Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Magistrat liczy, że mieszkańcy przesiądą się na rowery

Magdalena Kozioł
fot. Janusz Wójtowicz
Za dwa lata w stolicy Dolnego Śląska rowerami będzie jeździć 10 proc. mieszkańców. To niemal trzy razy więcej niż dzisiaj. Ratusz ma jeszcze ambitniejszy plan. Zakłada bowiem, że w 2020 r. na rower przesiądzie się 15 proc. ludzi.

Wrocławscy urzędnicy zamierzają zainwestować w rowerzystów. Chodzi o 120 mln zł. Ponad 80 proc. tej kwoty ma pochodzić z Unii Europejskiej i z jej nowej perspektywy budżetowej na lata 2014 - 2020.

Jeżeli Wrocław zdobędzie te pieniądze, to w mieście - zapewnia ratusz - rowerzyści będą mogli bezpiecznie, komfortowo i szybko przemieszczać się rowerem. Urzędnicy, którzy u marszałka już złożyli swój projekt wymienili 10 priorytetów:

  • Budowa spójnego systemu tras rowerowych (połączenie istniejących tras oraz wyprowadzenie poza obszar Gminy Wrocław),
  • Budowa magistral (autostrad) rowerowych,
  • Poprawa standardu istniejących tras rowerowych,
  • Centrum przyjazne dla rowerzystów,
  • Obszarowe uspokojenie ruchu,
  • Ulice jednokierunkowe dla samochodów dwukierunkowe dla rowerzystów,
  • Rozwój systemu parkingowego (parkingi wolnostojące, zamykane, bike&ride, etc.),
  • Połączenia skrótowe tras rowerowych (kładki, łączniki).
  • Komunikacyjne trasy tematyczne (np. Obiektów Militarnych Wrocławia, Eurovelo 9, Szlak Odry, Trasa Parkowa, wzdłuż Ślęzy, Widawy, Bystrzycy),
  • Program propagujący jazdę rowerem.

Korzyści z inwestowania w rowerzystów mają odczuć nie tylko oni, ale wszyscy mieszkańcy Wrocławia. Urzędnicy liczą na ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz innych gazów. Zwiększona zostanie mobilność mieszkańców - również tych nie posiadających samochodu, niepełnosprawnych i dzieci. - Wraz z wzrostem ilości rowerzystów oczekujemy również poprawy stanu zdrowia, kondycji oraz zmniejszenia ryzyka wystąpienia wielu chorób (otyłość, cukrzyca, choroby serca) - napisano w projekcie.

- Dzięki zwiększonej ilości rowerzystów zmniejszy się zapotrzebowanie przestrzeni na transport, a dzięki temu uwolnioną przestrzeń można zagospodarować w inny sposób - np. ustawiając kawiarnie, ławki czy sadząc zieleń. Między innymi dzięki tym czynnikom miasta przyjazne rowerzystom bardzo często w rankingach światowych pod względem jakości życia nieprzerwanie dominują w czołówce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska