Tak powstaje dolnośląska droga ekspresowa donikąd. W tej sprawie interweniował minister

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko - czeskiej w okolicach Lubawki. Stan prac w maju 2022 roku
Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko - czeskiej w okolicach Lubawki. Stan prac w maju 2022 roku Materiały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Udostępnij:
Powstaje najnowsza trasa ekspresowa na Dolnym Śląsku - droga S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko-czeskiej w w okolicach Lubawki. Problem w tym, że po jej wybudowaniu, przez kilka lat będzie się kończyła w szczerym polu, bo Czesi na razie nie prowadzą budowy przy granicy, ma się ona dopiero rozpocząć. Kilka dni temu w tej sprawie odbyły się w Pradze polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe.

Spis treści

Droga ekspresowa S3 to niezwykle ważna trasa nie tylko w skali zachodniej Polski, ale również całego kraju, a po połączeniu z czeską autostradą - także o znaczeniu międzynarodowym.

Ekspresowa S3 kluczowa dla wielu regionów

W Polsce droga ekspresowa S3 Świnoujście - Lubawka (granica z Czechami) liczy około 500 kilometrów i zapewnia połączenie tzw. zachodniej ściany z Bałtykiem. Na terenie Dolnego Śląska droga S3 ma około 135 kilometrów długości. Większość odcinków została już wybudowana i korzystają z nich kierowcy. W budowie są dwa przygraniczne fragmenty dolnośląskiej S3:

  • Bolków - Kamienna Góra
  • Kamienna Góra - granica państwa w okolicach Lubawki

NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z BUDOWY S3 PRZY GRANICY POLSKO-CZESKIEJ - CAŁA GALERIA

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko - czeskiej w okolicach Lubawki. Stan prac w maju 2022 roku

Tak powstaje dolnośląska droga ekspresowa donikąd. W tej spr...

Dolnośląski tunel S3 wśród najdłuższych

W ramach pierwszego z nich powstaje opisywany wielokrotnie, najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy w kraju tunel drążony w skale. Dłuższym od niego tunelem, już istniejącym, jest tunel pod Ursynowem zbudowany w ramach południowej obwodnicy Warszawy. Został otwarty w 2021 roku.

NAJDŁUŻSZE TUNELE DROGOWE W POLSCE (istniejące i w budowie):

  1. Tunel pod Ursynowem w ramach drogi S2 - 2355 metrów - oddany do użytku
  2. Tunel na drodze S3 pod Starymi Bogaczowicami - 2302 metry (dłuższa nawa wschodnia) - w budowie, otwarcie drogi z tunelami planowane na I połowę 2024 roku
  3. Tunel na S7 "Zakopiance" pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą - 2058 metrów - w budowie, otwarcie planowane jesienią 2022 roku

Ważna droga, która zakończy się w polu między górami...

W ramach drugiego wspomnianego powyżej odcinka, czyli Kamienna Góra - granica państwa, powstaje nieco ponad 15 km trasy szybkiego ruchu, która powinna być oddana do ruchu jeszcze w tym roku. Jednak dopóki nie będzie gotowy odcinek Bolków - Kamienna Góra, z przygranicznego fragmentu skorzystają głównie lokalni kierowcy. Co więcej, będzie on wykorzystywany do węzła Lubawka, położonego ponad 1,5 kilometra od granicy państwa - na węźle możliwy będzie wjazd i zjazd z trasy.

Dwa przygraniczne odcinki dolnośląskiej S3 w budowie
Dwa przygraniczne odcinki dolnośląskiej S3 w budowie GDDKiA

Natomiast te 1,5 km nowiutkiej drogi, pomiędzy węzłem Lubawka i granicą polsko-czeską, wraz z poszerzeniem trasy na "punkt kontroli granicznej", będzie przez kilka lat prowadziło donikąd. Cztery pasy zakończą się w polu pomiędzy górami. Tak to będzie wyglądało, dopóki Czesi nie wybudują swojego odcinka autostrady D11 przy granicy z Polską.

Jak idzie Czechom budowa autostrady do Polski?

I niestety tutaj nie ma dobrych informacji dla kierowców. Czesi, w porównaniu z Polską, są znacznie dalej z budową swojej drogi D11 o klasie autostrady. Można powiedzieć z przekąsem, że są daleko w polu. Problem w tym, że tego pola jeszcze nie wykupili, bo na przygranicznym odcinku trwają dopiero wykupy gruntów pod budowę.

A to właśnie droga D11 ma się połączyć z naszą S3 na granicy i poprowadzić w kierunku Hradca Kralove i dalej Pragi (te kolejne odcinki już istnieją). To właśnie dzięki połączeniu tych dróg Wrocław i Dolny Śląsk zyskałby szybkie połączenie ze stolicą Czech - przez A4 i S3, natomiast Czesi dzięki swojej autostradzie i naszej ekspresówce mieliby połączenie z portami bałtyckimi, szczególnie ważne handlowo i surowcowo przy aktualnej sytuacji geopolitycznej.

Przebieg czeskiej autostrady D11, widoczny brakujący odcinek przy granicy z Polską
Przebieg czeskiej autostrady D11, widoczny brakujący odcinek przy granicy z Polską Wikipedia

Polski minister w Pradze: Ta trasa będzie dźwignią naszych gospodarek

Właśnie w sprawie budowy, połączenia tych dwóch dróg i przyspieszenia prac, trwały w Pradze polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe. Ministrowie transportu obu państw wyrazili zamiar odbycia wizyty terenowej odcinków przygranicznych tras S3-D11, by móc na miejscu dokładnie zapoznać się z aktualnym stanem prac budowlanych i przygotowawczych.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka
Ministerstwo Infrastruktury

- Projekt ten jest kluczowy zarówno w dwustronnych relacjach, jak i dla całego regionu Europy Środkowej, gdyż w dogodny sposób łączy Czechy z polskimi portami morskimi Morza Bałtyckiego - podkreślał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Ten nowoczesny ciąg drogowy po wybudowaniu będzie dźwignią naszych gospodarek, dlatego tak konieczne i kluczowe jest ich ukończenie w najszybszym możliwym czasie. Podtrzymujemy wcześniejszą deklarację wsparcia działań celem maksymalnego przyśpieszenia budowy autostrady D11 po stronie czeskiej – dodał minister Andrzej Adamczyk.

Kiedy pojedziemy autostradami i ekspresówką z Wrocławia do Pragi?

Czesi mają zintensyfikować działania, by przyspieszyć rozpoczęcie budowy kluczowego odcinka od miejscowości Jaroměř do granicy z Polską. Budowa kilkudziesięciu kilometrów drogi mogłaby się rozpocząć najszybciej w 2023 roku. Przypomnijmy, że w tym czasie polski przygraniczny odcinek będzie już oddany do użytku, natomiast cała nitka S3 po naszej stronie powinna być gotowa chwilę później - bo w pierwszym półroczu 2024 roku. Ile lat poczekamy na Czechów?

ZOBACZ AKTUALNE ZDJĘCIA Z BUDOWY S3 PRZY GRANICY Z CZECHAMI

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Kamiennej Góry do granicy polsko - czeskiej w okolicach Lubawki. Stan prac w maju 2022 roku

Tak powstaje dolnośląska droga ekspresowa donikąd. W tej spr...

Wcześniejsze szacunki zakładały, że ta wymagająca inwestycja, prowadzona w górzystym terenie, może być gotowa po stronie czeskiej do 2030 roku. Być może wspólne działania obu państw na szczeblu rządowym, spowodują, że ten termin uda się przyspieszyć o 2-3 lata. Jest zatem realne, że z Wrocławia do Pragi pojedziemy drogami A4 - S3 i D11 w okolicach 2027 roku, chociaż na tym etapie trudno dokładnie przewidzieć termin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie