5/15
Wrocławski pomnik odsłonięty w nocy z 12 na 13 grudnia 2005...
fot. fot.Paweł Relikowski / Polska Press

Pomnik Anonimowego Przechodnia przy ul. Świdnickiej

Wrocławski pomnik odsłonięty w nocy z 12 na 13 grudnia 2005 składający się z czternastu odlanych z brązu postaci ludzkich naturalnej wielkości, stojących po obu stronach ulicy Świdnickiej w miejscu, w którym krzyżuje się ona z ulicą Piłsudskiego .Pomnik został uznany przez amerykański "Budget Travel" za jedno z najbardziej niezwykłych miejsc na świecie. W 2011 r. Newsweek Polska umieścił go wśród 15 najpiękniejszych rzeczy w Polsce, nazywając go „najbardziej spektakularnym” pomnikiem we Wrocławiu. Prestiżowy magazyn "Arch20" umieścił go wśród 25 najbardziej kreatywnych pomników świata.

Jak wyglądała ulica Świdnicka przed laty? Zobacz TUTAJ - KLIK!

Zobacz więcej na kolejnym slajdzie >>>

6/15
To miejska kolejka gondolowa, która przewiezie nas nad Odrą...
fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Kolejka Polinka

To miejska kolejka gondolowa, która przewiezie nas nad Odrą pomiędzy gmachami zarządcy - Politechniki Wrocławskiej - z Wybrzeża Wyspiańskiego na ul. Na Grobli. Bardzo krótki lecz malowniczy przejazd (zwłaszcza w stronę centrum), który jest po pierwsze praktyczny, a przy okazji stał się atrakcją turystyczną miasta.

Jak budowano Polinkę, zobacz TUTAJ - KLIK!

Tu wsiądziesz do Polinki:

7/15
Zbudowany w latach 1961–1967. Trzonolinowiec ma 11...
fot. Fot. Mikolaj Nowacki / Polskapresse

Trzonolinowiec przy ul. Tadeusza Kościuszki 72

Zbudowany w latach 1961–1967. Trzonolinowiec ma 11 kondygnacji, na których mieszczą się 44 mieszkania. Jest to jeden z niewielu tego typu budynków w Europie, podstawą jego konstrukcji jest żelbetowy trzon, przenoszący pionowe obciążenia ściskające na podstawę budynku. Na nim osadzone są stropy w postaci kwadratowych platform zawieszonych (w początkowej konfiguracji) na dwunastu stalowych linach. Liny – elementy rozciągane zamocowane są do szczytu trzonu i przenoszą na niego ciężar stropów, są także zakotwione na poziomie parteru dla usztywnienia konstrukcji.W przeciwieństwie do tradycyjnych budynków, które budowane są od dołu, trzonolinowiec budowany był od najwyższego piętra. Poszczególne kondygnacje, zbudowane na poziomie parteru z gotowych prefabrykatów, podnoszone były przez siłowniki hydrauliczne. Najniższe piętro zawieszone jest nad niezabudowaną przestrzenią wokół trzonu. Wisząca na linach konstrukcja została w 1974 roku usztywniona (projekt wzmocnienia trzonolinowca powstał na Politechnice Wrocławskiej). Liny obudowano betonem, a na parterze wzmocnione stalowymi słupami. Wymienione zostały również ściany osłonowe i wewnętrzne. Budynek powstał na podstawie projektu Andrzeja Skorupy i Jacka Burzyńskiego, który został jednak znacznie zmodyfikowany i zubożony między innymi przez zmniejszenie przeszkleń.

Więcej o trzonolinowcu przeczytasz TUTAJ - KLIK!

Trzonolinowiec znajduje się tu:

8/15
Pomysł na „Pociąg do nieba” pojawił się w 1994 roku. Do...
fot. Fot . Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Pociąg do nieba

Pomysł na „Pociąg do nieba” pojawił się w 1994 roku. Do stworzenia instalacji wykorzystano parowóz Ty2-1035 pozyskany od PKP we Wrocławiu, a który wcześniej przechowywany był na bocznicy Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej, sponsorem instalacji była firma Archicom. Dzieło autorstwa Andrzeja Jarodzkiego zostało odsłonięte w październiku 2010 roku. Pociąg można zobaczyć przy placu Strzegomskim.

Więcej przeczytacie TUTAJ - KLIK!

Pociąg do nieba znajduje się tu:

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Szukasz pomysłu na wycieczkę pełną legend i widoków? Wybierz się na Zamek Chojnik

Szukasz pomysłu na wycieczkę pełną legend i widoków? Wybierz się na Zamek Chojnik

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C

Rekrutacja na studia w roku akademickim 2024/2025. Wszystko co musisz o niej wiedzieć

Rekrutacja na studia w roku akademickim 2024/2025. Wszystko co musisz o niej wiedzieć

Zobacz również

Kibice Pogoni i Wisły w drodze na finał Pucharu Polski. Dużo zdjęć

Kibice Pogoni i Wisły w drodze na finał Pucharu Polski. Dużo zdjęć

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C

Nowy Renault Symbioz. Rodzinne auto w segmencie C