Wrocław: Magistrat liczy, że mieszkańcy przesiądą się na rowery

Magdalena Kozioł
fot. Janusz Wójtowicz
Za dwa lata w stolicy Dolnego Śląska rowerami będzie jeździć 10 proc. mieszkańców. To niemal trzy razy więcej niż dzisiaj. Ratusz ma jeszcze ambitniejszy plan. Zakłada bowiem, że w 2020 r. na rower przesiądzie się 15 proc. ludzi.

Wrocławscy urzędnicy zamierzają zainwestować w rowerzystów. Chodzi o 120 mln zł. Ponad 80 proc. tej kwoty ma pochodzić z Unii Europejskiej i z jej nowej perspektywy budżetowej na lata 2014 - 2020.

Jeżeli Wrocław zdobędzie te pieniądze, to w mieście - zapewnia ratusz - rowerzyści będą mogli bezpiecznie, komfortowo i szybko przemieszczać się rowerem. Urzędnicy, którzy u marszałka już złożyli swój projekt wymienili 10 priorytetów:

  • Budowa spójnego systemu tras rowerowych (połączenie istniejących tras oraz wyprowadzenie poza obszar Gminy Wrocław),
  • Budowa magistral (autostrad) rowerowych,
  • Poprawa standardu istniejących tras rowerowych,
  • Centrum przyjazne dla rowerzystów,
  • Obszarowe uspokojenie ruchu,
  • Ulice jednokierunkowe dla samochodów dwukierunkowe dla rowerzystów,
  • Rozwój systemu parkingowego (parkingi wolnostojące, zamykane, bike&ride, etc.),
  • Połączenia skrótowe tras rowerowych (kładki, łączniki).
  • Komunikacyjne trasy tematyczne (np. Obiektów Militarnych Wrocławia, Eurovelo 9, Szlak Odry, Trasa Parkowa, wzdłuż Ślęzy, Widawy, Bystrzycy),
  • Program propagujący jazdę rowerem.

Korzyści z inwestowania w rowerzystów mają odczuć nie tylko oni, ale wszyscy mieszkańcy Wrocławia. Urzędnicy liczą na ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz innych gazów. Zwiększona zostanie mobilność mieszkańców - również tych nie posiadających samochodu, niepełnosprawnych i dzieci. - Wraz z wzrostem ilości rowerzystów oczekujemy również poprawy stanu zdrowia, kondycji oraz zmniejszenia ryzyka wystąpienia wielu chorób (otyłość, cukrzyca, choroby serca) - napisano w projekcie.

- Dzięki zwiększonej ilości rowerzystów zmniejszy się zapotrzebowanie przestrzeni na transport, a dzięki temu uwolnioną przestrzeń można zagospodarować w inny sposób - np. ustawiając kawiarnie, ławki czy sadząc zieleń. Między innymi dzięki tym czynnikom miasta przyjazne rowerzystom bardzo często w rankingach światowych pod względem jakości życia nieprzerwanie dominują w czołówce.

Rekordowa cena za zaginiony obraz Matejki.

Wideo

Komentarze 102

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bartix

"zmniejszy się zapotrzebowanie przestrzeni na transport, a dzięki temu uwolnioną przestrzeń można zagospodarować w inny sposób - np. ustawiając kawiarnie, ławki czy sadząc zieleń". Zmniejszy się zwłaszcza zimą, gdy ulicami będziemy posuwać na nartach biegowych...

m
malina z Kozalina

Ale kto to wtedy doceni zes taka madra.

w
ww

Na rowerze jezdza ci co chca i nikt nie zabrania ci jezdzic samochodem i oddychac tymi samymi spalinami co rowerzysta. Tyle tylko ze rowerzysta moze przejechac dla odswierzenia pluc przez parki a ty bedziesz stal w korkach w swoim samochodzie. Kazdy ma wybor i o co ten spor.

z
zzz

Glupie komentarze nie bola, prawda? A moze tak i jedno i drugie czemu nie, przeciez po to placimy podatki aby i dzieci i rowerzysci i wielu innych cos z tego mialo.

..

W Ameryce malo kto jezdzi rowerami (tylko dla sportu) bo odleglosci za duze i nie ma to sensu. Tam zreszta i tras rowerowych nie tak wiele z tego samego powodu. A Europa od dziesiatkow lat korzysta z tego tak wygodnego srodka lokomocji i my tez powinnismy. Takie inicjatywy to tylko popierac a nie szydzic.

w
wr

Znam bardzo dobrze Krakow. Jezdzilam tam wiele lat na rowerze. Jest coraz lepiej, bezkonfliktowe trasy rowerowe, zadbane, madrze urbanistycznie zaplanowane i jest ich coraz wiecej. Wroclaw tylko udaje, ze jest dla rowerzystow. Ci co jezdza wiedza to bardzo dobrze. Oby to sie wreszcie zmienilo. Na pewno warto propagowac powyzsze warunki przystapienia do Karty Brukselskiej dla naszego miasta.

m
m

Gdańsk, Kraków i Łódź już to zrobiły.

Miasto sygnatariusz deklaruje:
* zwiększenie do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 roku
* zmniejszenie o 50% ryzyka wypadków rowerowych do 2020 roku
* opracowanie systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów
* zwiększenie wykorzystania rowerów w dojazdach do szkoły i do pracy
* podejmowanie działań na rzecz rozwoju turystyki rowerowej
* współpracę ze środowiskiem rowerowym, firmami i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego

...

Odezwał się ten co rzekomo nie narzeka, a na innych forach wyzywa i szydzi z innych - typowy polaczek

l
l

wlasciciele samochodow wplacaja np 2 mld a wyciagaja z niego 4 mld.

proste?

P
Pani Ania z 3b

przyśpieszony kurs matematyki na poziomie trzeciej klasy szkoły podstawowej, myślą że są alfą i omegą a są tylko niedouczonymi bęcwałami.

l
l

Durny jesteś i niewykształcony to nie masz wiedzy, w sumie nie twoja wina.
Otóż rowerzyści płacą takie same podatki jak właściciele samochodów, płacą VAT, kupują mieszkania, kupują jedzenie i wszystko inne.

Myślisz że samochody "zbawiają" budżet bo płacisz za paliwo? Otóż koszt utrzymania i budowy infrastruktury samochodej jest wielokrotnie niższy niż dochody z paliwa. Pomijam koszty wypadków i gorszego zdrowia ludzi przez to. Otóż gdyby w Polsce nie było ani jednego samochodu, to budżet miałby więcej pieniędzy - jesli popatrzec tylko na porownanie zyskow i strat bezposrednich.

m
miki

ja jestem tak zapatrzony w Sternika , że będę jeździł tak jak ON. On rowerem - ja rowerem, on na nogach -ja też. Póki co on autem nie za swoje , a ja swoim autem za swoje. Ta informacja to chyba odzew na niedawna publikację, że wroc law jest najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce.

l
l

jak trzeba przewiezc cos wiecej to wsiadam w samochod i po klopocie.

l
l

jakby bylo gdzie przypiac rower to OK, niestety pod wiekszoscia sklepow, poczt, bankow, urzedow - nie ma gdzie zostawic roweru. slupy sa za grube dla ULocka.

A
Anka

Oby tylko szanowny Urząd Miejski pamiętał o rowerzystach w zimie!!! Bo rzeczywistość jest taka - jesienią wydane pieniądze na akcję "Nie porzucaj mnie zimą", a w zimie zgarnianie śniegu z chodników i przerzucanie go na ścieżkę rowerową!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3