Nasza Loteria

Wrocław: Dokąd dojedziemy trasą śródmiejską? (Film)

Jerzy Wójcik
Fot. Paweł Relikowski
Kierowcy mogą być spokojni, że od listopada (czyli trzy miesiące przed czasem) pojadą nowo wybudowanym 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy śródmiejskiej: pomiędzy mostem Milenijnym a ul. Żmigrodzką. Pytanie, co dalej?

Ponad rok temu jako pierwsi informowaliśmy, że miejscy urzędnicy zdecydowali się przedłużyć obwodnicę do ul. Kamieńskiego. Ten kilometrowy odcinek jezdni kosztowałby ponad 25 mln zł i miał rozładować ruch na osiedlach Poświętne i Polanowice.

Ponad rok temu spółka Wrocławskie Inwestycje zaplanowała, że przetarg na wykonanie tego odcinka zostanie ogłoszony w ostatnim kwartale 2010 roku, a drogą pojedziemy wiosną 2012 roku. - Mamy przygotowaną większość dokumentacji przetargowej. Teoretycznie możemy ogłosić przetarg jeszcze w tym roku - przyznaje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. W czym zatem problem? Jak zwykle chodzi o pieniądze, a dokładnie o ich brak.

- Wszystko wskazuje na to, że przetarg wystartuje w przyszłym roku - twierdzi Katarzyna Kasprzak z wydziału inżynierii miejskiej. - Więcej będzie można powiedzieć, gdy będziemy mieli uchwalony przyszłoroczny budżet - dodaje.

Niestety, czas pracuje na niekorzyść miasta. Tajemnicą poliszynela jest, że na przetarg na ten odcinek drogi ostrzy sobie zęby firma Skanska. Jako wykonawca poprzedniego odcinka obwodnicy ma na miejscu sprzęt i ludzi. Dzięki temu może zaproponować cenę nawet o kilkaset tysięcy złotych korzystniejszą od innych firm. Przy napiętym budżecie miasta to może mieć znaczenie. Jednak Skanska pozostanie na budowie jeszcze do lutego, bo do tego miesiąca ma czas na uporanie się z ostatnimi pracami.

Poza wydłużeniem obwodnicy śródmiejskiej do ul. Kamieńskiego, pozostaje też niejasna sprawa ul. Żmigrodzkiej. W 2011 r., gdy będą już działać obydwie obwodnice: śródmiejska i autostradowa, to właśnie 800-metrowy odcinek ul. Żmigrodzkiej i Sułowskiej będzie najkrótszym połączeniem tych dwóch obwodnic. Jest on dziś w opłakanym stanie i zwykle trafimy tam na korki. Żeby nie stał się wąskim gardłem między obwodnicami, trzeba go przebudować i poszerzyć.

Gotowych jest kilka projektów przebudowy, ale podobnie jak w pierwszym przypadku, chodzi o pieniądze. Wydział inwestycji miejskich zarzeka się, że chce, żeby do Euro 2012 powstały obie drogi: przedłużenie obwodnicy i poszerzona Żmigrodzka. Jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że magistrat przed wyborami nie chce się przyznać, że z czegoś będzie musiał zrezygnować.

Niestety, taka polityka i przeciąganie decyzji, może doprowadzić do tego, że przed Euro nie zdążymy z żadną z tych inwestycji i w czerwcu 2012 roku zjedziemy z obwodnicy w wąską i zakorkowaną ulicę Żmigrodzką.

Czy miasto powinno przedłużać obwodnicę czy skupić się na poszerzeniu Żmigrodzkiej? Podyskutuj na forum!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gruby
Śmieszą mnie wasze wypowiedzi.Więcej w nich pieniactwa niż trzeźwego spojrzenia.Pytanie : kto okroi
i co?Zamiast bić pianę podpowiedzcie skąd wziąść pieniądze na te wszystkie życzenia.O ile się orientuję
to na wiele inwestycji pieniądze okroiła "warszawka" czyli PO w ramach ratowania budżetu (100 mld długu).
Dlaczego nie pytacie Zdrojewskiego i Schetynę rządzicieli co zrobili dla naszego miasta.?.
Rzygać się chce jak czytam wypowiedzi które wymierzone są bezpośrednio w Dutkiewicza.Uważam że
jako prezydent sprawdził się w 100%.Tyle inwestycji które zostały rozpoczęte za jego kadencji przewyższają dokonania poprzedników Zdrojewskiego i Huskowskiego którzy "popisali "się wybudowaniem
domów komunalnych na Kozanowie., natomiast nic nie zrobili w sprawie komunikacji miejskiej (chodzi o
przebudowę ulic).Za kadencji Dutkiewicza przebudowano jednak parę tras.Wyścigowa, Klecińska,
Traugutta,Krakowska, Pl.Bema,Sienkiewicza,Grabiszyńska, most Milenijny,obwodnica ,stadion itd.
Dlatego wiecznie niezadowoleni malkontenci spójrzcie na to z innej strony i zanim zaczniecie krytykować
zastanówcie się czy w waszych wypoowiedziach nie ma zwykłego pieniactwa!.
M
Mirecki
Nie zgadzam się, że prezio gra na zwłokę. Po prostu skończyła mu się kasa i nie ma odwagi tego powiedzieć. Bo wyborach dowiemy sie co jeszcze nie powstanie albo powstanie w 2068 roku.... A wrocławianie i tak zagłosują na kochanego prezia. Będzie miał co najwyżej 75 proc. zamiast 76 proc. poparcia. Ech.....
k
krem23
Te dwa odcinki powinny powstać jak najszybciej a obecni kontrkandydaci Dutkiewicza powinni zapytać się włodarzy o to, aby sytuacja była jasna. Na pewno najpierw powinna być przedłużona obwodnica a potem łącznik. Inna sprawa, to dlaczego nie dążono do powstania jak najdłuższej obwodnicy a szczególnie do szpitala, aby odciążyć centrum i miejskie mosty. No ale do EURO miał powstać szpital na zachodzie Wrocławia a jak będzie - scenariusz znany.
Dziękujemy za sukcesy i porażki Prezydentowi i jego Świcie i chcemy się przekonać, czy można więcej dla ludzi a nie dla oczu i gości.
t
tax-rabarbar
co racja to racja, ale akurat ze skanską będzie cholera problem (do obejścia rzecz jasna). Problem paradoksalnie w tym, że mogą zaoferować cene niższą. Bo o tym "że" i "dlaczego" mogą, wiedzą już wszyscy. und hier ist ein Hund begraben - nierówne szanse i okazja do podważania wyników przetargu albo co gorsza do oskarżeń że był od początku ustawiony pod Skanską (gdyby przypadkiem wygrała)
t
tax-rabarbar
akurat wiadukty kolejowe nie nie własnosć miasta tylko którejś tam spółki PKP. M.in. dlatego to sa wąskie gardła, że miasto poszerzyć tego nie może bo nie jego anie finansować też. A PKP nie chce i nikt go zmusić do tego niestety nie może. I wychodzi co mamy. No chyba, żeby te wiadukty powysadzac w powietrze to by akturat musieli odbudowac i to natychmiast ale z tym torche kłopotu by było a i rozwalić by trzeba było tak, żeby nie dało się ot po prostu odbudować w obecnej formie.
w
wieszcz
Obie drogowe inwestycje są ważne. Jednak, gdyby z powodu braku środków na obie trzeba było dokonać wyboru - stawiałbym na przedłużenie obwodnicy śródmiejskiej do ul. Kamieńskiego. Dlaczego? Jeśli w pierwszej kolejności zostaną poszerzone ul. Żmigrodzka i Sułowska, to niejako sami sobie sprowadzimy tranzyt do miasta. Jadący A8 na Węźle Widawa będą uciekać na obwodnicę śródmiejską, lub dopiero w tym miejscu na nią wjeżdżać, by uniknąć przynajmniej części opłat. Dziś nikt nie potrafi przecież powiedzieć, od jakich pojazdów opłaty będą pobierane a od jakich nie. A tak, kierowcy będą mieli czas na przyzwyczajenie się do AOW. Po drugie – na ul. Kamieńskiego jest duży szpital. Ułatwi do zdecydowanie dojazd karetek, co ma duże znaczenie nie tylko w czasie Euro 2012. Przy okazji skorzystają też osiedla Polanowice oraz Poświętne, gdzie też jest szpital z przychodnią; rehabilitacyjny, ale jest. Oczywiście, że wolałbym aby obie te inwestycje ukończono przez piłkarskimi mistrzostwami, ale - „tak krawiec kraje jak mu materii staje”. Nie chcę przy tym dywagować, czy Dutkiewicz jest dobrym gospodarzem, czy nie. Za to, nie bez znaczenia dla budżetu Wrocławia może być to, że firma Skanska, która ma sprzęt na miejscu, chcąc wygrać przetarg na budowę kolejnego odcinka obwodnicy, może zaoferować cenę o kilkaset tysięcy niższą od innych firm.
g
grem
Miasto musi znależdż pieniądze na te dwie inwestycje !!Obie są bardzo ważne.Poszerzona Żmigrodzka do dwóch pasów ,żeczywiscie odkorkuje trasę Trzebnica -Wrocław,gdzie dzis korki sięgają az Psar !!! Dodatkowo stworzy wrażenie,ze wjezdżamy do metropolii,a nie do ;;Pipidówy"" !!! Będzie to estetyczne i wielkomiejskie połączenie dwóch nadzwyczaj ważnych drog w naszym miescie !!!Jeżeli natomiast chodzi o przedłużenie Ś.o.w . do ulicy Kamieńskiego,to myślę,że skorzystają na tym nie tylko mieszkancy okolicznych osiedli,ale tez odkorkuje sie ul.Bałtycka i skrzyżowanie Bałtyckiej ze Zmigrodzką i Obornicka !!!
G
GOŚĆ
Przecież już od dawna Administracja Dudkiewicza "walczy z samochodami" ograniczając, wyłączając i likwidując obecne trakty komunikacyjne (ostatnio Kazimierza Wielkiego), nie dając nic w zamian. To skandal !!! A jeszcze tak niedawno w publicznych wystąpieniach, podczas remontów na pl. Grunwaldzkim deklarował Pan walkę z korkami i poprawę sytuacji komunikacyjnej. Na przestrzeni tych kilku lat nie wybudował Pan ani jednego parkingu, a w zamian za to ograniczył i utrudnił poruszanie się po mieście.
Brawo Panie Prezydencie, świetnie Panu wychodzi paraliżowanie układu komunikacyjnego miasta.
Tak więc i w tym przypadku prawdopodobnie nie ma na co liczyć. Stało się pewnie już tradycją, że we Wrocławiu buduje się drogi do nikąd.
Gratuluję dobrego samopoczucia ...
w
w
skonczy sie dokladnie tak jak teraz - zakonczenie borowskiej kolo szpitala, zakonczenie Bardzkiej pod wiaduktem gdzie nie mieszcza sie dwa autobusy, tak jak teraz zakonczenie mostu milenijnego, oraz tak jak teraz zakonczenie Armii Krajowej kolo Krakowskiej - zjazdem w bok :/
w
w
dutkiewicz nabral juz kredytow i na wiecej kasy nie starczy
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska