Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Mieszkańcy dojadą do tramwaju... meleksem!

Bartosz Józefiak
Elektryczne samochody miałyby przewozić mieszkańców do przystanków komunikacji miejskiej/zdjęcie ilustracyjne
Elektryczne samochody miałyby przewozić mieszkańców do przystanków komunikacji miejskiej/zdjęcie ilustracyjne fot. Piotr Warczak
Mieszkańców osiedla Nowe Żerniki do przystanków autobusowych dowiozą elektryczne samochody. To tylko jedno z wielu udogodnień, jakich czeka na lokatorów wzorcowego osiedla.

Osiedle Nowe Żerniki zwane jest również osiedlem WUWA 2 - od nazwy modelowego osiedla zbudowanego we Wrocławiu w latach 20. ubiegłego wieku. Ma być ono gotowe do 2015 roku.

Zespół ponad 40 architektów kończy prace nad projektami domów, które staną na osiedlu. Na początku kwietnia ujawnią efekty swojej pracy. Wielka promocja osiedla wśród deweloperów ma również ruszyć w kwietniu. Władze miasta już zaczęły chwalić się inwestycją. Osiedle prezentowane jest na rozpoczętych dziś targach nieruchomości w Cannes, gdzie Wrocław ma swoje stoisko.
- Spotykamy się co dwa tygodnie i dyskutujemy o naszych projektach. To bardzo twórcza praca, z której rodzi się wiele niezwykłych pomysłów - mówi Zbigniew Maćków (autor m.in. budynku Thespiana przy rondzie Powstańców Śląskich).
- To pierwsze takie spotkania wrocławskich architektów od czasu II wojny. Niezwykła okazja do wymiany pomysłów - dodaje Stanisław Lose z Forum Architekci.

Na początku na osiedlu znajdzie się około 15 kwartałów zabudowy - w każdym po kilka budynków. Zespoły architektów pracują nad poszczególnymi kwartałami. Budynki oddzielać będą otwarte przestrzenie sąsiedzkie - miejsca, dzięki którym mieszkańcy będą mogli się spotykać. Architekci chcą, by działki nastawione były na integrację mieszkańców.

- Na przykład między jednym z kwartałów przebiegać będą wąskie spacerowe uliczki. W innym miejscu między dwoma budynkami stanie kawiarnia - mówi Zbigniew Maćków. W budynkach wielorodzinnych znajdą się głównie mieszkania 50- i 60 - metrowe, choć nie zabraknie także bardziej luksusowych apartamentów. Ich cena nie jest jeszcze znana, bo poszczególne budynki powstaną w różnych technologiach - od domów murowanych, po żelbetowe, a nawet stalowe. Większość budynków wielorodzinnych będzie miała po 3 lub 4 piętra, choć znajdą się również 10-piętrowe wieżowce. Każdy dom wyposażony będzie w windę. Na działkach nie zabraknie miejsc parkingowych. Zazwyczaj będą to parkingi podziemne lub znajdujące się na parterze budynków.

- Mamy bardzo wysoki wskaźnik parkingowy jak na Wrocław. Na jedno mieszkanie przypada 1,2 miejsca parkingowego - mówi Stanisław Lose. Architekci chcą jednak najbardziej wykorzystać przestrzeń wokół domów. Dlatego na Nowych Żernikach znajdzie się wiele terenów rekreacyjnych i wypoczynkowych.

- Deweloperzy mają tendencję do tego, by umieszczać jak najwięcej mieszkań na swoich działkach. U nas będzie inaczej - mieszkań mniej, a przestrzeń wokół budynków będzie jak najbardziej rozległa i przestronna - tłumaczy Stanisław Lose.

Mieszkańcy wzorcowego osiedla mogą liczyć na innowacyjne rozwiązania finansowane z pieniędzy miejskich. Ich domy zostaną wyposażone w eksperymentalny system podziemnych kontenerów śmieciowych. Ale to nie wszystko. Po Nowych Żernikach kursować będą... elektryczne samochody, które przewozić będą mieszkańców do przystanków komunikacji miejskiej. To rozwiązanie nie jest stosowane nigdzie indziej w Polsce. Po głównej arterii osiedla kursować będzie także "zwykły" tramwaj.
Na osiedlu znajdzie się również kościół, szkoła, ośrodek zdrowia, targowisko oraz dom kultury (którego częścią będzie poniemiecki bunkier). Na obiekty użyteczności publicznej w tym roku rozpisane zostaną konkursy architektoniczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska