł z wszech miar godny pochwalenia. Szkoda tylko, że są niewielkie szanse by ten port lotniczy powstał przed Mistrzostwami Europy 2012, przy okazji których mógłby szybko i łatwo się wypromować. Ufam, że jeszcze nic straconego. Powstanie portu lotniczego w Szymanowie z korzyścią dla Wrocławia i Aeroklubu Wrocławskiego. Odległość i czas dojazdu do wrocławskiego Rynku z Szymanowa i Strachowic są niemal identyczne. Szymanów może w znacznej mierze odciążyć lotnisko na Strachowicach, przejmując na siebie obsługę małych samolotów. Z kolei Aeroklub zyska większe pieniądze na statutową działalność. Jeśli chodzi o statutową działalność, to ufam, że część komercyjna nie wyprze jej z Aeroklubu Wrocławskiego, lecz odbywać się będzie z pożytkiem dla niej. Liczę nawet, że dzięki tej działalności Aeroklub będzie w stanie obniżyć opłaty za różnego rodzaju kursy i szkolenia, co nie jest bez znaczenia jeśli chodzi o przyciągnięcie młodzieży do uprawiania szybownictwa, czy spadochroniarstwa.

p
przemek

czy to już przesądzone???a może zbierać podpisy jak w sprawie sprzedaży terenu muzem lotnictwa w krakowie.???wkoncu mon sie wycofał...

P
Piotr P.

To skandal, żeby sprzedać na działki budowlane świetne lotnisko w Oleśnicy z betonowym pasem startowym (2,4 km) - łącznie 370 hektarów i nie brać go w ogóle pod uwagę! Płyta wymaga kosmetycznych nakładów. Lądowały tu Migi 21 Limy itd... Wrocławska Agencja Mienia Wojskowego to instytucja szkodząca państwu polskiemu i godząca w polską rację stanu na czele z jej antyspołecznym dyrektorem. Oleśnica ma nieporównywalnie większy potencjał rozwoju niż maleńki i ograniczony Szymanów - to wie każdy, kto choć raz lądował na obydwóch lotniskach. Niestety Oleśnica nie ma takiego lobbingu jak Wrocław. Kiedyś następne pokolenia odpowiednio to ocenią. Wielka szkoda dla lotnictwa stracić Oleśnicę! Wielka i nieodwracalna strata!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3