Spis treści
Wygląda na to, że strefa czystego transportu we Wrocławiu staje się faktem. Wiosną zostały przeprowadzone konsultacje społeczne w tej sprawie, dokładnie - ich pierwsza część.
Wrocławianie przeciw strefie czystego transportu
Łącznie wzięło w nich udział 1911 osób. Uczestnictwo było indywidualne, choć kilka organizacji/inicjatyw także przesłało swoje stanowiska. Były to konsultacje na żywo, w szkołach, poprzez formularz internetowy, mailami, spotkania online.
Zobacz też: GDDKiA wskazała ostateczny wariant rozbudowy autostrady A4 Wrocław - Legnica
- Przeważały negatywne głosy. Szacunkowo 60:40, co jest naturalne w przypadku konsultacji w tematach budzących emocje - te negatywne mają dużo większą siłę mobilizującą. Wszystkie opinie są w załączniku do raportu. Warto zaznaczyć, że było też sporo mocnych głosów pozytywnych i to mocniejszych niż propozycje miasta - np. by całe miasto objąć strefą - mówi Tomasz Sikora z biura prasowego Urzędu Miasta Wrocław.
Zobacz też:
Ratusz się ugina
Ratusz mimo to zdecydował się na wprowadzenie we Wrocławiu strefy czystego transportu. Po konsultacjach został także wybrany jej kształt. Będzie to wariant drugi, czyli tzw. zrównoważony.
Obostrzenia wobec kierowców miały by zostać wprowadzone na obszarze:
- Starego Miasta,
- Nadodrza,
- Kleczkowa,
- Ołbina,
- Placu Grunwaldzkiego,
- części przedmieścia Oławskiego,
- Przedmieścia Świdnickiego,
- Szczepina.
Jednak po wiosennych spotkaniach urząd idzie na ustępstwa. Teraz trwa drugi etap konsultacji, który ma odpowiedzieć, jak i kiedy restrykcję będą wprowadzone w życie. Jedno ze spotkań już się odbyło, 18 listopada. Następne będą 25 listopada i 2 grudnia.
- Złagodziliśmy zasady wjazdu do strefy: wprowadziliśmy dłuższe odstępy między etapami oraz wyłączyliśmy do 2030 roku z restrykcji mieszkańców strefy. Jeśli jesteś mieszkańcem strefy, nie obowiązują Cię w pierwszej dekadzie ograniczenia zabraniające wjazdu do strefy – dodaje Tomasz Sikora.
Kiedy pierwsze obostrzenia we Wrocławiu?
Strefa ma objąć przestrzeń 6 procent centrum miasta. A zakazem wjazdu do strefy zostaną objęte 25-letnie i starsze samochody benzynowe i 20-letnie i starsze dieslowskie. Ogółem takie auta posiada około 5 procent mieszkańców Wrocławia, natomiast ich wyeliminowanie zmniejszy poziom zanieczyszczenia tlenkami azotu o 60 procent.
Kolejne etapy wprowadzane będą w latach: 2025, 2030 i 2035 (wcześniej proponowano dla Wrocławia lata: 2025, 2028 i 2032). Te nowe będą spójne z dotychczasowym harmonogramem wdrażania norm Euro (kolejno Euro 3, Euro 4, Euro 5) w Unii Europejskiej.
***
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?