Tajemnicza sztolnia odkryta podczas drążenia tunelu pod drogę S3

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Sztolnia odkryta podczas drążenia tunelu na budowie S3 na Dolnym Śląsku. GDDKiA
Budowniczy trasy S3 w rejonie Starych Bogaczowic natknęli się na zagadkowy korytarz.

Przed kilkoma dniami, w czasie drążenia tunelu TS-26, w rejonie Starych Bogaczowic, w odległości około 300 metrów, w jednej z naw natrafiono na tajemniczą sztolnię. Podziemny korytarz biegnie z północnego wschodu na południowy zachód. - Kierunek przebiegu sztolni, w stosunku do kierunku drążenia tunelu jest zbliżony do prostopadłego informuje Magdalena Szumiata rzeczniczka wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Jak ustalili budowniczy S3, jest to najprawdopodobniej wyrobisko górnicze powstałe między 1914 a 1929 rokiem. Sztolnia jest o wymiarach: szerokość ok. 1,5 m i wysokości ok. 2,0 m. Sztolnia wydrążona została w masywnym zlepieńcu, bez obudowy, ze stropem wykonanym w kształcie sklepienia. W okrytym tunelu widoczne są ślady po podkładach torowiska, które służyło do usuwania urobku. Torowiska, ani innych elementów wyposażenia jednak nie znaleziono.

Analiza archiwalnej mapy geologicznej Prus z 1914 roku wydanej ponownie w 1929 roku wskazuje na istnienie w rejonie Starych Bogaczowic nadań górniczych, związanych z poszukiwaniem pokładów węgla kamiennego. Jednak w historii górnictwa Wałbrzyskiego Zagłębia Węglowego nie ma informacji o udokumentowaniu i eksploatowaniu w tym rejonie pokładów węgla kamiennego. Właśnie na tej podstawie można wnioskować, że odkryta sztolnia drążona była między 1914 a 1929 rokiem.

Odkrycie sztolni nie zatrzymuje prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków - Kamienna Góra. Prace – jak zapewnili przedstawiciele GDDKiA - idą zgodnie z harmonogramem.

Budowana droga ekspresowa S3 od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny o długości ponad 31 kilometrów. Trasa podzielona jest na dwa mniejsze odcinki realizacyjne, zadanie III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz zadanie IV od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa).

W ramach inwestycji wybudowane będą m.in. dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków, a także trzy węzły drogowe, dwa punkty Kontroli Granicznej i dwa MOP-y Jaczków. Zakończenie realizacji tego odcinka S3 przewidziane jest na II połowę 2023 roku. Koszt budowy szacuje się na ponad 1 mld 700 mln złotych.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ekspresowa D11 - taką drogą pojedziemy z Lubawki przez Czechy (FILM)

https://youtu.be/pxRBNv4Thsk

G
Gość
10 kwietnia, 14:23, Gość:

A co po czeskiej stronie ? Czy będzie to droga do granicy tylko.

Wirtualna podróż drogą ekspresową do czeskiej granicy

https://wroclife.pl/nasze-miasto/droga-ekspresowa-s3-film/

https://youtu.be/P2xcc5EyVPo

G
Gość

A co po czeskiej stronie ? Czy będzie to droga do granicy tylko.

G
Gość

Czyżby nasi już tam byli?

Dodaj ogłoszenie