Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Śródmiejska Trasa Południowa we Wrocławiu, czyli estakady i tunele. Miała rozładować korki w centrum miasta. Dlaczego nie powstała?

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Trasa miała przebiegać od placu Strzegomskiego, przez dworzec Świebodzki, ul. Zaporoską, okolice Sky Towera, ul. Ślężną, ul. Pułaskiego, plac Społeczny i most Pokoju.Zobacz, jak miała wyglądać na kolejnych slajdach >>>>>
Trasa miała przebiegać od placu Strzegomskiego, przez dworzec Świebodzki, ul. Zaporoską, okolice Sky Towera, ul. Ślężną, ul. Pułaskiego, plac Społeczny i most Pokoju.Zobacz, jak miała wyglądać na kolejnych slajdach >>>>>Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta/Biprogeo Projekt
Śródmiejska Trasa Południowa to koncepcja, która zakładała objazd ścisłego centrum Wrocławia dzięki estakadom i tunelom. Nigdy nie powstała i szybko stała się rzewnym wspomnieniem mieszkańców i kierowców. Przypominamy drogę, która zakładała przebudowę okolic Dworca Głównego i ulic Powstańców Śląskich, Pułaskiego i Piłsudskiego. Zobacz!

Śródmiejska Trasa Południowa to był ambitny projekt

Śródmiejska Trasa Południowa miała na celu poprawę komunikacji w centrum Wrocławia. Planowana trasa miała zapewnić sprawniejszy przepływ ruchu i ułatwić dostęp do kluczowych punktów miasta. Projekt przewidywał budowę nowej trasy, która połączyłaby istniejące arterie drogowe.

ŚTP miała łączyć wrocławską architekturę z nowoczesną infrastrukturą. Brzydsze elementy drogowe miały zostać wyburzone. Jeden z tych etapów udał się - kilka lat temu zniknęła estakada na placu Społecznym.

Jej koszt szacowano na 3-4 miliardy złotych, a komisja rozwoju przestrzennego i architektury zakładała budowę, mimo strat.

- Jest to największy przygotowany projekt tego typu w Polsce i jeśli pojawią się środki finansowe, to zostanie on zrealizowany. Nie ma tutaj możliwości oszczędzania na jakiś rozwiązaniach otaczających, bo są to albo straty pozorne, albo są to straty minimalne w stosunku do kosztów, czy nakładów jakie trzeba będzie tutaj ponieść - mówił wówczas Marek Żabiński, zastępca dyrektora biura rozwoju Wrocławia.

Zobacz też:

Jak miała wyglądać Śródmiejska Trasa Południowa? Zobacz w galerii >>

Pomysł budził wiele kontrowersji

Planowanie ruchu drogowego we Wrocławiu nie poszło po myśli mieszkańców. W 2012 roku na komisji rozwoju przestrzennego i architektury rady miejskiej omawiano remontowaną ulicę Pułaskiego, która miała stanowić część trasy. Kosztująca 20 milionów złotych inwestycja, w zaledwie parę tygodni po realizacji, miała zostać zburzona.

- Będziemy musieli rozwalić, po prostu - mówili urzędnicy w 2012 roku.

Do 2016 roku projekt został "przeniesiony" na kolejny okres. ŚTP nie znalazła się jednak w obowiązującym Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2015-2019. Od tej pory słuch o niej zaginął.

Przebieg ŚTP:

  • pl. Strzegomski (u zbiegu ulic Legnickiej, Poznańskiej, Strzegomskiej i Braniborskiej) poprzez tzw. klin kolejowy, czyli dawne tereny magazynów i dworców Świebodzkiego i Marchijskiego,
  • ul. Szpitalna,
  • ul. Zaporoska,
  • skrzyżowanie z ulicami Gajowicką i Szczęśliwą,
  • ul. Szczęśliwa,
  • ul. Radosna,
  • skrzyżowanie ul. Dyrekcyjnej i Ślężnej,
  • ul. Pułaskiego,
  • plac Społeczny,
  • most Pokoju,
  • ul. Wyszyńskiego,
  • okolice dworca Nadodrze.

Jak miała wyglądać Śródmiejska Trasa Południowa? Zobacz w galerii >>

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska