Wrocław: Czerwone światło nie dla tramwaju

Marcin Torz
Zielone światła dla tramwajów będą na całej ulicy Legnickiej
Zielone światła dla tramwajów będą na całej ulicy Legnickiej Tomasz Hołod
Udostępnij:
Na 139 wrocławskich skrzyżowaniach dla jadących tramwajów zawsze będzie paliło się zielone światło. Magistrat po wakacjach wybierze firmę, która wprowadzi taki system w mieście (zgłosiło się sześć przedsiębiorstw).

- Chcemy, aby system działał już w przyszłym roku - mówi Błażej Trzcinowicz, inżynier odpowiadający w urzędzie miejskim za ten projekt.

Co to oznacza dla pasażerów? To, że tramwaje nie będą już zatrzymywały się na światłach, tak jak to często dzieje się teraz. Dla przykładu: na pl. Strzegomskim te jadące w stronę Dworca Mikołajów najpierw zatrzymują się na przystanku, a chwilę później przed skrzyżowaniem. Powód: muszą przepuścić samochody jadące z Legnickiej w lewo i ze Strzegomskiej w prawo. Przez to wagony muszą stać nawet kilka minut. Inna niekorzystna sytuacja jest na skrzyżowaniu Krakowskiej i Karwińskiej. Tam tramwaje często czekają, aż przejadą samochody i dopiero wtedy podjeżdżają na przystanek w stronę centrum.

Po wprowadzeniu zmian sytuacja będzie wyglądała tak, że samochody przejadą przez skrzyżowanie dopiero wtedy, gdy tramwaj stanie na przystanku. Będzie to możliwe dzięki temu, że tramwaj, dojeżdżając do skrzyżowania wyśle wcześniej informację sygnalizacji świetlnej.

To nie wszystkie zmiany, które mają usprawnić komunikację we Wrocławiu. Miasto zdecydowało także, że zostaną wydzielone kolejne torowiska. Po to, aby tramwaje nie musiały stać w korkach razem z samochodami.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku torowiska zostaną wydzielone na części ul. Pułaskiego (od Małachowskiego do Kościuszki), całej ul. Wyszyńskiego, Słowiańskiej (przy Jedności Narodowej), Hubskiej, a także na mostach Uniwersyteckim, Dmowskiego i Osobowickim (w stronę centrum). Jednak docelowo na prawie wszystkie torowiska w mieście (oprócz tych, których wydzielić się nie da, bo jest za wąsko) samochody już nie wjadą. Kiedy? Urzędnicy zapewniają, że w cią-gu kilku najbliższych lat.

Wiadomo jednak, że nie ma szans na to, aby wydzielać osobne jezdnie dla autobusów: czyli stworzyć tzw. buspasy (taki funkcjonuje już na ul. Ruskiej: od pl. Jana Pawła II do Kazimierza Wielkiego).

- Założenie jest takie, że w samym centrum, gdzie ruch jest największy, kursowały przede wszystkim tramwaje - mówi Elwira Nowak, zastępca dyrektora wydziału inżynierii miejskiej w magistracie.

Założenie jest takie, że w samym centrum, gdzie ruch jest największy, kursowały przede wszystkim tramwaje

Plany magistratu zakładają, że autobusy mają przede wszystkim kursować poza centrum, gdzie korków właściwie nie ma.

Adrian Furgalski, eksport od spraw infrastruktury, uważa, że plan wrocławskich urzędników jest bardzo dobry. - W Europie Zachodniej zielone światła dla tramwajów czy wydzielone torowiska wprowadzono już dawno. W Polsce robi się to od niedawna, ale na szczęście: robi - mówi Furgalski.

Aby tak się stało we Wrocławiu, nie wystarczy jednak wydzielić torowisk i wprowadzić priorytetów na skrzyżowaniach. - Trzeba mieć jeszcze porządne wagony, żeby nie odstraszały pasażerów - uzupełnia Furgalski.

I takie będą. W przyszłym roku MPK ma dostać 47 nowych wozów.

- Będzie to 31 skód dla Tramwaju Plus, a reszta to tramwaje niskopodłogowe - zdradza Patryk Wild, zastępca prezesa MPK.

Na razie wypalił ostatni pomysł MPK, czyli nocne autobusy, które na większości przystanków zatrzymują się tylko na żądanie.

Pasażerowie nie skarżyli się na nowe rozwiązanie. A MPK zanotowało oszczędności mierzone choćby w zużyciu paliwa. Tylko przez ostatni weekend autobusy spaliły o 132 litry paliwa mniej niż zwykle.

Tu tramwaje będą mieć pierwszeństwo (lista wciąż jest uzupełniana):
Krakowska/Karwińska, Traugutta/pl. Wróblewskiego, pl. Wróblewskiego/pl. Społeczny, Traugutta /Podwale, Kazimierza Wlk./ Widok, Kazimierza Wlk./Krupnicza, Legnicka/pl. Strzegomski, Legnicka/Zachodnia, Legnicka/Małopanewska, Legnicka/Wejherowska, Legnicka/Na Ostatnim Groszu, Lotnicza/Bajana, Lotnicza/Hutnicza, Lotnicza/Metalowców, Kosmonautów/ Kamiennogórska, Grabiszyńska/Hallera, Grabiszyńska/Zaporoska, Grabiszyńska/Piłsudskiego, Grodzka/most Uniwersytecki, Drobnera/Jedności Narodowej, Sienkiewicza/Wyszyńskiego, most Szczytnicki/al. Kochanowskiego, Piastowska/pl. Grunwaldzki, al. Kromera/Toruńska, most Osobowicki/Osobowicka, Żmigrodzka/Kamieńskiego, Trzebnicka/Kleczkowska, Pułaskiego/Worcella, Pułaskiego/Komuny Paryskiej, Pułaskiego/Małachowskiego, Powstańców Śląskich/Wielka, Powstańców Śląskich/Sztabowa, Powstańców Śląskich/Hallera, Powstańców Śląskich/ Krzycka, Ślężna/Armii Krajowej, Hubska/Gliniana, Piłsudskiego/Kołłątaja, Kołłątaja/Podwale.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
radek
Dlaczego nie zmniejsza się odległości między przystankami choćby dla wygody ? Według mnie odległość między przystankami powinna wynosić co 150 do 200 metrów . W niektórych miejscach prawie tak jest ale za mało jest dodatkowych przystanków i takich miejsc !
p
poprawiacz
A gdzie na skrzyżowaniu Kosmonautów z Kamiennogórską są światła??? Kamiennogórska jest i tak podporządkowana. Panie redaktorze, proszę nie powtarzać bezmyślnie wszystkich informacji podawanych przez urzędników.
Nie takie rzeczy władze Wrocławia już obiecywały. To powoli staje się nudne i męczące. Przy wyborach powiem SPRAWDZAM
p
podpis
Wywalić wilda. Zanim tramwaje doczekają się zielonego światła to MPK się zwinie z jego pomysłami. Pmiętacie jak poskracał czasy przejazdu na 6 i 7, że tramwaje łapały 2 godziny opóźnienia? Teraz stwierdził, że mamy za dużo kierowców i motorniczych więc szykują się zwolnienia. A jak ich zabraknie to jest plan aby tramwaje i autobusy jeździły rzadziej.
z
zum
Władze Wrocławia twierdzą że poza centrum nie ma korków.....ciekawe, że jadąc rano do pracy z Psiego Pola do centrum zawsze stoję w korku przy Koronie...to jest centrum miasta??? nie wiedziałam...
k
krzyki/huby
przecież tu nigdy nie było świateł a tramwaj ma pierszeństwo z hubskiej w glinianą zgodnie z kodeksem- z glinianej czeka na samochody jadące od strdworca w stronę kamiennej
S
SirAdi
Przecież dopiero zamknięto dla aut most Piaskowy. Najbliższe przeprawy to własnie most Uniwersytecki oraz most Pokoju. Teraz znowu chce się zabierać kierowcom kolejny most ? Więc jakim cudem jadąc od strony Dubois, będzie można skręcić z mostu w lewo, w ulice Grodzką ? I w jaki sposób zmotoryzowani z północy miasta maja dojechac do centrum ? Wydzielone torowiska (autobusowo tramwajowe a nie tylko tramwajowe) zdecydowanie tak, ale na litość boską, niech wybudują najpierw obwodnice i parkingi ! Władze miasta są w tym przypadku niepowazne i chyba nie przemyślały tej sprawy.
b
biker2
Pożyjemy, zobaczymy. A raczej nie zobaczymy, bo się nie uda ten cały priorytet dla tramwaju.
D
D.R.
1/Dajcie wreszcie spokój z tym Furgalskim! Kto to jest ? Ekspert od spraw infrastruktury czyli jakich SPRAW. Czy trzeba być jakimkolwiek ekspertem, żeby stwierdzić, "że PLAN urzędników jest bardzo dobry" (!) Tymbardziej, że w innych krajach to już od dawna praktyka i standart.
2/ Ta "niskopodłogowa reszta" to jakie tramwaje ? A Skody nie bedą niskopodłogowe ?
D
D.R.
1/>Adrian Furgalski, eksport od spraw infrastruktury, uważa, że plan wrocławskich urzędników jest bardzo dobry.W przyszłym roku MPK ma dostać 47 nowych wozów. Będzie to 31 skód dla Tramwaju Plus, a reszta to tramwaje niskopodłogowe...Kiedy? Urzędnicy zapewniają, że w ciągu kilku najbliższych lat.
D
D.R.
1/
>Adrian Furgalski, eksport od spraw infrastruktury, uważa, że plan wrocławskich urzędników jest bardzo dobry.W przyszłym roku MPK ma dostać 47 nowych wozów. Będzie to 31 skód dla Tramwaju Plus, a reszta to tramwaje niskopodłogowe...Kiedy? Urzędnicy zapewniają, że w ciągu kilku najbliższych lat.
D
D.R.
1/
>Adrian Furgalski, eksport od spraw infrastruktury, uważa, że plan wrocławskich urzędników jest bardzo dobry.W przyszłym roku MPK ma dostać 47 nowych wozów. Będzie to 31 skód dla Tramwaju Plus, a reszta to tramwaje niskopodłogowe...Kiedy? Urzędnicy zapewniają, że w ciągu kilku najbliższych lat.
ż
życzliwy
Panie Czuma, kto kłamał w grudniu 2009, że wydzieli na Grabiszyńskiej torowisko do marca 2010?
Nie wierzę w czcze obietnice tych ludzi spod znaku Dutkiewicza i innych "eksperów" od komunikacji miejskiej.
s
smok telesfor
nie ma świateł....
e
eddo
i tak g..o z tego bedzie jak zawsze
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie